سازمان جهانی بهداشت: مهار کرونا مستلزم چشم پوشی از مالکیت معنوی واکسن است

به گزارش سفر به روسیه، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت خواهان چشم پوشی موقت از حقوق مالکیت معنوی (IP) برای واکسن های کووید 19 شد.

سازمان جهانی بهداشت: مهار کرونا مستلزم چشم پوشی از مالکیت معنوی واکسن است

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از بیزنس استاندارد، تدروس آدهانوم، دبیر کل سازمان دنیای بهداشت و گوردون براون نخست وزیر اسبق انگلیس خواهان چشم پوشی موقت از حقوق مالکیت معنوی (IP) برای واکسن های کووید 19 شدند.

دبیر کل سازمان دنیای بهداشت می گوید: نرخ عفونت در حال افزایش است و بسیاری از کشورها با مشکل حاد کمبود واکسن روبرو هستند.

عالی ترین مقام سازمان دنیای بهداشت در گذشته نیز از کشورهای پیشرفته خواسته بود درجهت لغو یا کاهش توافقات یکجانبه خرید واکسن با شرکت های دارویی اقدام نمایند .

آدهانوم در یک کنفرانس مطبوعاتی سازمان دنیای بهداشت گفت: اگر ما بخواهیم اکثریت بزرگسالان را واکسینه کنیم تا ایمنی گله ای را به ارمغان بیاوریم، مقدار واکسن مورد احتیاج ما بیش از آنچه در حال حاضر داریم خواهد بود.

وی گفت: ظرفیت فراوری باید افزایش یابد و به همین دلیل چشم پوشی از مالکیت معنوی بسیار مهم خواهد بود.

دبیر کل سازمان دنیای بهداشت تأکید می نماید: تعلیق موقتی حقوق IP برای واکسن های کووید 19 می تواند در فراوری واکسن در آفریقا و سایر نقاط دنیا که فراوری در آنها اتفاق نمی افتد نقش مهمی داشته باشد.

بسیاری از کشورها، از جمله آفریقای جنوبی و هند ، خواهان تعلیق موقت حقوق IP برای واکسن های کووید 19 شده اند تا اجازه فراوری واکسن دنیای را بدهند. سازمان تجارت دنیای هفته گذشته در حال بحث در خصوص معافیت IP بود اما هنوز نتیجه مشخصی در ژنو حاصل نشده است.

تدروس ادهانوم چندی پیش در جلسه هیات مدیره سازمان دنیای بهداشت در ژنو که به صورت مجازی برگزار گردید، تاکید نمود که دنیا در آستانه یک اشتباه اخلاقی فاجعه بار واقع شده است و قیمت این اشتباه جان انسانهایی را در فقیرترین کشورهای دنیا خواهد گرفت.

از آنجایی که انگلیس ریاست گروه کشورهای گروه هفت را در سال 2021 به عهده گرفت و در ژوئن(ماه آینده) میزبان اجلاس آن خواهد بود، دبیر کل سازمان دنیای بهداشت و نخست وزیر اسبق انگلیس از G7 خواستند که معافیت موقت را به واقعیت تبدیل کند.

عالی ترین مقام سازمان دنیای بهداشت در سرانجام گفت: ماه آینده رهبران کشورهای G7 برای مهمترین نشست در تاریخ این کشور گرد هم می آیند. کشورهای G7 رهبران مالی و سیاسی دنیا هستند. آنها همچنین میزبان بسیاری از فراورینمایندگان واکسن در دنیا هستند.

جی7، نشست وزیران اقتصاد هفت کشور صنعتی است. این نشست در سال 1975 باحضور شش کشور: آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، انگلیس و ایالات متحده آمریکا تشکیل گشت. بعدها کانادا نیز به این گروه پیوست.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 9 خرداد 1400 بروزرسانی: 9 خرداد 1400 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1569

به "سازمان جهانی بهداشت: مهار کرونا مستلزم چشم پوشی از مالکیت معنوی واکسن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازمان جهانی بهداشت: مهار کرونا مستلزم چشم پوشی از مالکیت معنوی واکسن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید