راه اندازی مجدد برج تقطیر نیمه صنعتی دانشکده شیمی دانشگاه مازندران

به گزارش سفر به روسیه، رئیس دانشکده شیمی دانشگاه مازندران گفت: برج تقطیر نیمه صنعتی دانشکده شیمی دانشگاه مازندران، با هدف تامین بخشی از احتیاج کشور به اتانول برای ضدعفونی و تهیه شوینده­ های مختلف مجددا راه اندازی شد.

راه اندازی مجدد برج تقطیر نیمه صنعتی دانشکده شیمی دانشگاه مازندران

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، با شیوع بیماری کووید 19 ناشی از ویروس کرونا و ایجاد شرایط بحرانی در کشور و احتیاج روزافزون به اتانول برای ضدعفونی و تهیه شوینده های مختلف، با دستور کوروش نوذری، رییس دانشگاه مازندران و در راستای پیاده سازی اهداف پدافند غیرعامل (افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت های ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدها)، عزم جدی برای راه اندازی مجدد برج تقطیر نیمه صنعتی دانشکده شیمی (با توجه به قابلیت این دستگاه برای تهیه اتانول با درجه خلوص بالا از نمونه هایی با خلوص کم) در برنامه کاری دانشکده شیمی این دانشگاه نهاده شد.

سکینه اصغری، رییس دانشکده شیمی دانشگاه مازندران با اشاره به این که برج تقطیر نیمه صنعتی که در آزمایشگاه صنعتی دانشکده شیمی مستقر می باشد حدود 25 سال پیش با هدف آموزش چگونگی استفاده از این دستگاه برای جداسازی و تخلیص بعضی از حلال های پرمصرف، به عنوان واحد آزمایشگاهی به دانشجویان شیمی کاربردی و مهندس شیمی خریداری، نصب و راه اندازی شد، گفت: به مرور زمان به علت بعضی تغییرات در محتوای آموزشی آزمایشگاه، استفاده از این دستگاه، تقلیل پیدا کرد و به تدریج به علت عدم استفاده، دستگاه دچار رکود و فرسودگی شد.

اصغری اضافه کرد: این دستگاه در مقیاس نیمه صنعتی قادر است محلولی شامل مایعاتی با نقطه جوش کمتر از 105 درجه سانتیگراد را جداسازی و خالص سازی نماید. مخزن این دستگاه در هر بار تقطیر می تواند 200 لیتر محلول را در خود جای دهد و تقریباً در هر ساعت توانایی جمع آوری 60-50 لیتر مایع خالص را دارد.

رییس دانشکده شیمی دانشگاه مازندران ادامه داد: با راه اندازی این دستگاه، بر روی نمونه هایی از مخلوط اتانول و آب با درجه خلوص 7درصد که از تخمیر (Fermentation) ساکاروز در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل تهیه و ارسال شده بود، جداسازی و خالص سازی صورت گرفت.

وی توضیح داد: در نخستین تقطیر از نمونه های ارسالی، اتانول با درجه خلوص 78 درصد جداسازی شد که با این درجه خلوص، به عنوان ضدعفونی کننده قابل استفاده بود. درجه خلوص دقیق نمونه های ارسالی و جمع آوری شده، با استفاده از دستگاه های ارزشمند و دقیقی نظیر GC-Mass و NMR، که در دانشکده شیمی وجود دارد، با صحت بالا اندازه گیری شده است. همچنین در صورت احتیاج به اتانول با درجه خلوص بالاتر از 90 درصد، با تکرار فرآیند تقطیر از طریق این دستگاه، انجام این کار نیز میسر است.

اصغری با تاکید بر پتانسیل اساتید اندیشمند و باتجربه و کارشناسان خبره این دانشکده، از توانمندی انجام فرآیند سنتز اتانول از منابع کربوهیدراتی در مقیاس نیمه صنعتی، هم چنین خالص سازی از طریق برج تقطیر نیمه صنعتی و عرضه اتانول با درجه خلوص بالا به متقاضیان در دانشکده شیمی در صورت ایجاد زیرساخت های لازم اطلاع داد و یادآور شد: این دستگاه قابلیت سخت افزاری متعددی دارد، به طوری که با اندیشیدن تمهیدات لازم، امکان استفاده چندمنظوره از آن برای تهیه مواد آلی پرمصرف دیگر در شرایط بحرانی نیز فراهم است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 878

به "راه اندازی مجدد برج تقطیر نیمه صنعتی دانشکده شیمی دانشگاه مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی مجدد برج تقطیر نیمه صنعتی دانشکده شیمی دانشگاه مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید