کاظم جلالی: همه کوشش خود را انجام می دهیم که راستا ورود به روسیه باز گردد

به گزارش سفر به روسیه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو خطاب به بازرگانان و دانشجویان ایرانی که قصد عزیمت به روسیه را دارند، با بیان اینکه تصمیم گیری درباره باز شدن جهت ورود در اختیار نخست وزیری روسیه است، گفت: همه کوشش خود را انجام می دهیم که این جهت باز گردد.

کاظم جلالی: همه کوشش خود را انجام می دهیم که راستا ورود به روسیه باز گردد

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرنگاران، کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه امروز (چهارشنبه) در پیامی ویدئویی درباره نقطه نظرات و مسائل هموطنان ایرانی اعم از بازرگانان و دانشجویان برای سفر به روسیه گفت: بعضی ها سوال می نمایند چه زمانی راستا روسیه باز می شود و نگران کار خود هستند، بخشی از تجار و فعالان مالی و بازرگانان ما که عمده کارشان در داخل روسیه است و بخشی هم دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در روسیه، هر روز پیگیر خبرهای بازگشایی راستا هستند.

جلالی اعلام کرد: بدانید دغدغه ما به عنوان نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در مسکو و خدمتگزار شما هموطنان، در این خصوص بسیار زیاد است و علاقه مندیم شما به عنوان کسانی که بیشترین سهم را در گسترش روابط اعم از مالی و فرهنگی دارید، هر چه سریع تر به روسیه بازگردید.

وی با ذکر این نکته که مرتب در دیدار ها و پیگیری ها این موضوع را پیگیری می کنیم، بیان کرد که همکاران در سفارت آماده پاسخگویی به سوالات هستند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه کوشش کردیم هفته ای یک پرواز از تهران به مسکو و بالعکس باقی بماند، گفت: کرونا بیماری فراگیر جهانی است و کشورها براساس منافع خود تصمیم گیری می نماید و اگر احتمال بدهند که این بیماری از یک کشور منتقل می شود راستا را می بندند و روس ها نیز همین کار را انجام دادند.

این دیپلمات ایرانی یادآور شد: البته اجازه دادند یک پرواز در هفته انجام شود و راه های زمینی نیز برای حمل کالا باز است و در این مدت خیلی از شرکت های حمل و نقل ما از راستا روسیه کالای خود را به اروپا بردند.

افزایش حجم صادرات به نسبت سال قبل

وی همچنین گفت که در سه ماهه اول سال جاری حجم صادرات ایران به روسیه نسبت به سال قبل افزایش داشته است. در سه ماه اول سال 1398 معادل 88 میلیون دلار صادرات داشتیم که این میزان در سه ماه اول سالجاری شمسی علیرغم شیوع کرونا و مسائلی که به وجود آمد، به 92 میلیون دلار رسیده است.

سفیر ایران اعلام کرد: رو س ها راستا را به گونه ای بستند که تا مدتی حتی دیپلمات های مقیم نمی توانستند رفت و آمد نمایند. الان دیپلمات های مقیم تحت شرایطی می توانند رفت و آمد نمایند، ولی اگر دیپلمات عبوری بخواهد از پرواز مسکو به محل ماموریت عزیمت کند، حق ورود به مسکو را ندارد. چندین مورد برای ما رخ داد که دیپلمات های برجسته ما می خواستند به محل ماموریت بروند ولی هر چه کوشش کردیم چنین امری میسر نشد. روس ها در این جهت بسیار سخت گیری می نمایند.

جلالی با بیان اینکه اختیار در این زمینه در دست نخست وزیر و دولت واقع شده است، اعلام کرد: وقتی با وزارت خارجه صحبت می کنیم عنوان می نماید حداکثر می توانیم مطالب را منتقل کنیم، البته یک شورایی هم دارند که یکی از معاونان وزیر خارجه روسیه در آن شورا حضور دارد و تصمیم گیری می نمایند.

وی با یادآوری این نکته که باز شدن یا نشدن راستا یک بخشی به پیگیری ما برشود و یک بخش زیادی به داخل برمی شود، گفت: اگر فضای فزاینده از کرونا وجود داشته باشد و تبلیغات رسمی و غیررسمی از داخل ایران شرایط را بد نشان دهد کشورها در تصمیم گیری دچار مشکل می شوند.

سفیر ایران در مسکو اعلام کرد: اوایلی که کرونا آمده بود بعضی از مسئولان ما از باب اینکه بگویند خیلی مردمی هستیم و با نیت خوب چنین می کردند، می گفتند ما هم به کرونا مبتلا شدیم ولی در خارج از کشور این برداشت نیست و اگر مسئول مبتلا شود می گویند چه شرایطی دارد که مسئولشان به کرونا مبتلا می شود.

جلالی خطاب به هموطنان ایرانی که قصد عزیمت به روسیه را دارند، گفت: در مقابل سوالات شما بی تفاوت نیستم.ولی هنوز پاسخ در خور شما نداریم، اما نگران هستیم و این را بخشی از کار خود می دانیم.

این دیپلمات ایرانی در سرانجام اعلام کرد: متاسفانه ویروس کرونا بسیاری از برنامه های ما را به هم ریخت، ولی به من و همکاران ما اطمینان کنید که روزانه پیگیر هستیم. علاوه بر این، همکاران ما در همه نمایندگی ها، مسئولان وزارت خارجه، وزیر، معاونت کنسولی و سیاسی بر این نکته تأکید نموده و پیگیری می نمایند که هر چه زودتر راستا باز شود و به روال قبل برگردیم و شما فعالیت های خود را در داخل روسیه از سر بگیرید.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 30 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1076

به "کاظم جلالی: همه کوشش خود را انجام می دهیم که راستا ورود به روسیه باز گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاظم جلالی: همه کوشش خود را انجام می دهیم که راستا ورود به روسیه باز گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید