دیپلمات اروپایی: لغو تحریم های مالی ایران، بخش ضروری برجام است

به گزارش سفر به روسیه، نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل طی سخنرانی در جلسه شب گذشته شورای امنیت، عدم تمدید معافیت های تحریمی هسته ای ایران از سوی آمریکا را دارای عواقب امنیتی توصیف کرد.

دیپلمات اروپایی: لغو تحریم های مالی ایران، بخش ضروری برجام است

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، اولوف اسکوگ نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل شب گذشته در جلسه شورای امنیت برای آنالیز اجرای قطعنامه 2231، گفت تصمیم آمریکا در عدم تمدید کامل معافیت های تحریمی برای پروژه های هسته ای عدم اشاعه می تواند منجر به عواقب منفی جدی گردد.

به نوشته وبگاه اطلاع رسانی اتحادیه اروپا، اسکوگ ضمن اشاره به فشار روزافزونی که روی توافق هسته ای ایران واقع شده است، شرح داد: ما به عنوان اعضای جامعه دنیای وظیفه داریم که مانع فروپاشی آن (برجام) شویم. اعضای باقی مانده در برجام طی جلسه کمیسیون مشترک در تاریخ ششم دسامبر بر اهمیت اساسی اجرای کامل و مؤثر آن توسط تمام طرف ها و کوشش ها برای حفظ این توافق تاکید کردند.

وی با بیان اینکه ایران به مدت سه سال و نیم، از جمله چهارده ماه بعد از خروج آمریکا از برجام، به طور کامل به بندهای آن پایبند بود، گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی هم این مسئله را با مکانیزم نظارتی سفت وسخت تایید کرد.

این دیپلمات اروپایی با ابراز نگرانی از گام های کاهش تعهدات برجامی ایران، اضافه کرد: اتحادیه اروپا از این مسئله عمیقاً متاسف است و ما قویاً از ایران می خواهیم که راستا حرکت خود را تغییر دهد... در کنار اجرای تعهدات برجامی ایران، لغو تحریم هایی که منجر به عادی سازی روابط تجاری و مالی [دنیا] با ایران گردد نیز بخش ضروری برجام است.

اسکوگ ضمن اشاره به نارضایتی کشورهای اروپایی از خروج آمریکا از برجام، توضیح داد: احیای تحریم های یکجانبه آمریکا و تصمیم آن برای عدم تمدید معافیت های تجارت نفت، تاثیر محسوسی بر اقتصاد ایران داشته است. به علاوه، تصمیم آمریکا برای عدم تمدید کامل معافیت های پروژه های هسته ای عدم اشاعه می تواند عواقب امنیتی قابل توجهی داشته باشد.

وی ضمن اشاره به حمایت اتحادیه اروپا از کوشش ها برای حفظ پروژه های هسته ای عدم اشاعه در ایران که بخش مهمی در اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هستند، شرح داد: ما از کوشش های روسیه برای تداوم اجرای پروژه در [تاسیسات] فردو برای فراوری ایزوتوپ های پایدار دارویی استقبال می کنیم.

نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل، با درخواست از همه طرف های درگیر در منطقه غرب آسیا برای کاهش تنش ها، به تکرار ادعاها علیه ایران به بهانه قطعنامه 2231 پرداخت: اتحادیه اروپا بارها از ایران خواسته از فعالیت هایی که بی اعتمادی را تعمیق می نماید، مانند آزمایش های موشکی بالستیک، اجتناب کند، [فعالیت هایی] که در تناقض با قطعنامه 2231 شورای امنیت هستند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد بامداد آدینه (به وقت تهران) برای بحث درباره هشتمین گزارش گوترش درباره اجرای قطعنامه شماره 2231 در تأیید برجام تشکیل جلسه داد. رزماری دی کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی در این جلسه از ایران خواست از انجام آزمایش موشکی خودداری کند. (جزئیات بیشتر)

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 2 بهمن 1398 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 595

به "دیپلمات اروپایی: لغو تحریم های مالی ایران، بخش ضروری برجام است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیپلمات اروپایی: لغو تحریم های مالی ایران، بخش ضروری برجام است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید