تور ارمنستان ارزان: مهاجرت به ارمنستان ، روش های مهاجرت به ارمنستان

به گزارش سفر به روسیه، مهاجرت به ارمنستان، به علت نزدیکی این سرزمین کوچک به ایران و عدم احتیاج به اخذ ویزا برای سفر، یکی از مقاصد محبوب و آسان برای ایرانی ها بوده است. از همین روی، بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت دارند، در پی کسب آگاهی در خصوص روش های مهاجرت به ارمنستان هستند؛ پس با با موسسه مهاجرتی خبرنگاران همراه شوید تا با شرایط دریافت اقامت دائم ارمنستان و روش های آن آشنا شویم.

تور ارمنستان ارزان: مهاجرت به ارمنستان ، روش های مهاجرت به ارمنستان

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان ارزان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

مهاجرت به ارمنستان

کشور ارمنستان در منطقۀ قفقاز جنوبیِ اروسیا، بین اروپای شرقی و آسیای غربی واقع شده است و با کشورهای ترکیه، گرجستان، ایران و آذربایجان مرز مشترک دارد. این پهنه باستانی تاریخچه ای طولانی دارد، تاریخچه ای که به ارمنستان هخامنشی بازمی گردد و تاریخ تاسیس این کشور را به قرن ششم پیش از میلاد می رساند.

در بین قرون 16 تا 19 این سرای پرفرازنشیب به دست امپراطوری های عثمانی و پارسی دست به دست می شد تا اینکه در قرن نوزدهم ارمنستان شرقی به دست روس ها افتاد. بعد از انقلاب روس ها در سال 1918، کشور ارمنستان استقلال خودش را خاطرنشان کرد و بالاخره در سال 1991 با فروپاشی شوروی به استقلال کامل رسید.

امروزه کشور ارمنستان بیش از 3 میلیون نفر جمعیت دارد و به علت مساحت به نسبت کوچک آن (کمتر از 30 هزار متر مربع)، بیشترین تراکم جمعیتی را در میان کشورهای عضو سابق شوروی داراست. عمدۀ جمعیت کشور ارمنستان (حدود 97 درصد) خود را ارمنی می دانند، و یزدی ها و روس ها از دیگر گروه های نژادی تشکیل دهندۀ جمعیت آن محسوب می شوند.

با اینکه زبان اول و رسمی کشور ارمنستان زبان ارمنی است، بسیاری از مردم آن به زبان روسی هم به عنوان زبان دوم خود صحبت می نمایند که ریشه در تاریخ این کشور دارد. البته بعضی از آن ها هم به زبان انگلیسی صحبت می نمایند؛ زبانی که به عنوان زبان دوم در مدارس و دانشگاه های کشور ارمنستان تدریس می گردد. البته برای مهاجرت به ارمنستان بهتر است کمی به زبان های ارمنی یا روسی مسلط شد تا شرایط زندگی سخت نگردد.

وجود ارمنی تبارهای بسیار در کشورمان و نزدیکی های فرهنگی بین دو کشور باعث شده است، بسیاری از افراد بتوانند پس از مهاجرت به کشور ارمنستان زندگی راحت و بی دردسری را در این کشور زیبا تجربه نمایند. به علاوه، ثبات اقتصادی بالا، نرخ پایین تورم، و هزینه های زندگی متناسب، از دیگر دلایل ایرانی ها برای زندگی در ارمنستان هستند.

بعد مسافتی کوتاه و همسایگی این دو کشور با هم، موجب شده تا به وسیله راستاهای زمینی که برای ایرانی ها بسیار در دسترس تر و مقرون به صرفه تر است، نیز مورد استفاده قرار بگیرد. کشور ارمنستان دو فرودگاه بین المللی هم دارد که پروازهای خارجی متعددی از فرودگاه های سراسر جهان در آن می نشینند.

مهم ترین و پرجمعیت ترین شهر ارمنستان، ایراوان است که مرکز این کشور هم به شمار می رود. این شهر مرکز فرهنگی، اداری و صنعتی کشور ارمنستان محسوب می گردد .و پس از شهر ایروان، گیومری دیگر شهر مهم کشور ارمنستان است که از نظر جمعیتی هم در رتبه دوم قرار گرفته است. از دیگر شهرهای مهم آن باید شهر اچمیادزین، وانادوزور، هرازدان و آرتاشات را نام برد.

کشور ارمنستان یک کشور درحال توسعه است و شاخص توسعه انسانی آن در سال 2018 در رتبه 81 ام جهان قرار داده شده است. اتکای اصلی اقتصاد این کشور بر صنعت و استخراج مواد مهندسی بوده است. این کشور از نظر ژئوپلوتیکی اروپایی در نظر گرفته می گردد و در طول همکاری های زیاد آن با کشورهای اروپایی، به عضویت سازمان های اروپایی بسیاری در آمده است.

بسیاری از ارمنی هایی که خارج از کشور ارمنستان زندگی می نمایند، سرمایه گذاری ها و حمایت های اقتصادی خود را به داخل کشور منتقل می نمایند یا در اختیار نهادهای فعال در کشور دوم قرار می دهند. این سرزمین نه چندان وسیع بخش صنعتی مدرنی ایجاد نموده است و عمدتا در زمینه های ابزارهای صنعتی، منسوجات و سایر کالاهای فراوریی کار می نماید.

صنعت کشاورزی در این سرزمین از اهمیت بالایی برخوردار است، به طوری که بیش از 40 درصد شهفرایندان در این زمینه مشغول به کار شده اند. در کنار این صنعت، پیشه دیگری نیز در میان مردم رایج است؛ معادن مس، روی، طلا و سرب که نقش مهمی در پویش اقتصاد کشور ارمنستان ایفا نموده اند. رتبه آزادی اقتصادی این کشور در سال 2020 در جایگاه 34 جهان قرار گرفته است.

به علت تنوع جغرافیایی در کشور ارمنستان و موقعیت منحصر به فرد این سرزمین در میانه قاره های آسیا و اروپا، اقلیم های مختلفی را می توان در این کشور یافت. از منطقه ها نیمه گرراستای خشک و حاره ای معتدل گرفته، تا آب و هوای شمالگانی. این بدان معناست که اگر قصد مهاجرت به ارمنستان دارید، ممکن است شرایط آب و هوایی متنوعی را بسته به مقصد خود در این کشور تجربه کنید، پس باید پیش از هر تصمیمی، در این مورد تحقیق کنید.

شایع ترین اقلیم کشور ارمنستان، اقلیم نیمه گرراستای خشک است که تاثیرات حاره ای معتدلی هم داشته است. این بدان معناست که تابستان ها در کشور ارمنستان معمولا بسیار گرم و خشک هستند، اما در بیرون از شهر ممکن است هوای خنک تر و رطوبت پایین تری را تجربه کنید.

دمای میانه تابستان بین 22 تا 36 درجه سانتیگراد خواهد بود. از سوی دیگر، زمستان ها در کشور ارمنستان می تواند بسیار سرد باشد و بارش برف سنگین، مخصوصا در نواحی کوهستانی، غیرمتنظره نخواهد بود. دمای میانه این فصل هم بین -10 تا -5 درجه خواهد بود.

برای مهاجرت و زندگی در ارمنستان روش های متنوع و زیادی وجود دارد که هریک برای گروه سنی و شرایط معینی مناسب است. برای دریافت اقامت دائم ارمنستان ابتدا باید با این روش ها آشنا شد تا گزینه مناسب را یافت.

مهاجرت به ارمنستان به وسیله کار

همانطور که در بالا هم عنوان شد، کشور ارمنستان اقتصاد پویا و روبه رشدی دارد؛ این ویژگی ها را به سهولت می توان در بازار کارِ فعال آن مشاهده کرد. این روزها موقعیت های شغلی بسیار مناسبی در بخش صنایع سنگین، منسوجات، فراوری شیمیایی و خدمات در این کشور قابل دسترس است که طیف وسیعی از مهاجران جویای کار را در برمی گیرد. علاوه بر بخش صنعت، معلمان زبن انگلیسی هم می توانند موقعیت های شغلی مناسبی در کشور ارمنستان پیدا نمایند.

با اینکه جهت گذراندن تعطیلات و سفر تفریحی به این کشور احتیاجی به ویزا وجود ندارد، اما برای مهاجرت و اخذ اقامت ارمنستان برای کار باید اول از همه به فکر اخذ ویزای کار بود. برای اخذ ویزای کار، باید اول از همه یک کارفرما مناسب شرایط خود پیدا کنید که امنیت کار شما در این کشور را تامین و راستا دریافت مجوز کار در این سرزمین را هموار کند.

به عبارت دیگر، بر اساس معیارهایی که اداره مهاجرت کشور ارمنستان معین نموده است، باید نشان بدهید که هیچ شهفرایند ارمنی نمی تواند کاری که شما قابلیت ارائه اش را دارید، انجام بدهد. برای این کار باید پیش از سفر به ارمنستان، به سفارت این کشور در تهران مراجعه نموده و درخواست مجوز کار بدهید.

برای مهاجرت کاری به کشور ارمنستان باید دو نکته را مد نظر داشته باشید؛ اول اینکه نرخ بیکاری در ارمنستان نسبتا بالاست (حدود 18 درصد) که البته از سال 2017 به بعد یک فرایند نزولی را شاهد بوده است. دوم اینکه کار در ارمنستان شامل اقتصادیات می گردد و باید پیش از هر تصمیمی، نرخ آن را محاسبه نموده و با هزینه های زندگی و مقدار عایدی خود سبک و سنگین کنید.

ویزای کاری ارمنستان با اعتبار یک ساله صادر می گردد و در صورت اشتغال به کار در این کشور و رضایت کارفرما، مدت زمان اعتبار ویزا قابل تمدید است. متقاضی اجازه دارد در طول این داره به همراه خانواده اش زندگی در ارمنستان را تجربه کند.

مهاجرت به ارمنستان برای تحصیل

حدود 26 کالج و دانشگاه دولتی و 33 کالج و دانشگاه خصوصی در کشور ارمنستان مشغول به فعالیت هستند که روی هم رفته سالانه چیزی حدود 7 هزار دانشجوی بین المللی از 40 کشور مختلف را در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری جذب می نمایند.

کشور ارمنستان حدود 10% از مخارج سالانه خود را صرف آموزش می نماید که رقم قابل توجهی برای چنین کشوری به شمار می رود. رایج ترین رشته های تحصیلی که مورد توجه دانشجویان خارجی از دانشگاه های ارمنستان قرار می گیرند؛ در زمینه فیزیک، ریاضیات، شیمی، میکروبیولوژی، مهندسی، پزشکی، فناوری اطلاعات و مطالعات ارمنی هستند.

از میان برترین دانشگاه های ارمنستان هم می توان به دانشگاه دولتی ایروان، دانشگاه امریکایی ارمنستان، دانشگاه دولتی اقتصاد ارمنستان، دانشگاه روسی-ارمنی، دانشگاه دولتی پزشکی ایروان، دانشگاه دولتی زبان و علوم اجتماعی ایروان و دانشگاه دولتی آموزش ارمنستان اشاره نمود.

برای دریافت پذیرش تحصیلی و مجوز تحصیل در ارمنستان، متقاضیان باید مدارک معینی را فراهم نموده و به اداره مهاجرت این کشور ارائه دهند. پس از اخذ پذیرش، نوبت به ثبت درخواست ویزای تحصیلی می رسد دانشجویان برای مدتی محدود در این کشور مشغول به تحصیل شوند.

از جمله مدارک مورد احتیاج ویزا می توان به پاسپورت معتبر، آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات، و ترجمه مدارک شناسایی به زبان انگلیسی اشاره نمود. این ویزا به دانشجو اجازه می دهد تا خاتمه دوره تحصیل در این کشور آزادانه تحصیل کند.

نکته جالب در خصوص تحصیل در ارمنستان این است که علاوه بر ارائه دروس به زبان ارمنی و روسی، می توان به زبان های انگلیسی و فرانسه و حتی آلمانی هم در بعضی دانشگاه ها تحصیل کرد. برای پذیرفته شدن در دانشگاه های این کشور احتیاج به انجام آزمون تافل یا آیلتس نیست، اما می توانید در دوره های زبان های ارمنی در این کشور شرکت کنید. طبق قوانین دولت، دانشجویان بین المللی حین تحصیل نمی توانند کار نمایند و احتیاج به مجوز کار دارند. شهریه دانشگاه ها هم سالانه بین 2 تا 4 هزار دلار خواهد بود.

مجوز کاری با ویزای تحصیلی به دانشجو اجازه اشتغال به کار نیمه وقت و محدود می دهد که تجربه خوبی برای دوران پس از تحصیل است؛ با تجربه کار حین تحصیل، می توان شرایط رسیدن به پیشنهاد شغلی از سوی کارفرما پس از تحصیل را تسهیل کرد تا به اقامت دائم ارمنستان رسید.

به عبارت دیگر، ویزای تحصیلی به خودی خود منجر به دریافت اقامت دائم ارمنستان نمی گردد؛ دانشجو باید پس از خاتمه دوره تحصیل ویزای تحصیلی را به ویزای کاری تغییر دهد تا مدت زمان اقامت تمدید گردد. تمدید اقامت در نهایت منجر به دریافت اقامت دائم ارمنستان می گردد.

مهاجرت به ارمنستان به وسیله سرمایه گذاری

جالب است که بدانید حدود نیمی از فراوری ناخالص داخلی ارمنستان (44%) به وسیله سرمایه گذاری های خارجی فراهم می گردد؛ اغلب سرمایه داران، مهاجرانی از کشورهای روسیه، قبرس، آلمان و یونان هستند که از موقعیت تجاری این سرزمین بهره جسته اند.

این سرمایه گذاری ها معمولا در بخش های صنعتی مهم از جمله فراوری انرژی، هتلداری، هواپیمایی و ارتباطات صورت می گیرد. ثبات سیاسی، موقعیت جغرافیایی مناسب، تورم پایین، اقتصاد رو به توسعه و وجود منابع معدنی فراوان از مزیت های سرمایه گذاری در کشور ارمنستان به شمار می فرایند.

البته برای سرمایه گذاری در این کشور، باید به این نکات هم توجه داشت که کشور ارمنستان بازار داخلی کوچکی دارد، وابستگی زیادی به اقتصاد روسیه و اروپا دارد و فساد در دستگاه های اقتصادی آن مشاهده شده است.

شما به عنوان یک سرمایه گذار خارجی می توانید یک شرکت (یا نمایندگی) تاسیس کنید و بدون محدودیت خاصی کسب و کارتان را راه اندازی کنید. در این روش امکان دریافت اقامت دائم ارمنستان هم بعد از 45 روز کاری برایتان فراهم خواهد شد.

این روش یکی از ساده ترین و سریع ترین راه های مهاجرت به کشور ارمنستان و اخذ اقامت قانونی آن است. بعد از تمدید اقامت یک ساله برای دو تا چهار بار، می توانید اقامت دائم ارمنستان را با اعتبار 5 ساله دریافت کنید.

مدارک مورد احتیاج برای اخذ اقامت دائم ارمنستان به وسیله ثبت شرکت شامل طرح کسب وکار مورد قبول دولت، سوابق شغلی و تحصیلی، اسناد و مدارک مربوط به ثبت شرکت، گواهی پزشکی، گذرنامه و سایر مدارک شناسایی، فرم درخواست می گردد و برای دریافت ویزا واریز مبلغ 250 دلار برای اداره پلیس الزامی است.

اتباع خارجی در خاک کشور ارمنستان می توانند یکی از دو نوع ثبت شرکت مسئولیت محدود و سهامی خاص به کار بگیرند؛ بر طبق قوانین این کشور در ثبت شرکت از نوع سهامی خاص مدیرعامل باید ارمنی باشد، به همین علت بسیاری از ایرانی هایی که اقدام به ثبت شرکت در ارمنستان می نمایند، نوع اول یعنی شرکت مسئولیت محدود را تاسیس می نمایند.

علاوه بر ثبت شرکت در ارمنستان با روش های دیگر سرمایه گذاری مانند سرمایه گذاری مستقیم (FDI) به ارزش 100 هزار یورو به بالا و خرید املاک و مستغلات می توان به اقامت دائم ارمنستان دست یافت. در روش سرمایه گذاری مستقیم خارجی متقاضیان می توانند به پروژۀ ببر قفقاز بپیوندند و در منطقه آزاد اقتصادی این کشور سرمایه گذاری نمایند. با پیوستن به ببر قفقاز، می تواند در هزینه های اقتصادیات و گمرک صرفه جویی کرد.

مهاجرت به ارمنستان به وسیله خرید ملک

علاوه بر ثبت شرکت در ارمنستان، با خرید املاک و مستغلات هم می توان در این سرزمین سرمایه گذاری کرد و به تبع آن اقامت دائم ارمنستان را دریافت کرد. برای اخذ اقامت موقت یا دائم این کشور، کافی است ملکی به ارزش بیش از 10 هزار دلار بخرید.

هیچ محدودیتی برای اتباع خارجی از نظر خرید ملک وجود ندارد و شما می توانید بعد از خرید، ملک خود را اجاره دهید، بفروشید، آن را وثیقه کنید یا خودتان در آن زندگی کنید. البته در خصوص زمین های کشاورزی قضیه کمی فرق می نماید و تنها افراد خارجیِ دارای اقامت می توانند چنین املاکی را صاحب شوند.

بر اساس قوانین مهاجرتی کشور ارمنستان ارتباع خارجی که اقدام به خرید ملک نموده اند، به صورت 100% مالک ملک خریداری شده هستند. البته ملک باید مورد تایید اداره مهاجرت و تجارت قرار بگیرد تا مشکلاتی برای دریافت اقامت ارمنستان ایجاد نگردد. باید توجه داشت که اتباع خارجی فقط می توانند ملک مسکونی خریداری نمایند.

مهاجرت به ارمنستان به وسیله ازدواج

اگر شما با یکی از اتباع ارمنی ازدواج کنید، می توانید به اخذ اقامت دائم ارمنستان امیدوار باشید. البته توجه داشته باشید که برای اخذ اقامت باید دست کم 2 سال از زمان ثبت رسمی ازدواج شما گذشته باشد و حداقل یک سال از این زمان را در خاک کشور ارمنستان زندگی نموده باشید.

باید توجه داشت که در موارد مشکوک احتیاج به اثبات واقعی بودن ازدواج است؛ با ارائه اسناد خانه و زندگی مشترک و بعلاوه تولد فرزند، می توان به اداره مهاجرت و سفارت این امر را ثابت کرد.

در صورتی که شرایط بالا را برآورده کنید، باید در یک آزمون شهفرایندی شرکت کنید و امتیاز خود را به حد نساب مورد احتیاج برسانید. گزارش قبولی در آزمون، سند ازدواج، گذرنامه معتبر، شناسنامه (و گواهی تولد فرزند در صورت احتیاج)، فرم پر شده درخواست (با هزینه 50 دلار)، و... از جمله مدارکی هستند که باید برای دریافت اقامت دائم ارمنستان ارائه دهید.

مهاجرت به ارمنستان به وسیله تولد

اخذ تابعیت به وسیله تولد در کشور ارمنستان بر پایۀ اصل خون است؛ به این معنا که اگر فرزندی از یک پدرومادر ارمنی (حتی اگر فقط یکی از آن ها تابعیت ارمنی داشته باشد) در هر کجای جهان متولد گردد، تابعیت ارمنی را دریافت خواهد نمود. به این ترتیب، شما در صورتی می توانید برای فرزند خود تابعیت ارمنی بگیرید که یا خودتان تابعیت این کشور را داشته باشید یا همسر شما از شهفرایندان کشور ارمنستان باشد.

مهاجرت به ارمنستان به وسیله پناهندگی

همانطور که می دانید، پناهندگی به هیچ وجه شیوه ای امن و ساده برای مهاجرت به شمار نمی رود و این امر در خصوص مهاجرت به ارمنستان هم صدق می نماید. مهاجرت و اخذ اقامت ارمنستان به وسیله پناهندگی شاید بدترین گزینه برای تغییر زندگی شما باشد و با توجه به تعدد روش های مهاجرت به ارمنستان که در اختیارتان هست، به هیچ وجه توصیه نمی گردد از این راه برای مهاجرت اقدام کنید.

پناهندگی علاوه بر خطرات و هزینه هایی که می تواند در پی داشته باشد، در آینده باعث آسیب روحی و روانی به افراد مهاجر می گردد و نمی تواند آیندۀ روشنی را برای شما رقم بزند.

در هر صورت، اگر بخواهید به وسیله پناهندگی به مهاجرت کنید، ضروری است که مدارک خود را به اداره مهاجرت این کشور ارائه بدهید و فرم درخواست پناهندگی را پر کنید. بعد از چند مصاحبه (که از شما پرسیده می گردد علت فرارتان از کشور خود چه بوده است و چرا می خواهید به ارمنستان پناهنده شوید)، اجازۀ یک اقامت موقت به شما داده می گردد.

برای اینکه بخواهید این اقامت موقت را به اقامت دائم ارمنستان تبدیل کنید، باید چند سال به صورت مداوم اقامت های موقت خود را تمدید کنید، حسن رفتار داشته باشید و بتوانید تمکن اقتصادی خود را به اداره مهاجرت اثبات کنید.

اقامت دائم ارمنستان

منظور از اقامت دائم ارمنستان، مجوز اقامت 5 ساله است که باید بعد از این مدت دوباره تمدید گردد. مجوزهای اقامت های موقت این کشور هم در نهایت با اعتبار یک ساله صادر می شوند. اگر مشغول به تحصیل در ارمنستان باشید، مجوز کار در این کشور داشته باشید، فعالیت تجاری خود را در کشور ارمنستان راه اندازی نموده باشید، یا همسر، والدین یا فرزند یک شهفرایند خارجی با کارت اقامت دائم ارمنستان باشید، می توانید اقامت موقت این کشور را به دست بیاورید. این اقامت یک ساله خواهد بود و شما باید 30 روز پیش از اتمام تاریخ آن، به اداره مهاجرت مراجعه نموده و یک سال دیگر آن را تمدید کنید.

شما در صورتی می توانید کارت اقامت دائم (5 ساله) را کسب کنید که همسر یک شهفرایند ارمنی با گذرنامه ویژه باشید. کسانی که به صورت پیوسته در این کشور فعالیت اقتصادی انجام می دهند هم صلاحیت اخذ اقامت دائم را پیدا خواهند کرد. در غیر این صورت، شما فقط باید تبعه ارمنستان باشید تا بتوانید این کارت را دریافت کنید. این کارت را هم مثل کارت اقامت موقت، 30 روز پیش از انقضا تمدید کنید.

توجه داشته باشید که به منظور دریافت این کارت، شما باید با قانون اساسی کشور ارمنستان آشنایی داشته باشید، حداقل 3 سال با اقامت قانونی در این کشور زندگی نموده باشید و بتوانید کمی ارمنی صحبت کنید.

شرایط اخذ حق شهفرایندی ارمنستان از دو مورد بالا سختتر است. برای این منظور شما باید یک ایرانیِ ارمنی تبار باشید و حداقل سه ماه در خاک کشور ارمنستان اقامت نموده باشید. البته کسانی که همسر ارمنی دارند هم بعد از دو سال می توانند برای اخذ تابعیت این کشور اقدام نمایند.

افرادی هم که فرزندی با تابعیت ارمنی دارند، بعد از 18 سالگی او می توانند برای این کار اقدام نمایند. افرادی هم که پدر و مادر ارمنی دارند واجد شرایط اخذ تابعیت این کشور خواهند بود.

هزینه های زندگی در ارمنستان چگونه است؟

یکی از مواردی که باید برای مهاجرت و اقامت ارمنستان مد نظر داشت، هزینه های زندگی است. شما چه به عنوان کارگر، چه به عنوان دانشجو و چه به عنوان سرمایه گذار به ارمنستان سفر نموده باشید، باید خودتان را برای پرداخت هزینه های زندگی در این کشور آماده کنید.

واحد پول رسمی کشور ارمنستان درام (AMD) است که تقریبا معادل با حدود 60 تومان ایرانی است. با احتساب هزینه خورد و خوراک (50 دلار)، حمل و نقل (15 دلار)، کرایه منزل (350 دلار)، هزینه اینترنت (50 دلار) و ... می توان گفت هزینه زندگی در ارمنستان ماهانه بین 400 تا 600 دلار خواهد بود.

منبع: لتس گو یونی
انتشار: 25 آذر 1400 بروزرسانی: 25 آذر 1400 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1825

به "تور ارمنستان ارزان: مهاجرت به ارمنستان ، روش های مهاجرت به ارمنستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارمنستان ارزان: مهاجرت به ارمنستان ، روش های مهاجرت به ارمنستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید