خبرگزاری رسمی عربستان: بحران قطر جز با میانجی گری کویت حل نخواهد شد

به گزارش سفر به روسیه، خبرگزاری رسمی عربستان سعودی در گزارشی، تمام اتهامات حقوق بشری متوجه دولت ریاض را در مورد تحریم و محاصره قطر رد کرد و حل آن را نیازمند میانجیگری کویت دانست.

خبرگزاری رسمی عربستان: بحران قطر جز با میانجی گری کویت حل نخواهد شد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، با گذشت بیش از دو سال از تحریم و محاصره قطر، خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) در گزارشی روایت خود را از چرایی و ابعاد مختلف این اقدام توضیح داد. بسیاری از رسانه ها در خبر خود به جای خبرگزاری واس از عنوان دولت سعودی استفاده نموده اند.

در این گزارش همچنین خبرگزاری واس کوشش نموده به اتهامات حقوق بشری که در رابطه با محاصره قطر متوجه اوست را پاسخ دهد.

در این گزارش آمده است که تصمیم به قطع روابط دیپلماتیک و کنسولی با قطر در راستای حفظ حقوق حاکمیتی و امنیت ملی از خطر تروریسم و تندروی اتخاذ شده است. به ادعای خبرگزاری واس، قطر از سال 1995 [همان سالی که حمد بن خلیفه آل ثانی علیه پدر خود کودتای سفید کرد و امارات به امیر خلع شده قطر پناهندگی داد.] به طور آشکارا و پنهانی علیه دولت سعودی دست به تحریک و نقض حاکمیت آن زده و گروههای تروریستی را از جمله اخوان المسلمین، القاعده و داعش در خود جای داده است و ادبیات و افکار این گروهها را به وسیله رسانه های خود تبلیغ می نماید.

ریاض همچنین ادعا کرد که تمام کوشش خود را به همراه دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای تجدیدنظر دوحه در اقدامات خود به کار گرفته است اما قطر به ادامه جهت خود اصرار دارد و به تعهدات خود بر مبنای توافق ریاض به سال 2013 پایبند نبوده است. طبق روایت دولت سعودی پس از این سال سه کشور سعودی، امارات و بحرین سفرای خود را از قطر فراخواندند و تا امضای توافق تکمیلی در سال 2014 اقدام به بازگرداندن سفرای خود نکردند.

گزارش مذکور همچنین مدعی شد که اما پس از سال 2014 نیز دولت قطر به اقدامات تحریک آمیز خود علیه دولت سعودی ادامه داد و به مأمنی برای گروههای تروریستی و فرقه گرا تبدیل شد که این روند نهایتا موجب تصمیم کشورهای چهارگانه (عربستان، امارات، بحرین و مصر) برای حمایت از امنیت ملی خود و تحریم قطر شد.

در بخش دیگر این گزارش، خبرگزاری واس به اقدامات و ادعاهای دولت سعودی در مورد حفظ حقوق مردم قطر پرداخته و در نُه بند به آن اشاره نموده است.

این خبرگزاری در این خصوص مدعی شد که علی رغم اقدامات ستیزه جویانه دوحه، حامی مردم قطر و امنیت و ثباتش بوده و اقدامات لازم را برای رسیدگی به کسانی که از تحریم متضرر شده اند در پیش گرفته و به دستور ملک سلمان کمیته ای را برای رسیدگی به این موارد تشکیل داده است.

در بند اول بخش دوم این گزارش مدعی شده است که تمامی اخباری که از بازداشت و پرداخت غرامت مالی حامیان قطر حکایت دارد کذب است و دولت سعودی به آزادی بیان و عقیده برای تمامی انسان ها احترام قائل است؛ مگر اینکه فردی بخواهد به حکومت یا جامعه و مسئولان و اصول حکومت سعودی تعدی کند.

در بحث حجاج نیز که بخش زیادی از این بیانیه را شامل می گردد ادعا شده است که تمامی حجاج قطری می توانند بدون هیچ مسئله ای و بدون دریافت ویزا به وسیله گذرگاههای مورد اعتماد هوایی وارد عربستان شوند. (دولت سعودی پیش از این نیز اعلام نموده بود که حجاج قطری می توانند به وسیله کشور ثالث و بدون استفاده از خطوط هوایی قطر وارد عربستان شوند.) اما قطر مانع ورود حجاج خود به عربستان می گردد و پیش از برگزاری حج سال جاری حاضر به امضای توافقنامه ورود حجاج خود عربستان نشد.

در بخش دیگر این گزارش آمده که خبر عدم تمدید مجوز اقامت کارگران قطری در عربستان و محاکمه آنها کذب است. در مورد خدمات پزشکی و بهداشتی و آموزشی نیز بیانیه خبرگزاری واس مدعی است که تمامی خدماتی که به شهروندان عربستان داده می گردد به اتباع قطری نیز ارائه می گردد و هر تبعه قطری بخواهد به خاطر سلامتی خود عربستان را ترک نموده و به قطر برود یا بالعکس این اجازه به او داده می گردد.

خبرگزاری واس در ادامه بار دیگر قطر را به حمایت از تروریسم متهم و تأکید کرد که تنها راهکار بحران، پاسخ مثبت قطر به درخواست کشورهای چهارگانه برای توقف حمایت از تروریسم و دخالت در امور داخلی این کشورهاست.

طبق این بیانیه، بحران موجود جز با واسطه گری کویت و به وسیله شورای همکاری خلیج فارس حل نخواهد شد.

کشورهای عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر از پنج ژوئن 2017 (15 خرداد 96) با فراخوان سفرای خود از دوحه، قطر را تحت محاصره مالی همه جانبه قرار دادند و شروطی را برای از سرگیری روابط مطرح کردند که دوحه تا کنون این شروط را رد نموده است.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 19 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 334

به "خبرگزاری رسمی عربستان: بحران قطر جز با میانجی گری کویت حل نخواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرگزاری رسمی عربستان: بحران قطر جز با میانجی گری کویت حل نخواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید