هیدروژلی که سرطان مغز را پاکسازی می نماید

به گزارش سفر به روسیه، محققان هیدروژل تزریقی را تهیه نموده اند که حفره های جراحی پس از برداشت تومور را پر می نماید تا از سرطان مغز جلوگیری کند.

هیدروژلی که سرطان مغز را پاکسازی می نماید

گلیوبلاستوما یکی از کشنده ترین انواع سرطان است که اغلب پس از جراحی و برداشتن آن عود می نماید. محققان دانشگاه ویسکانسین مدیسون اکنون یک هیدروژل تقویت نماینده سیستم ایمنی ساخته اند که می تواند پس از جراحی به مغز تزریق گردد تا سلول های بنیادی سرطانی به جای مانده را پاک کند.

نرخ بقای گلیوبلاستوما در بین سرطان های دیگر کمتر از 5 درصد است که پنج سال پس از تشخیص زنده می مانند و تا حد زیادی به این علت است که سرطان مغز تمایل به بازگشت پس از برداشتن تومور با جراحی دارد، زیرا سلول های بنیادی گلیوما برای تشکیل تومور های نو باقی می مانند.

یکی از ویژگی های گلیوبلاستوما این است که سلول های تومور بسیار تهاجمی هستند و به بافت های اطراف نفوذ می نمایند؛ بنابراین جراح نمی تواند مرز های بین تومور و بافت طبیعی را به وضوح احساس کند و شما نمی توانید تا آنجا که ممکن است تمام بافت را حذف کنید، زیرا تمام بافت های مغز بسیار مهم هستند و شما مطمئناً نمی خواهید بیش از حد آن را بردارید اما یک درمان نو ممکن است به تغییر به بیماران یاری کند.

محققان اکنون یک هیدروژل مملو از دارو ساخته اند که می تواند پس از عمل به فضای به جای مانده پس از برداشتن تومور تزریق گردد.

در آنجا، آموزش سیستم ایمنی برای شکار سلول های بنیادی گلیوما به جای مانده آغاز به کار می نماید. این هیدروژل حاوی نانوذراتی است که می تواند سلول های ایمنی به نام ماکروفاژ ها را که پس از جراحی به محل مورد نظر می آیند، برنامه ریزی مجدد کند.

به طور ناامید نماینده ای، محیط تومور می تواند این ماکروفاژ ها را وادار به تغییر سمت کند، بنابراین آن ها به رشد سرطان یاری می نمایند و پاسخ ایمنی را سرکوب می نمایند.

حال با کوشش محققان این ژل با نانوذراتی که ماکروفاژ ها را برای هدف قرار دادن CD133، پروتئینی که به وسیله سلول های بنیادی سرطانی بیان می گردد، مهندسی می نماید، مقابله می نماید.

این سلول های سرطانی فراری سعی می نمایند با پخش سیگنالی پنهان شوند که به سیستم ایمنی می گوید آن را نخورد، بنابراین هیدروژل حاوی آنتی بادی به نام CD47 است که آن سیگنال را مسدود می نماید.

در آزمایشات روی موش، تیم نشان داد که این هیدروژل می تواند ماکروفاژ های گیرنده آنتی ژن کایمریک (CAR) را با موفقیت فراوری کند که به طور خاص سلول های بنیادی گلیوما را هدف قرار می دهد.این هیدروژل هنوز باید روی حیوانات بزرگتر آزمایش گردد و سپس در انسان ها مورد استفاده قرار گیرد.

دانشمندان می گویند: این تحقیقات امیدوارنماینده است. می توان آن را برای یاری به درمان سایر تومور های جامد تهاجمی، مانند سرطان سینه، تطبیق داد و همراه با هیدروژل دیگری که اخیراً برای جلوگیری از عود سرطان توسعه داده شده است، استفاده کرد.

محققان می گویند: ما مطمئن هستیم که این یک رویکرد بسیار امیدوارنماینده برای به کار گیری امید های نو به بیماران مبتلا به گلیوبلاستوم است تا آن ها بتوانند پس از جراحی بهبود یابند. امیدواریم بتوانیم کار خود را انجام دهیم تا این فناوری را به کلینیک ارتقا دهیم.

این تحقیق در ژورنال Science Translational Medicine منتشر شده است.

منبع: سایت نیواطلس منتشره از دانشگاه ویسکانسین مدیسون

خبرنگاران علمی پزشکی کلینیک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 مرداد 1401 بروزرسانی: 20 مرداد 1401 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 2055

به "هیدروژلی که سرطان مغز را پاکسازی می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیدروژلی که سرطان مغز را پاکسازی می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید