روسیه: با تداوم سیاست فشار حداکثری، احیای برجام غیرممکن است

به گزارش سفر به روسیه، معاون وزیر خارجه روسیه با تأکید بر لزوم بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی گفت که در صورتی که فشارهای حداکثری علیه ایران ادامه داشته باشد، احیای برجام ممکن نیست.

روسیه: با تداوم سیاست فشار حداکثری، احیای برجام غیرممکن است

با ما همراه باشید و درباره جاذبه های چارگون بیشتر بدانید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری روسی ریانووستی در خصوص فرایند پیشرفت مذاکرات وین درباره احیای برجام تأکید کرد که یکی از مؤلفه های کلیدی توافقی که در حال حاضر در وین در خصوص آن بحث می شود، فراهم آوردن زمینه برای بازگشت نفت ایران به بازار جهانی است.

معاون سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) در مصاحبه خود ضمن اعلام این خبر که مذاکرات وین در خصوص احیای برجام فردا (جمعه) مجدداً از سرگرفته می شود، گفت که تا زمانی که مسائل باقیمانده در مذاکرات وین رفع نشود، احیای برجام غیرمحتمل است.

خبرنگار ریانووستی در سؤالی از معاون وزیر خارجه روسیه در این خصوص پرسید: آیا پیشرفتی در مذاکرات وین درباره احیای برجام به ویژه در خصوص رفع تحریم صادرات نفت ایران اجرا شده است؟ (آنتونی) بلینکن (وزیر خارجه آمریکا) اخیراً گفته است که حتی پس از احیای برجام نیز صدها اقدام محدودکننده (تحریم ) همچنان پابرجا باقی خواهد ماند. به چه دلیل وی در بحبوحه گفت وگوها چنین حرفی زده است و به چه دلیل آمریکایی ها مجدداً موضوع تحریم ها را مطرح می کنند؟

سرگئی ریابکوف در پاسخ به این سؤال گفت: این که چرا او (بلینکن) چنین حرفی را زده، باید از خود او پرسید. به هرحال می خواهم یادآوری کنم که این سازوکار تحریم های آمریکا در رابطه با ایران شامل چندین گروه تحریم می شود و به بهانه های مختلف تحریم هایی علیه ایران تحمیل شده است و تحت پوشش های مختلف، همانطور که آن ها می گویند، عناصر خاصی از قانون آمریکا به کار گرفته شده است و اجازه وضع این تحریم ها علیه ایران را به آن ها داده است.

وی سپس با این پیشینه به مذاکرات وین اشاره کرد و گفت: هم اکنون ما در حال گفت وگو درباره بازگشت به اجرای کامل برجام به همان شکلی هستیم که در سال 2015 منعقد شد. مسائلی در زمینه سیاسی و فنی وجو دارد و در خصوص تحریم ها، این مسائل با این حقیقت همراه است که واشنگتن به موازات تحریم هایی که از طریق آن ها پس از خروج از برجام، به اقتصاد ایران ضربه زد، به بهانه های دیگر نیز بدون توجه به برجام، تحریم های دیگری را نیز علیه ایران وضع کرده است.

این مقام روس در خصوص محتوای مذاکرات وین ادامه داد: هم اکنون بحث هایی به ویژه در مذاکرات وین مطرح است که تا چه میزان می توان انواع مختلفی از تحریم ها علیه ایران را رفع کرد و این که ایران در مقابل چه گام هایی را باید بردارد. این نکته بسیار ظریفی است و هم اکنون وقفه ای در مذاکرات اجرا شده است اما فردا (مذاکرات) به صورت کامل از سرگرفته می شود.

ریابکوف با دفاع از مواضع ایران در خصوص لزوم لغو تحریم های آمریکا گفت: موضع ایران مبنی بر این که آمریکا باید تحریم ها را بردارد و این اقدام را در اولویت قرار دهد، برای ما کاملاً قابل درک است و به طور کلی علی رغم پیش روی مذاکرات، سیاست فشار حداکثری علیه ایران همچنان به کار گرفته می شود و ایالات متحده هنوز به برجام بازنگشته است و به اجرای کامل قطعناممه 2231 بازنگشته است و بدون آن، حرف زدن درباره احیای برجام غیرممکن است اما توالی گام ها، همگام سازی اقدامات و از جمله موارد دیگر و این مسئله که چه میزان از تحریم های آمریکا و با چه ترتیبی قابل لغو و رفع است، یکی از بحث های مذاکرات فعلی است.

ریابکوف همچنین در خصوص احتمال لغو تحریم های نفتی ایران گفت: پیش فرض این است که یکی از مؤلفه های اصلی توافقی که در حال آماده سازی است، فراهم آوردن شرایطی است که نفت ایران به بازار جهانی بازشود.

دولت جو بایدن مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته ای برجام را فراهم کند.

مقام های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده اند اما تا به امروز از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده اند و برگزاری پنج دور مذاکرات فشرده برای احیای برجام تا به امروز به نتیجه نرسیده است.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش در این توافق هسته ای پایبند بود اما اردیبهشت ماه سال 1398 گفت قصد دارد با توجه به عدول طرف های غربی از تعهداتشان، از حقوقش در چند بند برجام (از جمله بند 36) برای کاستن از تعهدات خود ذیل این توافق استفاده کند.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن 5 گام برای کاهش تعهدات، انتها 15 دی ماه 1398 گفت دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) روبرو نیست.

تهران اعلام کرده چنانچه طرف مقابل به تعهداتش بازشود و تحریم ها را به صورت قابل راستی آزمایی رفع کند اجرای کامل تعهداتش را از سر خواهد گرفت.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 20 تیر 1400 بروزرسانی: 20 تیر 1400 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1632

به "روسیه: با تداوم سیاست فشار حداکثری، احیای برجام غیرممکن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روسیه: با تداوم سیاست فشار حداکثری، احیای برجام غیرممکن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید