از حاکمیت مقاله ها تا رشد قارچ گونه دانشگاه ها

به گزارش سفر به روسیه، خبرنگاران/خراسان جنوبی در نشست مسئولان آموزش عالی خراسان جنوبی با قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، اعضای هیات علمی دانشگاه های استان از حاکمیت مطلق مقاله ها بر فضای دانشگاهی و عدم توجه به توسعه انسانی و ازدیاد دانشگاه های مختلف گلایه کردند.

از حاکمیت مقاله ها تا رشد قارچ گونه دانشگاه ها

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات شرایط تحصیل در استرالیا 2020 هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگاران، مسئولان آموزش عالی خراسان جنوبی با قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نشستی داشتند و به آنالیز سیاست های وزارتخانه و هم فکری برای بهتر شدن فضای علمی دانشگاه ها پرداختند.

حاکمیت مقاله ها در فضای علمی

محمدرضا آقاابراهیمی، عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند در این نشست با بیان اینکه اعضای هیات علمی دانشگاه ها تحت فشار هستند، اظهار کرد: حقوق اعضای هیات علمی به تناسب کاری که دارند نیست.

وی با گلایه از حاکمیت مسئله تعداد مقاله در سال های اخیر، اضافه نمود: همه دانشگاهیان بر این امر واقف هستند، اما ضوابط هچنان همان است که باید قوانین بازنگری شوند.

پژوهش به حاشیه رانده شده

محمد بهنام فر، عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند و مسئول کمیسیون تخصصی علوم انسانی نیز با اشاره به دغدغه ها، گفت: در دهه 70 اساتید بیشتر به آموزش اهتمام داشتند، اما اکنون آموزش به حاشیه رانده شده و پژوهش حرف اول را می زند.

وی با بیان اینکه زمانی می توانیم به خوبی پژوهش کنیم که آموزش خوبی داشته باشیم، اضافه نمود: باید در آیین نامه ارتقا وضع آموزش را ارتقا دهیم.

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند بیان نمود: در آیین نامه رشته ها و دانشکده های مختلف با یک روش ارتقا می یابند در حالی که بین دانشگاه ها و رشته های مختلف تفاوت ماهوی وجود دارد.

بهنام فر با بیان اینکه مقالات باید به زبان انگلیسی نوشته گردد تا حائز رتبه گردد که درخواست داریم زبان علم برمبنای زبان فارسی تقویت گردد.

وی با تاکید بر حضور اعضای هیات علمی در مجامع جهانی، اضافه نمود: باید به اعضای هیات علمی که مقاله می نویسند امتیاز تشویقی داده، اما باید اصالت را به فراوری علم به زبان فارسی دهیم.

وی بیان نمود: اگر می خواهیم هویت فرهنگی خود را حفظ کنیم باید علم خود را نیز به زبان فارسی منتشر گردد.

آمایش خاورمیانه و جهانی را تعریف کنیم

سیدمهدی رحیمی، عضو هیات علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه دانشگاه بیرجند در حال توسعه است، اظهار کرد: دانشگاه بیرجند توانسته ماموریت های خوبی را برای خود تعریف کند و قطب علمی شرق کشور باشد.

وی اضافه نمود: در سطح کلان مطالعات گسترده و خوبی شده و ضروری است در بحث توسعه دانشگاه ها به بحث آمایش سرزمین توجه گردد.

عضو هیات علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه باید آمایش خاورمیانه و جهانی تعریف کنیم، توضیح داد: دانشگاه بیرجند نه تنها توانمندی پاسخگویی به تمام علاقمندان آموزش عالی در منطقه دارد، بلکه متقاصیان ادامه تحصیل از طرف کشورهای شرق کشور را نیز می تواند پوشش دهد.

رحیمی ادامه داد: اگر به هر دلیلی آموزش عالی در این موضوع توقف ایجاد نموده، باید دانشگاه بیرجند را به گونه ای دیگر ببیند.

محدودیت ها حذف شوند

وی با اشاره به اینکه باید قابلیت ها دیده شده و رشته هایی که متقاضی دارد تاسیس گردد، اضافه نمود: دانشگاه بیرجند توانمند است و نیروهایی که در این دانشگاه فعالیت دارند نشان داده اند که اگر اعتماد گردد می توانند به خوبی فعالیت نمایند.

وی با اشاره به اینکه وزارتخانه باید محدودیت ها را حذف کند، ادامه داد: اصلاحات مکرر در آیین نامه های ارتقا از دغدغه های اعضای هیات علمی است و تقاضا داریم سیاستی که در آموزش عالی کشور اعمال می گردد، جامع بوده و تمام رشته ها را پوشش دهد.

عضو هیات علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند بیان نمود: در آیین نامه ها تنها علوم تجربی و فنی دیده شده و علوم انسانی به صورت تبصره دیده می گردد، بنابراین باید بازنگری گردد تا به اهداف ارتقای آموزش عالی نزدیک شویم.

تعلل در فعالیت های بین المللی اساتید

حسین نویدی نیا، رییس دفتر همکاری های علمی و بین المللی نیز در این جلسه اظهار کرد: باتوجه به سیاست دانشگاه بیرجند 100 نفر اتباع خارجی پذیرش شد.

وی ادامه داد: به خاطر تحریم ها در فعالیت های بین المللی دانشگاه ها تعللی ایجاد شد که اگر این فعالیت ها ادامه می یافت، می توانست علم و تکنولوژی را برای دانشگاه به ارمغان آورد، اما متوقف شد.

وی با بیان اینکه باید برای اساتید فرصت مطالعاتی در نظرگرفته گردد، اضافه نمود: این فرصت خواهد توانست به رشد علمی کشور یاری کند.

غفلت از آموزش و سبقت پژوهش

محمدحسن سیاری، رئیس دانشکده کشاورزی بیرجند نیز اظهار کرد: آموزش مغفول باقی مانده و پژوهش از آموزش سبقت گرفته است.

وی با بیان اینکه قطار وزارت علوم باید برای دانشگاهیان تشریح گردد، اضافه نمود: طرح های ملی به دلیل دور بودن از تهران پیروز نمی گردد.

رئیس دانشکده کشاورزی بیرجند با بیان اینکه دانشگاه هیچ امکانات رفاهی برای اعضای هیات علمی ندارد، اظهار کرد: سال گذشته بودجه کارورزی اختصاص داده شد، اما سال جاری متوقف شد.

دشواری جابجایی اعضای هیات علمی

محمدعلی شهیدی، عضو هیات علمی دانشکاه بیرجند بیان نمود: شرایط ارزی کشور باعث شده همایش های خارجی کاهش یابد.

وی با اشاره به اختلاف در اعتبار پژوهشی دانشگاه ها، اضافه نمود: جابجایی اعضای هیات علمی نیز بسیار سخت است که باید تدبیری اندیشیده گردد.

آیین نامه های جدید اعضای هیات علمی را شگفت زده می نماید

سیدعلیرضا ذوالفقاری، عضو هیات علمی گروه مهندسی مکانیک و رئیس گروه مهندسی مکانیک دانشگاه بیرجند نیز اظهار کرد: باید سیاست های وزارت علوم معین باشد تا سوگیری اعضای هیات علمی جوان معین گردد تا با آیین نامه های جدید شگفت زده نشوند.

وی با اشاره به انحراف آموزش عالی، توضیح داد: در بعضی از رشته ها با درصد منفی دانشجو پدیرش می گردد که پیشنهاد می گردد کنکور یکپارچه گردد.

عضو هیات علمی گروه مهندسی مکانیک با اشاره به ظرفیت های خالی دانشگاه ها، اظهار کرد: باید عدالت در رشته های آموزش عالی دیده گردد.

توسعه انسانی نادیده گرفته شده است

محمد رضا میری، عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند نیز در این نشست اظهار کرد: یکی از وظایف عمده آموزش عالی که توسعه انسانی است، مورد غفلت قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه مسیری که طی نموده ایم مطلوب نیست، اضافه نمود: ما باید ریشه ای تر به این مسئله بنگریم.

ضرورت توجه به امور رفاهی اساتید

سیدناصر رییس السادات، عضو هیات علمی گروه زمین شناسی دانشگاه بیرجند نیز اظهار کرد: باید دید چند درصد بودجه وزارت در امور رفاهی اعضای هیات علمی صرف می گردد که باید به این امر توجه گردد.

وی با بیان اینکه ارتباط با خارج کشور و فرصت های مطالعاتی در دو سال اخیر کاهش یافته است، توضیح داد: حرمت اعضای هیات علمی در جامعه رعایت نمی گردد.

عضو هیات علمی گروه زمین شناسی دانشگاه بیرجند بیان نمود: کمتر در بین مسئولان وزارت دیده ایم که از اعضای هیات علمی دفاع نمایند که احتیاجمند اهتمام وزارتخانه است.

مهارت پروری بدون بودجه امکان پذیر نیست

سیدعاطفه حسینی، عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی و رئیس گروه امور راهنمایی استعدادهای درخشان دانشگاه بیرجند

نیز با اشاره به مهاجرت مغزها و دانشجویان ممتاز از کشور، اضافه نمود: وزارت علوم چه سیاستی در مقابل از دست دادن این دانشجویان ممتاز دارد.

وی با اشاره به تاکید وزارت علوم بر مهارت پروری، توضیح داد: باتوجه به این تاکیدات و با این شرایط موجود، مهرت پروری احتیاج به تجهیزات و وسایل بروز و خرید وسایلی با هزینه های بالا دارد که گاهی باید از خارج وارد گردد که نمی توان آن را تامین کرد.

مدیر استعدادهای درخشان دانشگاه بیرجند با بیان اینکه بودجه های خاصی برای مهارت آموزی تخصیص نمی یابد، توضیح داد: به نظر می رسد وزارت علوم تنها به گونه ای شعاری ترویج مهارت آموزی را مطرح می نماید.

حسینی یادآور شد: دانشگاه بیرجند در حال تدارک موزه مفاخر استان است که ضروری است سیاست های وزارت علوم در خصوص موزه های علم و مفاخر معین گردد چراکه بودجه خاصی در وزارت ندارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 707

به "از حاکمیت مقاله ها تا رشد قارچ گونه دانشگاه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از حاکمیت مقاله ها تا رشد قارچ گونه دانشگاه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید