توقف نوسازی تاکسی های فرسوده ، خودروسازان تاکسی نو ندارند که بدهند!

به گزارش سفر به روسیه، آنها راننده تاکسی های فرسوده ای هستند که درهایش درست بسته نمی گردد. جایگاه هایش پوسیده و فرو رفته است و هر روز سرکارشان به تعمیرگاه می افتد. یکی از آنها به خبرنگاران می گوید که خرج تاکسی های زهوار دررفته کمرشان را شکسته است.

توقف نوسازی تاکسی های فرسوده ، خودروسازان تاکسی نو ندارند که بدهند!

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی خانه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

راننده ای که خود را ناصری معرفی می نماید، می گوید: سه ماه یکبار باید معاینه فنی بگیریم. هربار معاینه فنی هم خرج سنگینی روی دست مان می گذارد. یک روز باید پمپ بنزین را عوض کنیم تا معاینه فنی بدهند، یک روز موتور ماشین را پیاده کنیم و واشرسرسیلندر تعمیر گردد. اگر هم معاینه فنی نگیریم که باید روزی 50 هزار تومان جریمه بدهیم.

و ادامه می دهد: با کرایه 2-3 هزار تومانی چند بار باید در خیابان ها بالا و پایین بروی که 50 هزار تومان پول جریمه ات دربیاید؟

راننده دیگری می گوید: کرونا درآمد ما را یک سوم نموده است و تحریم و گرانی هزینه مان را 10 برابر! قبل از عید قیمت یک دیسک و صفحه 600 هزار تومان بود الان شده حدود سه میلیون تومان.

چرخ تاکسی های فرسوده برای زندگی نمی چرخد

نوسازی تاکسی های فرسوده ولی، ماجراها دارد. رانندگان می گویند برای اسقاط خودرو 5 تا 8 میلیون تومان می دهند و با این پول فقط می گردد 2-3 جفت لاستیک خرید و گوشه خانه انداخت!

علیرضا قنادان، که تا همین چند روز پیش مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری تهران بوده است به خبرنگاران می گویدکه تا دو ماه پیش پول اسقاط خودرو 8 تا 10 میلیون تومان بود اما حالا مبلغ به حدود 20 میلیون تومان رسیده است.

او شرح می دهد: خرید تاکسی های فرسوده از سوی مراکز اسقاط انجام می گردد که زیرمجموعه ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت است و از آنجا مجوز می گیرند. این ستاد هم مربوط به وزارت راه است. این مراکز به شیوه بازار آزاد تاکسی های فرسوده را خریداری می نمایند. تا جایی که اطلاع دارم آخرین قیمت مراکز اسقاط 20 میلیون تومان است و این بستگی به نوع خودرو و قطعات آن دارد. مثلا لاشه خودرو پراید ارزان تر از پژو و سمند است.

راننده ها اما معتقدند همین 20 میلیون تومان هم در بازار سرسام آور خودرو به مفت نمی ارزد. برخی هایشان اعتقاد دارند تفکیک و فروش قطعات تاکسی های فرسوده چند برابر این مبلغ برای اسقاطی ها سود دارد.

گویا نوسازی تاکسی فرسوده 50 میلیون تومان هم وام دارد و شهرداری اعلام نموده بود که مالکان تاکسی های مدل 88 به قبل بایستی برای نوسازی تاکسی خود به دفاتر هماهنگی امور اداری مراجعه و ثبت نام نمایند.

البته راننده ها می گویند چند وقتی است سایت ثبت نام بسته شده و وام نمی دهند. اگر هم بدهند با درآمد و هزینه این روزهای رانندگان تاکسی پرداخت اقساط سخت است و از آن طرف تا کل وام خودرو را تسویه نمایند عمر مفید خودرو به سر آمده و دوباره فرسوده شده و طی کردن دوباره این جهت یعنی رانندگان یک عمر بدهکار می مانند!

تاکسی نو نداریم که بدهیم

علیرضا قنادان، مدیر عامل سابق سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری به خبرنگاران می گوید: تهران 40 هزار تاکسی فرسوده دارد. از ابتدای سال تا اواخر مردادماه به دلیل عدم شماره گذاری خودروهایی که استاندارد یورو5 ندارند، نوسازی تاکسی های فرسوده متوقف ماند.

البته جالب است که بدانید خودروسازان ایرانی خودروی با استاندارد یورو5 فراوری نمی نمایند و فراوری بنزین یوزو 5 هم در حجم بسیار ناچیزی است. با این حال سازمان استاندارد شرط پلاک گذاری خودروهای تحویلی به رانندگان را خودروی یورو5 گذاشته است.

قنادان می گوید حدود 40 هزار تاکسی فرسوده در تهران تردد می نماید و برنامه سال جاری شهرداری نوسازی 15 هزار تاکسی فرسوده بوده است. او ادامه می دهد: 16 هزار و 500 متقاضی از ابتدای سال تا به امروز ثبت نام نموده اند. البته خودرویی هنوز وجود ندارد و ایران خودرو فراوریی ندارد که بخواهد تحویل دهد.

وام نوسازی معادل خرید دوباره خودروی فرسوده!

بحث نوسازی تاکسی های فرسوده در حالی مطرح است که در حال حاضر خودروهای مورد استفاده رانندگان تاکسی قیمت های افسارگسیخته ای را تجربه می نمایند. قیمت سمند در بازار بیشتر از 200 میلیون و قیمت پژو 405 حدود 200 میلیون تومان و قیمت پراید حدود 120 تا 125 میلیون است و با وام و پول اسقاط خودرو فقط می توان دوباره خودروی فرسوده خرید!

قنادان در واکنش به این موضوع می گوید: نوسازی تاکسی فرسوده در حال حاضر از محل وجوه خود شهرداری است و از سوی دولت نیست. او تایید می نماید که این میزان تسهیلات به قیمت فعلی خودرو نمی خواند اما اگر بخواهند تسهیلات را بیشتر نمایند به تعداد کمتری می خورند.

حالا اما روزگار رانندگان تاکسی سخت تر از همواره می چرخد. رانندگانی که بیشترشان مویی سپید نموده اند و جسم و جانی برایشان نمانده اما غم نان آنها را سرگردان خیابان ها نموده است.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 28 آبان 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1198

به "توقف نوسازی تاکسی های فرسوده ، خودروسازان تاکسی نو ندارند که بدهند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توقف نوسازی تاکسی های فرسوده ، خودروسازان تاکسی نو ندارند که بدهند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید