همایش بین المللی یک جانبه گرایی و حقوق بین الملل فردا، 29 مهر در دانشگاه علامه برگزار می شود

به گزارش سفر به روسیه، معاون حقوقی وزارت علوم گفت: همایش بین المللی یک جانبه گرایی و حقوق بین الملل فردا، 29 مهرماه 98 در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می شود.

همایش بین المللی یک جانبه گرایی و حقوق بین الملل فردا، 29 مهر در دانشگاه علامه برگزار می شود

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، حمیدرضا علومی یزدی معاون حقوقی وزارت علوم، امروز 28 مهرماه 98 در نشست خبری کنفرانس بین المللی یکجانبه گرایی و حقوق بین الملل که در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد؛ گفت: همایش بین المللی یک جانبه گرایی و حقوق بین الملل فردا دوشنبه 29 مهرماه 98 در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می شود.

وی درباره اهداف برگزاری این همایش اظهارکرد: حقوق بین الملل مدرن مبتنی بر معاهدات و عرف، زاییده نیاز بشری و چندجانبه گرایی و تعامل فراگیر بین همه ملت ها و دولت ها است. موضوع یک جانبه گرایی در مقابل چندجانبه گرایی در حقوق بین الملل و روابط بین الملل امر جدیدی نیست و ادبیاتی است که از سال های گذشته در نوشته های حقوقدانان و متخصصان روابط بین الملل تجلی پیدا کرده است.

علومی یزدی اضافه کرد: هر یک از این دو دیدگاه طرفداران و مخالفانی دارد؛ آنچه امروز اهمیت توجه به یک جانبه گرایی در محدوده حقوق بین الملل را به طور خاص بیشتر می کند رفتار های دولت ها و قدرت هایی است که زمانی پیشگام چندجانبه گرایی بودند و چند جانبه گرایی را به عنوان تنها راهکار حل مسائل بین المللی ترویج می کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: امروزه اقدامات یک جانبه از سوی این قدرت ها ترویج و تبلیغ می شود، حتی سعی می کنند برای یکجانبه گرایی تئوری سازی کرده و مبنای نظری ایجاد کنند.

وی شرح داد: در حالی که در چارچوب حقوق بین الملل، اصولاً حقوق بین الملل مدرن و حقوق بین الملل مبتنی بر معاهدات و عرف، زاییده نیاز بشری و چندجانبه گرایی و تعامل فراگیر بین همه ملت ها و دولت هاست.

علومی یزدی تاکید کرد: اهداف حقوق بین الملل در جامعه امروز ما در دنیا بدون توجه به همه فعالان و ذی نفعان حقوق بین الملل قابل دسترسی نیست. همه دولت ها در چارچوب قلمرو حاکمیتی خود می توانند تصمیمات یک جانبه بگیرند و به سایر ذی نفعان حقوق بین الملل در این تصمیم ها توجه نکنند.

معاون حقوقی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: زمانی که محدوده اعمال این تصمیمات و اثرگذاری این سیاست ها به فراسوی مرز ها کشانده می شود و سایر فعالان حقوق بین الملل را در بر می گیرد، تقریباً در همه ادبیات حقوقی موجود در دنیا تعمیم تصمیم ها، سیاست ها و قوانین یک کشور به کشور ها و سازمان های دیگر بدون در نظر دریافت منافع و رضایت آن ها امری پسندیده ای تلقی نمی شود.

علومی یزدی در خاتمه گفت: همایش بین المللی یک جانبه گرایی و حقوق بین الملل فردا 29 مهر ماه در چهار نشست تخصصی، موضوع یک جانبه گرایی و همه جانبه گرایی از منظر حقوق و روابط بین الملل را به بحث می گذارد. در این چهار نشست سعی شده با تنوع بین سخنرانان، ملیت ها و تخصص ها، بدون هیچ گونه پیش داوری، یک جانبه گرایی و چندجانبه گرایی در بوته نقد و بررسی علمی قرار گیرد.

لازم به ذکر است؛ کنفرانس بین المللی یکجانبه گرایی و حقوق بین الملل به همت مؤسسه مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران و دانشگاه علامه طباطبایی با سخنرانی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افتتاح خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 12 آذر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 487

به "همایش بین المللی یک جانبه گرایی و حقوق بین الملل فردا، 29 مهر در دانشگاه علامه برگزار می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همایش بین المللی یک جانبه گرایی و حقوق بین الملل فردا، 29 مهر در دانشگاه علامه برگزار می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید