سازهایی که ناکوک می گردد

به گزارش سفر به روسیه، گردشگری کشورمان تازه داشت جان می گرفت که سروکله کرونا پیدا شد، ویروسی که انگار آمده است تا همه برنامه ریزی های مالی و غیرمالی و فرهنگی را به هم بریزد و کناری بنشیند به تماشا.

سازهایی که ناکوک می گردد

مجموعه های توریستی، فرهنگی، هنری و تاریخی تنها بخش کوچکی از پیکره ای بود که کرونا لرزه بر اندامشان انداخت و آنها را تا آستانه فروپاشی کشاند.

بخش ها و مجموعه های دولتی که تقریبا تحت حمایت هستند هم از ضربه های کاری کرونا جان سالم به در نبردند، چه رسد به مجموعه های غیردولتی به ویژه مجموعه های خصوصی- فرهنگی که در شرایط عادی هم چرخشان به سختی می چرخد.

موزه های فرهنگی- هنری از جمله این بخش های غیردولتی هستند؛ مثل موزه موسیقی اصفهان که با وجود جذابیت های بصری بالا و جذب توریستان زیاد تا پیش از کرونا، حالا به چنان حال و روزی افتاده که به زودی ممکن است مُهر تعطیلی و خاتمه کار روی سردرش بنشیند، به ویژه آن که حکم تخلیه هم برایش صادر شده است.

موزه موسیقی اصفهان یکی از موزه های خصوصی و تماشایی کشور است که به همت اهالی موسیقی و علاقه مندان به این هنر برپا شده است.

این موزه توانسته در سال های اخیر چندین مقام و جایزه دریافت کند، از جمله جایزه بهترین مدیریت موزه های خصوصی که آن را از سازمان میراث فرهنگی در سال 94 دریافت نموده است. همچنین کسب 4 رتبه در شاخصه های موزه داری از سازمان موزه جهانی موزه ها.

موزه موسیقی اصفهان در زمینه جذب توریست نیز یکی از پیروز ترین مجموعه های فرهنگی- هنری کشور بوده، طوری که در طول سال و البته تا پیش از کرونا عده زیادی از توریستان داخلی و خارجی از این موزه بازدید می کردند. این موزه که در ساختمانی دو طبقه به وسعت 500 مترمربع دایر شده و 500 قطعه ابزار و آلات موسیقی در آن گرد آمده و در معرض نمایش واقع شده است، دارای طبقات و بخش های مختلفی است.

یک بخش سازهای سنتی که در قسمت سازهای ملی و سازهایی که ربطی به منطقه خاصی نداشته و در تمام نقاط کشور موجود است به نمایش گذاشته شده است.

بخش دیگر، تالار سازهای محلی است که با توجه به سازهای مختلف موجود در مناطق مختلف کشور این قسمت به معرفی این سازها می پردازد.

قسمت دیگر مربوط به معرفی بزرگان موسیقی کشور و اصفهان است. و در بخشی دیگر یک کارگاه ساخت ساز وجود دارد که در آن عده ای همواره مشغول ساخت ساز هستند و بازدیدنمایندگان می توانند با چگونگی ساخت سازهای ایرانی در این بخش آشنا شوند.

کتابخانه تخصصی موسیقی، ادوات پخش و ضبط موسیقی، سالن اجتماعات، پژوهش و قسمت آموزش نیز از دیگر بخش های موزه است.

هدف؛ شناساندن فرهنگ موسیقایی ایران

شهریار شکرانی، مدیر موزه موسیقی اصفهان و نوازنده و مدرس موسیقی است و به ما می گوید که برنامه های دیگری هم برای گسترش موزه دارند؛ بخش هایی مانند بخش موسیقی آیینی و تاریخ موسیقی ایران که به زودی و درصورت بهبود اوضاع اجرایی می گردد.

شکرانی که از پایه گذاران این موزه است درباره چگونگی ایجاد آن هم به ما می گوید: موزه موسیقی اصفهان، اولین موزه موسیقی خصوصی در کشور بوده و با سرمایه شخصی راه اندازی شده است. ما از سال 94 موزه موسیقی را به همراه عده ای از دوستان و همکاران از جمله استاد جیحونی پایه گذاری کردیم و هدفمان از راه اندازی آن این بود که بخش مهمی از فرهنگ کشورمان را -که موسیقی ایرانی است- از زوایای مختلف در معرض دید عموم قرار دهیم.

این مدرس موسیقی با بیان این که در این موزه تنوع موسیقایی، تنوع سازهای کشور، قدمت و.... آنالیز می گردد، یادآور می گردد که برای تشکیل این موزه بسیاری از دوستان و همکاران ما لطف کردند و سازها و اشیای مربوط به موسیقی را به موزه هدیه نموده یا به صورت امانت در اختیار ما قرار دادند. بدون یاری این دوستان موزه پا نمی گرفت؛ هنرمندان و استادانی مثل قاضی عسکر، دهقان و ثابت که در اجرای این طرح کنار ما بودند و هستند.

شکرانی با اشاره به این که اشیای موزه اغلب منحصربه فرد و قدیمی هستند اما نحوه اداره آن با تکیه بر علم جدید موزه داری و نمایش تنوع موسیقایی در کشور است، می گوید: برای آماده سازی این موزه بیش از 10میلیارد تومان هزینه شده اما سرمایه معنوی آن مثل بسیاری دیگر از مجموعه های هنری بسیار بالاتر از این اعداد و ارقام است.

به گفته وی، در این موزه 500قطعه ابزار و آلات موسیقی در معرض نمایش واقع شده است و قرار است 200قطعه دیگر هم آماده و در بخش های جدید موزه جانمایی گردد.

شاید شهرداری به دادمان برسد

اگرچه تا همین امروز خبری از حمایت ها و یاری های بخش دولتی به موزه موسیقی نیست اما ظاهرا نهادی مثل شهرداری تصمیم گرفته به یاری این مجموعه توریستی پرطرفدار اصفهان بیاید.

این را شکرانی می گوید و ادامه می دهد: با توجه به این که بعضی مسائل ما رسانه ای شده بود از شهرداری اصفهان با تماس گرفتند و قول مساعدی برای در اختیار قراردادن یک مکان برای موزه موسیقی داده شد. قرار است این مکان به صورت موقت برای برطرف مشکل موزه در اختیار ما قرار بگیرد. البته این پیشنهاد هنوز عملی نشده. اگر این اتفاق بیفتد موزه فعلا از تعطیلی نجات پیدا می نماید، چراکه هم اکنون در شرایط نامساعدی است و اظهارنامه تخلیه برای آن صادر شده و حدود دو ماه فرصت داریم تا دو قسمت از موزه را تخلیه کنیم.

دولت پشتمان را خالی کرد

موزه موسیقی اصفهان یکی از مراکز شناخته شده توریستی اصفهان است، آنقدر شناخته شده که توریستان ایرانی و خارجی که به دیدن موزه می آیند، پیش از سفر به اصفهان درباره آن تحقیق و برنامه ریزی می نمایند. مدیر موزه موسیقی اصفهان می گوید البته این ماجرا مربوط به پیش از شیوع کرونا بود و بعد از آن لطمه شدیدی به این مجموعه وارد شد و تا مرز تعطیلی هم رفت.

شکرانی از دولتی ها گلایه مند است آنچنان که توقع می رفت از بخش های اشتغال زای آسیب پذیر مثل موزه موسیقی حمایت نکردند و صبوری آنها هم راه به جایی نبرد: شاید اگر می دانستیم مشکل کرونا این قدر طولانی می گردد، صبوری نمی کردیم و همان اول موزه را تعطیل می کردیم، ولی امیدوار بودیم مشکل حل گردد. صبر کردیم و تمام هزینه های اداره موزه را بدون درآمد بازدیدنماینده تحمل کردیم. البته راهکارهایی را برای درآمدزایی به مسؤولان ذی ربط پیشنهاد دادیم، ولی متاسفانه همکاری های لازم صورت نگرفت. مثلا پیشنهاد دادیم با توجه به قوانینی که وجود دارد امکان بهره مندی از درآمدهای موازی برای موزه به وجود بیاید. مثلا موزه می تواند فروشگاهی برای فروش محصولات مرتبط با موزه داشته باشد. تاسیس کافی شاپ نیز یکی دیگر از راه های درآمدزایی موزه بود. بخش های آموزشی نیز می توانست به اقتصاد موزه یاری کند. بعضی از این قسمت ها به دلایلی راه اندازی نشد و مسائل ما بیشتر از قبل شد.

هاجر مغذی - جام جم اصفهان

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 20 تیر 1400 بروزرسانی: 20 تیر 1400 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1633

به "سازهایی که ناکوک می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازهایی که ناکوک می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید