دریاچه اوان : بهشتی بکر اما دست یافتنی

به گزارش سفر به روسیه، دریاچه اُوان در20کیلومتری الموت و 75 کیلومتری شهر تاریخی قزوین جا خوش کرده است. اگر مسافر قزوینید و می خواهید از طبیعت این استان نیز دیدن کنید، بی شک یکی از بهترین انتخاب ها دریاچه اوان است. در این مقاله سعی کرده ایم تا به تمام جزییاتی که باید برای سفر به این منطقه بدانید، بپردازیم. با خواندن این مقاله احتمالا بتوانید به درستی برای سفر به دریاچه اوان برنامه ریزی کنید و سفری به یاد ماندنی را رقم بزنید!

دریاچه اوان : بهشتی بکر اما دست یافتنی

این دریاچه هم مقصد مناسبی برای طبیعت گردان حرفه ای و ماجراجویان به شمار می رود و هم برای گردش های خانوادگی مکانی مجذوب کننده است و احتمالا در فهرست خاطرات خوش خانواده هایی که از این منطقه بازدید کرده اند ثبت می شود! دریاچه اوان از زیباترین دریاچه های ایران به شمار می رود که در دامنه کوه خشچال در رشته کوه باشکوه البرز قرارگرفته است.

این دریاچه از طریق چهار روستای اوان، وربن، زواردشت و زرآباد احاطه شده، همچنین به عنوان 89امین میراث طبیعی ایران از طریق سازمان میراث فرهنگی در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفته است.

در اوان چه سرگرمیاتی انتظارمان را می کشد؟

به طور کلی می توان گفت این دریاچه چهارفصل، در هر زمانی از سال سرگرمیات متفاوتی را برای مسافرانش تدارک دیده است. عمق این دریاچه در نقاط مختلف فرق دارد و رسوبات و لجن های چسبنده در آن رسوب کرده اند. سال 92 تیم متخصص غواصی، عمق این دریاچه را 6.8 متر مشخص کرده اند و میدان دید زیر آب نیز چیزی حدود 1 متر تخمین زده شده است.

فارغ از اینکه امنیت آب تنی و قایق سواری برای نابلدان تا چه میزان تامین شده است، این دریاچه معمولا تابستان ها مقصد گردشگرانی است که به قصد آب تنی، قایق سواری و ماهی گیری به آن نقطه سفر می کنند. ماهی هایی که صید ماهی گیران می شوند، قزل آلا، کپور و اردک ماهی است هرچند که صیدماهی و شکار در این منطقه به دلیل حفاظت از زیست محیط دریاچه، ممنوع شده است و پیشنهاد می کنیم که از این سرگرمی صرف نظر کنید!

پاییز فصل مهاجرات پرندگانی چون قو، غاز و مرغابی است که منظره ای مجذوب کننده برای طبیعت گردان و عکاسان طبیعت خلق می کند. برودت هوا در فصل زمستان نیز، موجب یخ زدگی سطح دریاچه می شود و امکان اسکی روی یخ را برای علاقه مندان فراهم می کند.

اگر به اسکی روی یخ علاقه مندید پس در این نقطه می توانید این ورزش مفرح را تجربه کنید. قرارگیری این دریاچه در دامنه کوهستان، به شما فرصت خوبی برای کوهنوردی در تمام فصول سال نیز می دهد! مطمئن باشید که کوهنوردی اطراف دریاچه، خاطره ای به یادماندنی از دیدنی منظره دریاچه در ارتفاعات کوهپایه خشچال را برایتان خلق می کند. تجربه بی نظیری است!

بهترین زمان برای سفر به دریاچه اوان

همانطور که گفته شد، در بهار و تابستان هوای معتدل و خنک این دریاچه، عده زیادی از گردشگران را به سوی خود فرا می خواند. اگر با شلوغی مسئله ای ندارید و صرفا هدفتان استفاده از آب و هوای خنک و سرگرمیات مجذوب کننده این دریاچه است، به شما پیشنهاد می کنیم که برای سفر فصل بهار و تابستان را انتخاب کنید.

هرچه به سمت پاییز و زمستان برویم، سرمای هوا بیشتر و از جمعیت گردشگران کاسته می شود. بنابراین اگر بخواهید عکس های تک نفره یا خانوادگی در این منظره زیبا داشته باشید احتمالا در فصول شلوغ بهار و تابستان به مشکل بر می خورید و احتمالا افرادی که نمی شناسید هم در عکس های خانوادگی شما حضور خواهند داشت!

حال با شماست که چه تصمیم بگیرید و هدفتان از سفر به دریاچه اوان چه باشد. سرگرمی و سرگرمیات مورد علاقه تان احتمالا نقش ویژه ای در تصمیم گیری شما برای انتخاب زمان سفر به این منطقه داشته باشد. بنابراین با یک سبک سنگین ساده، بهترین زمان برای سفر به این دریاچه را خواهید یافت.

امکانات دریاچه

دریاچه اوان چندان دورافتاده نیست و قرارگیری آن در نزدیکی روستای اوان و زرآبادکه محل سکونت مردمان بومی است، امکانات مناسبی برای گردشگران فراهم آورده است. اگر به قایق رانی علاقه مندید، می توانید از قایق هایی که در این دریاچه تعبیه شده اند استفاده کنید.

امکانات رفاهی دیگر چون سرویس بهداشتی، زمین هایی مناسب برپایی چادر و پارکینگ نیز در نزدیکی دریاچه برای گردشگران و بازدیدنمایندگان تدارک دیده شده است، بنابراین در این زمینه به مشکل برنخواهید خورد.

به چه چیزهایی برای رفتن به اوان نیاز داریم؟

اینکه برای سفر به دریاچه اوان به چه چیزهایی نیاز دارید تا میزان ای به زمان و هدف سفر شما بستگی دارد. مسطح بودن زمین در اطراف دریاچه امکان برپایی چادر را برای شما فراهم می آورد، بنابراین می توانید چادر و وسایل پیک نیک به همراه داشته باشید.

پوشیدن کفش و لباس مناسب با کوهنوردی را نیز به شما پیشنهاد می کنیم چرا که گل و لای اطراف دریاچه و سنگلاخی بودن کوهپایه، بدون لباس و کفش مناسب، قدم زدن و گشت زنی در این منطقه را برای شما سخت می کند.

برای راحتی بیشتر می توانید خوراکی های لازم و آب معدنی کافی نیز با خودتان به همراه داشته باشید. اگر قصد دارید شب را در جوار این دریاچه به صبح برسانید، حتما با خودتان کیسه خواب، تجهیزات گرمایشی سازگار با محیط زیست و لباس گرم بردارید.

اگر قصد شما این است که در فصول پاییز و زمستان به دیدن این نقطه بروید، پس زنجیرچرخ را نیز از قلم نیاندازید چرا که احتمالا بارش برف و باران شما را شوکه خواهد کرد و دستتان را توی حنا خواهد گذاشت!

حالا چگونه خودمان را به دریاچه اوان برسانیم؟

یکی از راه هایی که شما را به دریاچه اوان می ساند، این است که اول خودتان را به قزوین برسانید. چه با قطار و اتوبوس و هواپیما و چه با ماشین شخصی. تورهای گردشگری مختلفی هم در شهر قزوین در دسترس است که شما را به دریاچه اوان می برند که می توانند انتخاب شما باشند.

اگر از قزوین با ماشین شخصی تصمیم به سفر به این دریاچه گرفته اید پس باید یک راست به ورودی قزوین و میدان غریب کش بروید. از اینجا تابلوهای الموت را دنبال کنید تا به رجایی دشت و پس از آن به دوراهی الموت-اوان برسید. از این جا به بعد فاصله چندانی تا دریاچه ندارید و پس از گذر از روستای زرآباد خود را مقابل دریاچه زیبای اوان خواهید دید. راستا این جاده پس از دوراهی الموت-اوان، بسیار زیبا اما خطرناک، پرپیچ و خم و بعضا مه آلود است.

با مراقبت و رانندگی ایمن، می توانید از زیبایی بکر و چشم نواز این جاده لذت ببرید. مطمئن باشید زیبایی این راستا شما را شگفت زده خواهد کرد و از اینکه سختی راستا را به جان خریده اید، پشیمان نخواهید شد!

اگر با اتوموبیل شخصی از تهران به این نقطه رهسپار هستید، پس باید در ابتدا خودتان را به اتوبان تهران-قزوین برسانید و بعد از عوارضی قزوین به سمت جاده قزوین-الموت برانید تا به رجایی دشت برسید. از این نقطه حدودا 20 کیلومتر با دریاچه فاصله دارید. پس از مدتی به همان دوراهی گفته شده می رسید که یکی شما را به الموت و دیگری به دریاچه اوان می برد.

به طور کلی شهر زیبای قزوین تا دریاچه اوان، حدود 3 ساعت فاصله دارد. می توانید طوری برنامه ریزی کنید که یک روز از سفر خود به استان قزوین را به دیدن قلعه الموت و دریاچه اوان اختصاص دهید و از زمان خود بهترین بهره را ببرید. صبح زود قزوین را به مقصد الموت ترک کنید و تا پیش از ظهر را در این قلعه سپری کنید. سپس با طی کردن مسافتی کوتاه در حد 20 کیلومتر به دریاچه اوان بروید و از طبیعت بکرش لذت ببرید.

کجا اقامت کنیم؟

اگر قصد اقامت در جوار دریاچه را نداشته باشید بهتر آن است که زمان مسافرت جاده ای را به جان بخرید و هتل یا اقامتگاهی را در قزوین برگزینید.

نکته بسیار مهم پایانی!

طبیعت گردان حرفه ای به خوبی می دانند که حفظ این میراث طبیعی تا چه میزان مهم است و تا چه میزان می تواند به رشد صنعت گردشگری و اقتصاد بومیان منطقه کمک کند. بنابراین بر همه مسافران و گردشگران واجب است که از چگونگی حفاظت از محیط زیست هر منطقه آگاه باشند.

شکار بی رویه، به جا گذاشتن زباله ها و پسماندهای تجزیه پذیر یا تجزیه ناپذیر، افروختن آتش های کنترل نشده، شکستن شاخ درختان و از بین بردن پوشش گیاهی از خطراتی است که هر منطقه بکری را به ویرانه ای غیرقابل بازسازی تبدیل می کند.

سرمایه هایی که امروز میلیون ها گردشگر را به خود فرامی خوانند، میراثی ارزشمندند که به ما هدیه داده شده و وظیفه ماست که این میراث را به نسل های بعد از خود نیز انتقال دهیم.

منبع:عـلی بـابا

منبع: دیجیاتور
انتشار: 12 مرداد 1401 بروزرسانی: 12 مرداد 1401 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 2048

به "دریاچه اوان : بهشتی بکر اما دست یافتنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه اوان : بهشتی بکر اما دست یافتنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید