تئاتر شهر واگذار می گردد؟

به گزارش سفر به روسیه، انتشار سند راهبردی تئاتر شهر این پرسش را با خود به همراه دارد که آیا قرار است این مجموعه دولتی به بخش غیردولتی واگذار گردد؟

تئاتر شهر واگذار می گردد؟

به گزارش ایسنا، با توسعه هر چه بیشتر تئاتر و گسترش گروه ها و سالن های نمایشی، مدیریت تمام ارکان مربوط به اجرای یک اثر نمایشی از اهمیت زیادی برخوردار می گردد و حتی ضرورت دارد که برای رسیدن به موفقیت از اصول علمی، بیشتر بهره برده گردد.

  • آشنایی با بنای تئاتر شهر تهران

براین اساس در سال های اخیر کتاب ها و مقالات متنوعی در حوزه های مختلف تئاتری از نگارش نمایشنامه و دراماتورژی گرفته تا شیوه های جذب مخاطب و تبلیغات نوشته و منتشر شده است. در این بین یکی از مهم ترین مباحثی که ضرورت توجه به آن در ایران هم زیاد است به مدیریت تماشاخانه ها مربوط است.

مدیریت سالن های تئاتری از جمله رشته هایی است که در سطح دانشگاه آموزش داده می گردد و کتاب های زیادی در دنیا درباره آن تألیف شده است. در ایران هم بعضی از این کتاب ها ترجمه شده و با توجه به رونق راه اندازی تماشاخانه ها در چند سال گذشته در پایتخت و جریان سازی ای که این تماشاخانه ها می توانند داشته باشند بهتر است در مدیریت آن ها هم نگاه علمی وجود داشته باشد و دانشگاه ها هم این تخصص را جدی بگیرند.

براین اساس در راستای مدیریت اصولی هر تماشاخانه ای باید برای آن مجموعه یک چشم انداز، ساختار و برنامه مدون مشخص کرد؛ کاری که اخیراً سعید اسدی - مدیر تئاتر شهر - که خود استاد دانشگاه است انجام داده و یک سند راهبردی برای این مجموعه تدوین نموده که نگاه علمی و آکادمیک او در آن مشهود است.

جدا از جزئیاتی که در این سند تدوین شده و درباره درست و منطقی بودن یا نبودن آن ها کارشناسان مرتبط تئاتری بهتر می توانند اظهارنظر نمایند، آنچه اقدام مدیر تئاتر شهر را با اما و اگرهایی روبرو می نماید توجه به ساختار تشکیلاتی مجموعه تئاتر شهر است، چون با توجه به نکات اشاره شده در ابتدای این گزارش، این نوع برنامه ها معمولاً برای کمپانی ها، تماشاخانه ها و موسساتی هستند که سیاست گذاری آن ها خصوصی است و راهبردشان توسط همان تیم مدیریتی مشخص می گردد در حالی که تئاتر شهر یک مجموعه دولتی است.

در کشور ما تعدادی تالار نمایشی وجود دارد که سیستم و چارت دولتی دارند و حتی پول آب و برق و گاز و حقوق پرسنل شان را هم دولت تأمین می نماید و اتفاقاً به همین دلیل معمولاً دولت انتظار دارد در این مجموعه ها فراوریات متناسب با سیاست ها و خط قرمزهایش اجرا گردد.

حال سند راهبردی ای که سعید اسدی تدوین نموده اگرچه فی نفسه کاری پسندیده است اما انگار برای یک مجموعه خصوصی است، نه یک جای دولتی که چارت و سیستم تشکیلاتی مشخص دارد و تغییر، به راحتی در آن امکان پذیر نیست. درواقع بخش های قابل توجهی از این سند می تواند به عنوان پیشنهادی خوب به تالارهای نمایشی کشور بویژه تماشاخانه های خصوصی و تازه تأسیس باشد تا به بهبود تعامل میان هنرمندان و تالارها و افزایش کارامدی تماشاخانه های منجر گردد.

این سند راهبردی - سازماندهی در 40 صفحه تهیه و تدوین شده که شامل بخش های متعددی همچون راهبردها، منابع و ساختار و توضیح وظایف صندلی های شغلی تئاتر شهر می گردد. هر کدام از این ها هم زیرمجموعه ها و بندهای دیگری دارند که از آن جمله به برنامه و بودجه، سامان دهی سازمانی، حوزه فراوری، حوزه توزیع و… می توان اشاره نمود.

نکته قابل توجه در سند مذکور که در ابتدای آن هم قید شده، این است که تئاتر شهر در مجموعه اداره کل هنرهای نمایشی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، به این معنی که توسط دولت اداره می گردد و چارت سازمانی آن نیز دولتی است.

پیگیری خبرنگار ایسنا حاکی از این است که در چنین ساختاری حتی پست تشکیلاتی کارکنان هم به راحتی قابل تغییر یا اضافه و کم شدن نیست و اگر قرار بر انجام آن باشد مراحل اداری طولانی و مختلفی در سطح وزارت ارشاد و چند دستگاه دیگر باید طی گردد.

ضمن اینکه باز هم طبق اطلاعات به دست آمده از کارشناسان مطلع به قوانین سیستم های دولتی در وزارت ارشاد، وقتی یک مجموعه ای دولتی باشد هر درآمدی که در آن کسب گردد باید به خزانه دولت واریز گردد کما اینکه این مسئله در سند راهبری تئاتر شهر هم در بخش بلیت فروشی مورد تأیید قرار گرفته است، حال چطور این مجموعه قصد درآمدزایی در سند را برنامه ریزی نموده تا بتواند در راستا سفارش و فراوری آثار مختصِ همین مجموعه قدم بردارد؟

بنابراین از اولین سوال هایی که پس از خواندن این سند راهبردی به ذهن می آید این است که آیا چنین سند و برنامه ای برای یک مجموعه دولتی قابل تنظیم و اجرایی شدن است؟ آیا این سند به تأیید اداره کل هنرهای نمایشی رسیده است؟ آیا اصلاً طبق همان چارت سازمانی و توضیح وظایف تدوین شده در اداره کل هنرهای نمایشی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیر تئاتر شهر - فارغ از اینکه چه شخصی باشد - اختیار تهیه و تنظیم چنین سندی را دارد؟

همچنین چند سوال مهم دیگر نیز مطرح است؛ آن هم اینکه آیا برای تدوین چنین سندی به قوانین بالادستی سازمانی و دولتی توجه شده است؟ آیا سیاست دولت، توسعه چارت سازمانی است یا کوچک سازی؟! آیا تدوین این سند نشانه ای برای تصمیم به خصوصی سازی تئاتر شهر است؟

البته خصوصی سازی تئاتر شهر موضوع جدیدی نیست و از چند سال قبل هم مطرح بود، موافقان و مخالفانی هم داشت که با توجه به تاکید بر صندلی ملی این مجموعه و احتیاج به توجه و حمایت دولت جدی نشد، اما به نظر می رسد نگاه سعید اسدی در تدوین سند راهبردی تئاتر شهر، با آماده شدن زمینه برای خصوصی سازی این مجموعه همراه است و این خود به تنهایی جای تأمل دارد که اگر به راستی قرار است چنین اتفاقی بیفتد آیا مدیران مربوط، حاضر به از دست دادن مزیت های دولتی بودن تئاتر شهر می شوند؟ آیا قرار است تئاتر شهر به مزایده گذاشته گردد تا با نگاه درآمدزایی بخش خصوصی با آن برخورد گردد؟

این ها تنها بخشی از سوالاتی است که برای خیلی از اهالی تئاتر پس از انتشار سند راهبردی - سازمانی تئاتر شهر پیش آمده و در روزهایی که این مجموعه در دست بازسازی و تعمیر است و امید می رود که بالاخره پس از چند سال وضعیت سالن های تئاتر شهر کیفیت و امنیت پیدا کند، سبب بروز ابهاماتی شده است.

ایسنا برای شفاف تر کردن موضوع پیگیر گفت وگو با مدیر تئاتر شهر و نیز مدیرکل هنرهای نمایشی خواهد بود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 232

به "تئاتر شهر واگذار می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تئاتر شهر واگذار می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید