علت گرفتگی بینی نوزاد و روش های درمان آن

به گزارش سفر به روسیه، علت گرفتگی بینی نوزاد موارد زیادی را شامل می گردد؛ اما معمولا بخاطر این است که حفره های بینی متورم شده و باعث ایجاد مخاط بینی می گردد. در نتیجه، نوزاد مبتلا به احتقان بینی، دچار مشکل در تنفس می گردد.

علت گرفتگی بینی نوزاد و روش های درمان آن

در این مقاله ما در نظر داریم علت گرفتگی بینی نوزاد و روش درمان آن را ارائه دهیم؛ پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

علت گرفتگی بینی نوزاد

به طور کلی هر نوزاد 40 بار در دقیقه نفس می کشد، در حالی که بزرگسالان در هر دقیقه 20 بار نفس می کشند. با این حال، اگر نوزادتان بیش از 60 تنفس در دقیقه داشته باشد، یا اگر به نظر رسید که برای نفس کشیدن تقلا می نماید، حتما دچار گرفتگی بینی شده است که علل مختلفی از جمله موارد زیر دارد.

1. عفونت های ویروسی، شایع ترین دلیل گرفتگی بینی

عفونت های ویروسی معمولاً از مهم ترین دلایل گرفتگی بینی محسوب می شوند. این ویروس ها از طریق جریان هوا منتقل شده و باعث ایجاد تورم در غشای مخاطی بینی شده و آن را مسدود می نمایند.

2. آلرژی

آلرژی می تواند سبب تورم شاخک های بینی شده و در نتیجه باعث باعث گرفتگی جهت تنفسی نوزاد گردد. این آلرژی می تواند ناشی از قارچ ها، گرد و غبار خانه، دود سیگار، خاکه گچ، روزنامه، مواد شوینده، پشم، پَر و … باشد.

3. بزرگی آدنویید یا لوزه سوم

از دیگر موارد مهم علت گرفتگی بینی نوزادان، لوزه سوم است که منجر به تنفس دهانی و خرخر در بچه ها می گردد.

4. پولیپ بینی

رشد پولیپ ها در بینی، به علت عفونت های ناشی از سینوس ها، از دیگر علت های گرفتگی بینی است که باعث اختلالات تنفسی در بچه ها می گردد.

روش های برطرف گرفتگی بینی در نوزادان

در زمان کیپ شدن بینی نوزادتان اگر چناچه علائمی مانند تب، راش پوستی، تند تند نفس زدن یا مسائل شدید در غذاخوردن یا بی اشتهایی را مشاهده کردید، بهتر است از یک متخصص اطفال یاری بگیرید. اما اگر گرفتگی بینی علائم آزاردهنده ای نداشت، برای درمان آن، هرچه سریع تر اقدامات زیر را انجام دهید.

  • اگر گرفتگی بینی نوزاد شدید است، زیر سرش بالش قرار دهید و او را به صورت نیمه خوابیده قرار دهید تا بهتر نفس بکشد.
  • اگر علت این گرفتگی سرماخوردگی و یا آنفلونزاست، به او مایعات گرم مثل سوپ و آب مرغ دهید و اجازه دهید استراحت طولانی داشته باشد.
  • از قطره بینی سالین و محلول های کلرید سدیم، برای تمیز کردن محتویات درون بینی نوزاد بهره ببرید و بعد با استفاده از یک گوش پاکن تمیز، محتویات درون بینی را خارج کنید.
  • از شیشه مکنده بینی کودک (اسپیراتور)، برای تخلیه مخاط بینی بهره ببرید. سر شیشه را داخل بینی قرار دهید و اجازه دهید هوا داخل شیشه شده و محتویات را به بیرون بکشد.
  • از اسپری های بینی که امروزه رایج شده است، بهره ببرید؛ هر چند ممکن است این نوع اسپری ها موجب کوچک شدن موقتی پولیپ شوند، اما بهرحال تاثیرگذار هستند.
  • از جوشانده گل بنفشه یا به صورت بخور بهره ببرید یا با استفاده از یک قطره چکان دو قطره در بینی نوزاد بچکانید. این کار باعث برطرف گرفتگی بینی می گردد.
  • فضای اطراف کودک را با استفاده از یک دستگاه بخور مرطوب نگه دارید تا مخاط درون بینی نرم تر گردد و نوزادتان راحت تر نفس بکشد.

کلام آخر

وقتی نوزادتان در مراحل اولیه زندگی است، به توجه بیشتری احتیاج دارد که باید شما تجربیاتتان را در این زمینه بیشتر کنید. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم در انگیزه، با دیگر مسائل رایج مربوط به نوزادان، از جمله علت خس خس سینه نوزادان و علت گریه نوزاد در خواب آشنا شوید.

نباید فراموش کنید که ما منتظر خواندن نظرات، ایده ها، تجربیات و نقدها شما در پایین همین صفحه هستیم؛ با ما در ارتباط باشید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 3 آبان 1399 بروزرسانی: 3 آبان 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1144

به "علت گرفتگی بینی نوزاد و روش های درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت گرفتگی بینی نوزاد و روش های درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید