داروهایی که با ویروس کرونا مقابله میکنند

به گزارش سفر به روسیه، از همان نخستین روزهایی که ویروس کرونای نو در چین شناسایی شد کوشش برای ساخت واکسن و فراوری دارو برای درمان این بیماری نیز در این کشور و امریکا و اروپا شروع شد. در همین حال بعضی پژوهشگران، داروهای ایدز و ابولا را برای درمان کرونا معرفی نموده و گروهی دیگر بهره گیری از سلول های بنیادی را راه چاره درمان این بیماری می دانند.

داروهایی که با ویروس کرونا مقابله میکنند

پیشرفت های درمانی در درمان بیماری ویروس کرونا

کوشش برای ساخت داروهای موثر در درمان ویروس کرونا از زمان آغاز همه گیر شدن ویروس کرونا ادامه دارد. از ژانویه 2020 کوشش ها برای طراحی و ساخت داروی موثر و بعلاوه واکسن پیشگیری نماینده به طور جدی ادامه داشته است. تحقیقات متعدد صورت گرفته در زمینه درمان بیماری ویروس کرونا در مبتلایان نتایج امیدوارنماینده ای به همراه داشته است.

بعضی از داروهایی که در حال حاضر استفاده می شوند، در گذشته نیز وجود داشته یا به طور کلاسیک برای بیماری های دیگری تجویز می شوند؛ در حالی که اخیرا چند داروی ضد ویروسی تازه نیز برای مبارزه با این بیماری ساخته شده است.

داروی Favilavir در درمان ویروس کرونا
Favilavir دارویی ضد ویروسی است که اول از همه به عنوان داروی درمان ویروس کرونا در چین تایید شد. مطالعات انسانی صورت گرفته بر روی تعداد زیادی از بیماران مبتلا نشان داده است که Favilavir به صورت موثر با ویروس مقابله نموده و در عین حال مصرف آن حداقل عوارض را برای بیمار به همراه دارد. اولین بار شرکت دارویی Zhejiang Hisun این دارو را معرفی و وارد بازار کرد. به گفته وزیر علم و تکنولوژی چین، Favilavir یکی از سه دارویی است که موجب بهبود و مقابله موثر با ویروس کرونا در همان مراحل ابتدایی تحقیقات بوده است.
داروی Brilacidin موثر در درمان ویروس کرونا
یکی از تازهترین دارو ها که احتمالا اثرات سودمندی در درمان بیماری ویروس کرونا ممکن است داشته باشد داروی Brilacidin است. طراحی و ساخت این دارو به وسیله شرکت های داروسازی به تازگی صورت گرفته است و کماکان نیازمند انجام مطالعات انسانی بیشتری است.

داروی Brilacidin در واقع ساختاری مشابه با دیفنسین (defensins) دارد. دیفنسین ها مولکول های پروتئینی طبیعی در بدن هستند که در فعالیت های دفاعی و مبارزه با عفونت ها در بدن ایفای نقش می نمایند. به علاوه Brilacidin به علت خاصیت ضد التهابی خود در درمان بیماری التهابی روده یا IBD نیز موثر است.

گفته می گردد علت اصلی مرگ و میر افراد به علت ابتلا به ویروس کرونا، پدیده ای موسوم به طوفان سیتوکینی است. به این معنا که خود ویروس عامل مرگ بیماران نیست بلکه واکنش های شدید سیستم ایمنی هستند که باعث تخریب بافت ریه و بدتر شدن حال عمومی بیمار می شوند. لذا این دارو با مهار سیستم ایمنی احتمالا می تواند علائم بیماران را بهبود ببخشد.

داروی (Remdesivir (GS-5734 در درمان ویروس کرونا
این دارو در زمان شیوع ویروس ابولا در سال 2018 به وسیله شرکت Gilead Sciences طراحی شد ولی نتایج قابل قبولی به همراه نداشت. بعلاوه این دارو برای درمان عفونت ویروسی Marburg مورد استفاده قرار می گیرد. اکنون تحقیقات صورت گرفته بر روی اثربخشی این دارو بر ویروس کرونا صحه گذاشته است.

Remdesivir به عنوان یکی از سه داروی موثر برای درمان ویروس کرونا در چین و بسیاری از نقاط دنیا مورد استفاده قرار گرفته است. بر اساس گزارش مجله New England، استفاده از این دارو موجب بهبود شرایط بالینی بیماران در ایالات متحده شده است.

داروی کلروکین در درمان ویروس کرونا
کلروکین تا کنون به عنوان قوی ترین و موثرترین داروی موجود در بازار برای مقابله با ویروس کرونا شناخته شده است. این شواهد از مطالعات و آنالیز های صورت گرفته در چند مرحله در افراد مبتلا به ویروس در چین بدست آمده است.

بیش از 10 بیمارستان از دو استان Guangdong وHunan در چین در این تحقیقات شرکت داشته اند. داروی کلروکین تاثیر درمانی قطعی و اثربخش قابل قبولی از خود نشان داده است. مصرف این دارو باعث بهبود تصاویر رادیوگرافی ریه بیماران و بعلاوه شرایط بالینی آنها می گردد.

به طور معمول، از کلروکین در درمان بیماری مالاریا به جز در موارد مقاوم به دارو استفاده می گردد. بعلاوه کلروکین و مشتق آن یعنی هیدروکسی کلروکین، به علت خواص ضد التهابی که دارند، در درمان اختلالات روماتیسمی مثل لوپوس و روماتیسم مفصلی به وسیله پزشکان تجویز می شوند. نتایج امیدبخش دارو در پژوهش های صورت گرفته در چین، این دارو را به عنوان اولین دارو و خط اول درمان علیه ویروس کرونا مطرح ساخته است.

دارو های بیولوژیکی نظیر آنتی بادی های متصل شونده به ویروس کرونا
طراحی دارو های بیولوژیکی نظیر آنتی بادی های متصل شونده به ویروس کرونا به وسیله شرکت های دارویی از اوایل ماه فوریه مورد توجه قرار گرفته اند. آنتی بادی یا پادتن ترشحات دفاعی از سلول های سیستم ایمنی هستند. این مولکول ها به میکروب ها متصل شده و باعث مرگ یا یاری به از بین رفتن آنها به وسیله سلول های سیستم ایمنی می گردد.

امروزه این آنتی بادی ها به وسیله محققان و شرکت های داروسازی طراحی و روانه بازار می شوند. آنتی بادی های طراحی شده برای درمان ویروس کرونا، در داخل خون به گیرنده های سطح ویروس موسوم به spike متصل و موجب از بین رفتن ویروس می شوند.

دارو (Galidesivir (BCX4430 در درمان بیماری ویروس کرونا
این داروی ویروسی اثر کشندگی بر طیف وسیعی از ویروس ها و سایر میکروب ها دارد. بسیاری از ویروس ها به جای DNA دو رشته ای، حاوی ژنوم از جنس RNA تک رشته ای می باشند. Galidesivir با غیرفعال کردن آنزیم ساخت RNA، مانع از فراوری و تکثیر ویروس های تازه می گردد. کاربرد این دارو در مقابله با سایر بیماری های ویروسی خطرناک مانند ابولا، تب زرد (yellow fever)، بیماری Marburg و زیکا ثابت شده است.

با آغاز تحقیقات دارویی در خصوص ویروس کرونا، دارو های ضد ویروس HIV (Anti-Retroviral Therapy) نیز وارد مطالعات انسانی شدند. ویروس HIV از خانواده ریتروویروس ها است و دارو های ART به وسیله مهار آنزیم دخیل در تکثیر ویروس، سبب جلوگیری از پیشرفت بیماری ایدز می گردد. با این حال به صورت تجربی دیده شده است که داروی Lopinavir از این دسته، باعث مهار ویروس های خانواده کرونا نظیر SARS و MERS و کرونای تازه می گردد. این دارو با نام تجاری Kaletra در بازار ارائه شده است.

منبع: سایت مجله پزشکی سیب

منبع: راسخون
انتشار: 19 آبان 1400 بروزرسانی: 19 آبان 1400 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1789

به "داروهایی که با ویروس کرونا مقابله میکنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داروهایی که با ویروس کرونا مقابله میکنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید