افزایش احتمال کشف جسد مونالیزا

به گزارش سفر به روسیه، پرفسور سیلوانو وینستی مدیر این گروه تحقیقاتی گفته است که این استخوان های باقی مانده می تواند متعلق به لیزا ژراردینی دل ژکوندو باشد که در سال 1542 از جهان رفت.

افزایش احتمال کشف جسد مونالیزا

وی در ادامه گفت: ما هنوز مطمئن نیستیم که این استخوان ها بخشی از اسکلت یک شخص است یا به جسد چند نفر تعلق دارد. این استخوان ها طی یک عملیات تحقیقاتی سه هفته ای درون محفظه ای در طبقه ی زیرین یک صومعه در فلورانس کشف شدند. قرار است حاصل این اکتشافات برای شناسایی DNA به مرکز آزمایشگاهی فرستاده گردد.

این گروه تاریخدان قصد دارند جمجمه ی لیزا ژراردینی دل ژکوندو، که تصور می گردد مدل شاهکار داوینچی باشد، را شبیه سازی نمایند تا صحت این ماجرا اثبات گردد. هدف این پروژه شناسایی استخوان های لیزا و در صورت امکان، دوباره سازی صورت وی با استفاده از آزمایش های DNA، کربن و روش های پزشکی قانونی است.

یک متخصص مردم شناسی از دانشگاه پیزا در این باره گفت: ما می توانیم DNA فرزندان لیزا - بارتولومیو و پیرو - که در کلیسایی در فلورانس دفن شده اند را با DNA او مقایسه کنیم.

وی در ادامه گفت: اگر به اندازه ی کافی از جمجمه ی این زن باقی مانده باشد، می توانیم خصوصیات چهره ی او را دوباره سازی کنیم و ببینیم که آیا همان ویژگی های نقاشی موجود در موزه ی لوو پاریس را دارد یا نه. این تحقیقات معمای هویت صاحب لبخند ژکوند را روشن می نماید.

طی دهه های اخیر نظریه های بسیاری درباره ی هویت مونالیزا و معنای لبخند رازآلود او ارائه شده است از جمله اینکه او مادر داوینچی، زنی اشرافی و یا در اصل یک مرد بوده است. بسیاری از متخصصان معتقدند ممکن است صورت این زن اسرار آمیز ترکیبی از چند چهره ی مختلف باشد. برخی از تاریخدانان نیز گفته اند که دستان بزرگ مونالیزا حاکی از این مطلب است که مدل این اثر یک مرد بوده ا ست. اما اکثر دانشمندان مدرن بر این باورند که تابلوی مونالیزا که در فرانسه به ژکوند معروف است، پرتره ای از لیزا ژراردینی است. وی عضوی از خانواده ای تقریبا اشرافی برخاسته از روستا بوده است که با فرانچسکو دل ژکوندو - تاجری ثروتمند - ازدواج کرد.

لئوناردو داوینچی در سال 1452 میلادی در شهر فلورانس ایتالیا به دنیا آمد. او پس از آموختن هنر مجسمه سازی به میلان رفت و پس از بازگشت به فلورانس در مدت چهار سال، تابلوی معروف مونالیزا را خلق کرد که اکنون در موزه ی لوور شهر پاریس نگهداری می گردد.

وی طراح اولیه صدها اثر معماری و هم چنین طرح اولیه هواپیما به شمار می رود. یکی از طرح های ابتکاری او لباس غواصی و زیر دریایی جنگی است. او همچنین مسلسل، تانک نظامی، ساعتی که به ساعت داوینچی معروف است، کیلومتر شمار و چیزهای دیگر را اختراع کرد.

داوینچی همچنین طراح صدها شاهکار معماری دوره ی رنسانس است. از دیگر تابلوهای مشهور داوینچی به تابلوی معروف شام آخر می توان اشاره نمود. شروع به کار داوینچی برای کشیدن این تابلو در سال 1503 بود و تا 1507 اتمام آن به طول انجامید. این تابلوی نقاشی با ابعاد 77 در 53 سانتیمتر است. نسخه ای را که او تهیه نموده بود از نسخه ی فعلی، بزرگتر بود چرا که در گذر زمان دو ستون از طرفین چپ و راست این تابلو بریده شده است. به همین دلیل به هیچ وجه تعیین نیست که مونالیزا در این تابلو نشسته است. همچنین باید اشاره نمود که بسیاری از قسمت های این تابلو به مرور زمان خراب و یا دوباره نقاشی شده است. اما با این وجود شخصیت اصلی نقاشی همچنان محفوظ مانده است.

شهرت تابلوی مونالیزا در 22 اوت 1911 پس از سرقت در موزه ی لوور دو چندان شد. پلیس فرانسه در بازپرسی های خود حتی پابلو پیکاسو را نیز احضار کرد. در حالی گمان می رفت که این شاهکار بی نظیر دیگر برای همواره از دست رفته است، دو سال بعد دزد واقعی که از کارمندان موزه بود، شناسایی و دستگیر شد. وی قصد داشت این تابلو را به مسوولان موزه ی فلورانس بفروشد.

مونالیزا در سراسر گالری های ایتالیا به نمایش درآمد و پس از آن در سال 1913 به لوور بازگشت. سال 1956 با اتفاقات ناخوشایندی برای تابلوی مونالیزا همراه بود. ابتدا قسمت های پایین این تابلو توسط اسید از بین رفت و در دسامبر همان سال، یک شهروند اهل بولیوی سنگی بر روی آن پرتاب کرد که آرنج سمت چپ تصویر این زن را تخریب کرد. استفاده از شیشه ی ضد گلوله این اثر هنری گرانقیمت را در برابر حملات بیشتر مصون نگه داشت تا این که در آوریل 1974، یک زن معلول که نسبت به سیاست های موزه ی ملی توکیو در قبال معلولان معترض بود، هنگام برپایی گالری ویژه ی نمایش مونالیزا بر روی آن رنگ قرمز پاشید.

منبع : ایسنا

منبع: برترین ها
انتشار: 8 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 298

به "افزایش احتمال کشف جسد مونالیزا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش احتمال کشف جسد مونالیزا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید