پایداری امنیت غذایی به خاک وابسته است

به گزارش سفر به روسیه، تهران (پانا) - رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت خاک مهمترین بستر برای حفظ جنگل ها و مراتع است و اراضی کشاورزی و پایداری امنیت غذایی به خاک وابسته است.

پایداری امنیت غذایی به خاک وابسته است

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، مسعود منصور در نخستین نشست کارگروه ملی مقابله با بیابان زایی که به ریاست سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی برگزار گردید، اضافه نمود: ارزیابی های دنیای بیان می نماید که عدم توجه به آمایش و روش های مدیریت پایدار سرزمین منجر به نابودی طیف وسیعی از خاک ها شده است.

وی توضیح داد: براساس برآورد کنوانسیون مقابله با بیابان زایی در حال حاضر بیش از 33 درصد خاک های زمین بر اثر فرسایش آبی، بادی، شوری زایی و آلودگی تخریب شده است و 90 درصد اراضی حاصلخیز موجود دنیا ممکن است تا سال 2050 میلادی با کاهش حاصلخیزی روبرو گردد.

منصور با بیان این که امسال مراسم روز دنیای خاک با شعار تاکید بر جلوگیری از شوری و افزایش بهره وری خاک برگزار می گردد، اعلام نمود: در ایران سالانه 30 میلیون هکتار از اراضی تحت تاثیر فرسایش بادی واقع شده است و از این مقدار 13.5 میلیون هکتار به لحاظ ایجاد خسارت به منابع زیست انسانی از جمله اراضی کشاورزی، جزء کانون های بحرانی فرسایش بادی شناخته می شوند.

وی اجرای اقدامات آبخیزداری و بیابان زدایی را از مهمترین رویکردهای سازمان جنگل ها برای جلوگیری از فرسایش خاک برشمرد و یادآور شد: 7.5 میلیون هکتار از منطقه ها تحت تاثیر فرسایش بادی با بذرکاری، ایجاد بادشکن و مدیریت روان آب ها تثبیت شده است.

رئیس سازمان جنگل ها و مراتع کشور از ایجاد دو میلیون هکتار جنگل های دست کاشت بیابانی در کشور اطلاع داد و گفت: امسال 52 هزار هکتار اقدامات بیابان زدایی در کشور انجام می گردد.

وی اعلام نمود: در امسال اقدامات مشارکتی مدیریت منطقه ها بیابانی با بهره گیری از ظرفیت سرمایه گذاری بخش غیردولتی و نقش آفرینی جوامع محلی در 56 هزار هکتار پیش بینی شده است.

منصور در پایان گفت: نتایج تحقیقات به عمل آمده نشان می دهد که مقدار دبی رسوبات بادی در عرصه های احیا شده منطقه ها بیابانی تا صد برابر کاهش یافته و از 3500 کیلوگرم بر مترمربع در عرصه های احیا نشده حساس به فرسایش بادی به 35 کیلوگرم بر مترمربع در منطقه ها احیا شده تقلیل یافته است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 2 بهمن 1400 بروزرسانی: 2 بهمن 1400 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1865

به "پایداری امنیت غذایی به خاک وابسته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایداری امنیت غذایی به خاک وابسته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید