مشخصات وانت آریسان نو اعلام شد

به گزارش سفر به روسیه، وانت ها به عنوان خودروهایی که برای حمل و نقل و بارهای سبک استفاده می گردد، در صنعت خودروسازی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. وانت آریسان نو (Arisun Pickup) که محصول شرکت ایران خودرو است، به عنوان جایگزینی برای وانت باردو فراوری و عرضه شد. پروژه طراحی وانت آریسان از اواخر 1392 شروع شد و در اوایل 1394 آریسان آماده برای عرضه بود. آریسان درواقع بر روی پلتفرم پژو 405 طراحی شده است. بعلاوه رگه هایی از نمای جلوی پژو پارس (که آن هم بر روی پلتفرم 405 ساخته شده است) در نمای جلویی این خودرو مشاهده می گردد.

مشخصات وانت آریسان نو اعلام شد

ایران خودرو خراسان بر اساس راهبرد های معین شده در حوزه فراوری و توسعه سبد محصولات، از ابتدای اردیبهشت ماه برای راه اندازی خط فراوری وانت آریسان تازه اقدام نموده است. این امر علاوه بر حفظ و توسعه سهم گروه صنعتی ایران خودرو در بازار خودرو های کار سبب ایجاد فراوری پایدار در شرکت ایران خودرو خراسان و حفظ و توسعه اشتغال در سطح استان می گردد.

ایران خودرو می گوید که از اوایل امسال فراوری بدنه این وانت در کارخانه خراسان شروع شده است و به زودی آریسان تازه به مرحله فراوری انبوه می رسد. پیش از این نمونه هایی از آریسان ارتقایافته در محوطه کارخانه ایران خودرو دیده شد و در آن موقع این پیکاپ مالی با نام آریسان 2 شناخته می شد.

آریسان 2 قرار است تا با پیشرانه 1.8 لیتری 4 سیلندر و 8 سوپاپ به بازار عرضه گردد. این پیشرانه که نسخه ارتقا یافته XU7 است و با نام XU7 پلاس فراوری می گردد، قدرتی نزدیک به 103 اسب بخار را با گشتاور 157 نیوتن متر فراوری می نماید و بعلاوه استاندارد آلایندگی یورو 5 را هم دریافت نموده است. این پیشرانه تازه نسبت به پیشرانه قبلی آریسان حدود 17 اسب بخار قوی تر است؛ از سویی نزدیک به 17 نیوتن متر هم گشتاور بیشتری را فراوری می نماید. این خودرو شرایط کسب سطح آلایندگی استاندارد یورو 5 را دارد و فراوری آن با 2 ستاره کیفی شروع می گردد. بعلاوه با برنامه ریزی های اجرا شده کیفیت آن تا سطح 3 ستاره کیفی ارتقا خواهد یافت.

پیشرانه XU7 پلاس که بر روی آریسان ارتقایافته نصب می گردد، قابلیت دوگانه سوز را به صورت استاندارد دارد و قرار است تا نمونه تازه این وانت مالی با مخزن CNG به دست خریداران برسد. آریسان قبلی باک بنزین با ظرفیت 52 لیتر داشت و ظرفیت مخزن گاز CNG هم 70 لیتر بود. اکنون ظرفیت مخزن CNG در آریسان ارتقایافته به 75 لیتر رسیده، اما ظرفیت باک بنزین کاهش 12 لیتری داشته است. باک 40 لیتری در این وانت نصب می گردد.

وانت آریسان تازه با داشتن ابعادی برابر با 4680 میلی متر طول، 1720 میلی متر عرض، 1465 میلی متر ارتفاع و 2671 میلی متر طول بین دو محور یک وانت سایز میانه محسوب می گردد. ابعاد قسمت بار آن برابر با 1766 میلی متر طول، 1358 میلی متر عرض و 435 میلی متر ارتفاع است. وزن خودرو بدون سرنشین و با مخزن سوخت پر 1240 است که اندکی از وانت پیکان سنگین تر به نظر می رسد. این خودرو توانایی حمل حداکثر 750 کیلوگرم بار را دارد.

در وانت آریسان تازه از جعبه دنده 5 سرعته دستی استفاده می گردد و توان به چرخ های جلو می رسد، درحالی که آریسان قبلی وانتی دیفرانسیل عقب به حساب می آمد. بعلاوه برای افزایش ایمنی، باک بنزین و زاپاس به زیر بدنه منتقل شده است. پروژه ایجاد خط بدنه سازی از ابتدای اردیبهشت ماه شروع شده است و هم زمان اقدامات لازم در سالن های بدنه، رنگ و مونتاژ برای فراوری انبوه این محصول درحال انجام است.

هنوز به صورت رسمی جزئیات امکانات و ویژگی های آریسان ارتقایافته منتشر نشده است. اما می توان گفت که این وانت مالی گروه صنعتی ایران خودرو به امکاناتی مانند 2 کیسه هوا، ترمز دیسکی و کاسه ای عقب، رینگ فولادی، ترمز ABS و EBD، شیشه های برقی، سیستم پخش بلوتوث، فرمان هیدرولیک، تهویه دستی و … مجهز خواهد بود. براساس برنامه ریزی های اجرا شده در اوایل مهرماه امسال فراوری وانت آریسان تازه در ایران خودرو خراسان شروع و تا انتها سال 5000 دستگاه از آن روانه بازار خواهد شد.

***

شما می توانید تازهترین اخبار خودرو را در بلاگ خبرنگاران مطالعه کنید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 7 مرداد 1401 بروزرسانی: 7 مرداد 1401 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 2042

به "مشخصات وانت آریسان نو اعلام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشخصات وانت آریسان نو اعلام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید