4 میلیارد بودجه برای حوزه پژوهشی وزارت میراث فرهنگی معین شد

به گزارش سفر به روسیه، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، 4 میلیارد بودجه برای حوزه پژوهشی وزارت میراث فرهنگی معین شد.

4 میلیارد بودجه برای حوزه پژوهشی وزارت میراث فرهنگی معین شد

داستان چیست؟

چهارمین جلسه شورای پژوهشی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ریاست علی اصغر مونسان وزیر و با حضور اعضای شورا برگزار و میزان بودجه حوزه پژوهشی در امسال 4 میلیارد تومان اعلام شد و 15 طرح مورد آنالیز نهاده شد و موضوعات پژوهشی و مطالعاتی حوزه های تخصصی در سال 1400 معین تکلیف و موضوعاتی برای تصویب و اجرا در امسال ارائه شد.

در این جلسه همچنین فرایند اجرای مصوبات شورا در سال 99 هم مورد آنالیز و همچنین میزان بودجه پژوهشی سال گذشته، 2 میلیارد و 500 میلیون تومان اعلام شد که براساس آن پنج طرح پژوهشی در مرحله اجرا نهاده شد.

اعمال بعضی تغییرات ساختاری پژوهشگاه و جذب نیروهای نخبه براساس معیارهای معین، انتخاب طرح ها و موضوعات پژوهشی طبق اولویت های سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، پیگیری فرایند عقد قراردادها و پیشرفت طرح ها از سوی معاونت های مربوطه همچنین به کارگیری و راه اندازی سامانه های هوشمند از نکات مورد تاکید مونسان در این جلسه بود.

طرح مدیریت طرح تعالی فناوری اطلاعات بر مبنای مدل جایزه دولت الکترونیک، طرح تنقیح قوانین و مقررات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مطالعه و تدوین سند برنامه ایجاد شبکه ترویج برند ملی گردشگری ایران با رویکرد ترویج مشارکتی، طرح ارائه راهکارهای اجرایی در راستای توسعه صادرات صنایع دستی ایران به بازار روسیه و تهیه نظام فنی و اجرایی اختصاصی مربوط به بناها، محوطه ها و بافت های تاریخی پنج طرح مصوب شده در دومین جلسه کارگروه پژوهشی بودند که در سال 99 پس از اخذ کد سمات توسط دانشگاه ها و موسسات مطالعاتی انتخاب شده به وسیله فراخوان به اجرا درآمدند.

طرح های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

در حوزه میراث فرهنگی طرح ملی ایجاد سامانه GIS حرایم آثار ملی که بر اساس قانون از اولویت های وزارتخانه محسوب می گردد و طرح تدوین ساز و کارهای اجرایی و دستورالعمل بهره برداری از بناهای تاریخی توسط بخش خصوصی و طرح تدوین مقررات ارتقای کیفیت و استانداردسازی مصالح سنتی در بازسازی مورد تصویب شورا نهاده شد.

طرح برنامه راهبردی توسعه گردشگری روستایی کشور با رویکرد توسعه محصولات و خدمات جدید گردشگری، برنامه راهبردی توسعه گردشگری سلامت و شناسایی، ارزیابی و رتبه بندی روستاهای هدف گردشگری طرح های تصویب شده در حوزه گردشگری بودند.

همچنین در حوزه صنایع دستی مدل برآورد میزان فروش صنایع دستی در داخل و خارج از کشور، ارائه راهکارهای اجرایی در راستای تجاری سازی صنایع دستی کشور منتهی به ارائه سند رصد، شناسایی ذینفعان صنایع دستی کشور شامل فراوریکنندگان، صادرکنندگان، تامین کنندگان و برآورد نقش آنها در زنجیره فراوری، آنالیز راهکارهای ورود صنایع دستی در سبد سوغاتی گردشگران - مطالعه موردی شهرهای زیارتی مشهد، قم و شیراز- تصویب شد.

منبع: همگردی
انتشار: 3 خرداد 1400 بروزرسانی: 3 خرداد 1400 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1559

به "4 میلیارد بودجه برای حوزه پژوهشی وزارت میراث فرهنگی معین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 میلیارد بودجه برای حوزه پژوهشی وزارت میراث فرهنگی معین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید