خوردن دوغ با چه غذاهایی مفید است ، غذاهای ممنوعه با دوغ

به گزارش سفر به روسیه، خوردن دوغ با چه غذاهایی مفید است؟ قطعا خوردن یک لیوان بعد از یک وعده آبگوشت یا کباب ایده جذابی است، اما حقیقت این است که مصرف دوغ با همه غذاها مناسب نیست و از طرفی می تواند به هضم بعضی از غذاها نیز یاری کند. اما فواید خوردن دوغ همراه با غذا چیست؟ آیا می دانید خوردن دوغ با سیب زمینی چه عوارضی دارد؟ در این مقاله از در می توانید با فواید و مضرات مصرف دوغ هنگام مصرف غذا آشنا شوید و یاد بگیرید که خوردن دوغ با کدام غذاها مفید است.

خوردن دوغ با چه غذاهایی مفید است ، غذاهای ممنوعه با دوغ

فواید خوردن دوغ همراه با غذا

خواص و فواید دوغ از قدیم الایام مورد توجه پزشکان و متخصصان علم تغذیه بوده است. دوغ یک نوشیدنی سرشار از کلسیم، منیزیم، پتاسیم و ویتامین B است که فواید زیادی برای بدن دارد. معمولا توصیه می شود از دوغ با معده پر و چند ساعت بعد از غذا بهره ببرید. در ادامه می توانید با فواید خوردن دوغ همراه با غذا آشنا شوید.

افزایش جذب کلسیم

دوغ سرشار از کلسیم است و زمانی که در شب یا ساعات انتهایی روز مصرف شود، جذب کلسیم در بدن افزایش پیدا می نماید. برای بهره مند شدن از فواید خوردن دوغ همراه غذا می توانید آن را یک ساعت بعد از شام میل کنید. در صورت تمایل می توانید انواع و را با بالاترین کیفیت از فروشگاه های زنجیره ای بخرید.

بهبود هضم غذا با خوردن دوغ

دوغ برترین نوشیدنی برای است که اگر 1 تا دو ساعت بعد از غذا میل شود، می تواند به بهبود عملکرد سیستم گوارش یاری کند. به خاطر داشته باشید که دوغ نباید با معده خالی مصرف شود، زیرا مصرف دوغ با معده خالی موجب تحریک و درد معده می شود.

جلوگیری از گرمی بدن

دوغ طبع سردی دارد و از همین رو یکی از فواید خوردن دوغ همراه غذا متعادل شدن طبع بدن است. افرادی که گرم مزاج هستند، می توانند بعد از مصرف غذاهای تند، پر ادویه و گرم یک لیوان دوغ میل نمایند.

خوردن دوغ با چه غذاهایی مفید است؟

آیا می دانید خوردن دوغ با چه غذاهایی مفید است؟ اصلا تا به حال به این فکر نموده اید نوشیدن یک لیوان دوغ بعد از یک غذای خوشمزه چطور می تواند به هضم غذا و جذب ویتامین ها یاری کند؟ قبل از هر چیزی باید بدانید که مصرف دوغ بعد از غذا به هضم غذا یاری می نماید ولی این موضوع زمانی صادق است که دوغ را به اندازه متعادل و کم مصرف کنید. از طرف دیگر مصرف دوغ با معده خالی می تواند برای بدن مضر باشد. در ادامه به شما می گوییم که خوردن دوغ با چه غذاهایی مفید است.

غذاهایی که طبع گرم دارند

دوغ را بعد از غذاهایی که طبع گرمی دارند میل کنید. مصرف دوغ بعد از غذاهای گرم مثل به متعادل کردن طبع بدن یاری می نماید. گرمی بیش از حد بدن به خصوص در افرادی که طبع گرمی دارند، موجب گر گرفتن، ، افزایش فشار خون، ایجاد جوش و کهیر و آشفتگی می شود.

سبزیجات و طعم دهنده های گرم

از آنجایی که طبع دوغ سرد است، بهتر است آن را همراه با نعناع، پونه یا گل محمدی میل کنید. طبع این سبزیجات گرم است و طبع سرد دوغ را متعادل می نماید.

غذاهای سنگین و دیر هضم

تحقیقات اخیر نشان می دهد که مصرف دوغ بعد از غذاهای دیرهضم و سنگین به بهبود هضم غذا یاری می نماید. اگر یک وعده غذای سنگین مثل، ، یا میل نموده اید، می توانید 1 ساعت بعد از صرف غذا یک لیوان دوغ بنوشید تا هضم غذا در بدن بهتر انجام شود.

خوردن دوغ با غذاهای چرب

نوشیدن یک لیوان دوغ بعد از یک وعده غذای چرب می تواند به کاهش کلسترول خون یاری زیادی کند. بنابراین پیشنهاد می شود برای بهره مند شدن از خواص خوردن دوغ همراه غذا آن را 1 ساعت بعد از این که یک وعده غذای چرب مصرف کنید.

آیا مصرف دوغ با آبگوشت درست است؟

بهتر است بدانید که گوشت سرشار از آهن است و مصرف دوغ و محصولات لبنی بعد از مصرف آبگوشت و یا غذاهای گوشتی مانع جذب آهن در بدن می شود. مصرف دوغ با آبگوشت می تواند دردهای مفصلی را تشدید کند. این در حالی است که اگر دوغ را یک ساعت پس از صرف آبگوشت میل کنید، فرآیند هضم غذا بهتر انجام می شود. پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر مقاله آبگوشت با دوغ بخوریم یا نوشابه؟ را هم مطالعه کنید.

آیا خوردن دوغ با سیب زمینی مجاز است؟

دوغ و سیب زمینی هر دو طبع سردی دارند و از همین رو مصرف هم زمان دوغ و سیب زمینی با هم موجب غلبه سردی و بلغم در بدن می شود. در صورتی که بعد از خوردن سیب زمینی از دوغ استفاده می کنید، حتما آن را همراه با سبزیجات گرمی مثل نعناع، پونه و گل محمدی مصرف کنید.

آیا خوردن دوغ با قارچ ضرر دارد؟

قارچ طبع سردی دارد و زمانی که قارچ و دوغ را همراه با هم مصرف کنید، مقدار سردی و بلغم در بدن زیاد می شود و ممکن است فرد علائمی نظیر درد مفاصل، سردرد، خستگی و بی حالی را تجربه کند.

عوارض خوردن دوغ و ماست با تخم مرغ چیست؟

تخم مرغ و دوغ هر دو سرشار از پروتئین هستند. از همین رو مصرف هم زمان این دو ماده غذایی موجب بروز مسائل گوارشی در فرد می شود. در طب سنتی مصرف دوغ، ماست و تخم مرغ با هم نامناسب تلقی می شود و موجب دل درد، و مسائل گوارشی می شود.

نکات بیشتر در خصوص نوشیدن دوغ همراه با غذا

*به طور کلی دوغ هیچگاه نباید با غذاهای دریایی مثل ماهی مصرف شود. زیرا هم دوغ و هم غذاهای دریایی طبع سردی دارند و این موضوع موجب سرد شدن بدن، دل درد و احساس خستگی می شود.

*ترک ها معمولا دوغ را همراه با غذاهایی مثل و گوزلمه می خورند.

*بیشتر ایرانی ها دوغ را همراه با چلوکباب سرو می نمایند. اما یکی از مضرات خوردن دوغ با غذاهای گوشتی این است که دوغ جذب آهن موجود در گوشت را در بدن کاهش می دهد. از همین رو بهتر است دوغ را حداقل 1 تا 2 ساعت بعد از خوردن کباب میل کنید.

*مطالعات نشان می دهد که نوشیدن دوغ همراه با سبزیجات و یا غذاهایی که در آن سبزیجات به کار رفته است، موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

*برای افزایش جذب کلسیم بهتر است دوغ را شب ها میل کنید. زیرا جذب کلسیم شب ها در بدن بیشتر است.

*به خاطر داشته باشید که هیچگاه دوغ را همراه با داور مصرف نکنید.

با دوغ این غذاها رو نخورید

هر چند دوغ فواید بی نظیری برای سلامت دارد و طعم لذیذ آن بعد از خوردن غذا حسابی می چسبد، اما باید بدانید که نوشیدن دوغ بعد از همه غذاها مناسب نیست. در ادامه می توانید با فهرستی از غذاهایی که نباید با دوغ مصرف شوند، آشنا شوید.

  • ترشی با دوغ
  • ماهی با دوغ
  • گوشت با دوغ
  • هندوانه با دوغ

مصرف دوغ برای چه افرادی مضر است؟

مصرف دوغ برای همه افراد مناسب نیست. در ادامه می توانید با فهرست افرادی که نباید دوغ را با غذا میل نمایند، آشنا شوید.

*اگر به مبتلا هستید پس جذب آهن برای بدن شما اهمیت زیادی دارد. در این شرایط به هیچ عنوان دوغ را همراه با غذاهای گوشتی مصرف نکنید.

*مصرف دوغ برای افرادی که به مسائل روده ای و یبوست مبتلا هستند، به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

*افرادی که به مسائل و دردهای مفصلی مبتلا هستند، نباید از دوغ استفاده نمایند.

*کسانی که کلیه سنگ ساز دارند، نباید از دوغ به اندازه زیاد استفاده نمایند.

*مصرف دوغ برای افرادی که حافظه ضعیفی دارند، مناسب نیست.

*کسانی که به رفلاکس معده و مسائل گوارشی مبتلا هستند، نباید از دوغ استفاده نمایند.

*مصرف دوغ برای افرادی که به افسردگی و ناراحتی عصبی مبتلا هستند، توصیه نمی شود.

*اگر به یا مبتلا هستید، بهتر است از دوغ استفاده نکنید.

*کسانی که زیاد عرق می نمایند و به نفخ معده مبتلا هستند، نباید از دوغ استفاده نمایند.

*افرادی که طبع سرد و بلغمی دارند، باید در مصرف دوغ و لبنیات محتاط باشند.

سوالات متداول

چرا نباید دوغ را با ماهی مصرف کنیم؟

دوغ و ماهی هر دو طبع سردی دارند و مصرف آن ها همراه با هم می تواند موجب غلبه سردی در بدن شود. از طرف دیگر مصرف هم زمان دوغ و ماهی موجب سردی معده، ناراحتی های عصبی و می شود.

برترین زمان مصرف دوغ چه زمانی است؟

دوغ سرشار از کلسیم است و از آنجایی که جذب کلسیم شب ها افزایش پیدا می نماید، بهتر است دوغ را شب ها میل کنید.

منبع: افق کوروش
انتشار: 21 خرداد 1402 بروزرسانی: 21 خرداد 1402 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 2193

به "خوردن دوغ با چه غذاهایی مفید است ، غذاهای ممنوعه با دوغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوردن دوغ با چه غذاهایی مفید است ، غذاهای ممنوعه با دوغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید