خبرنگاران مستندنگاری و نقشه برداری 90 درصد از مجموعه بازار جهانی تبریز

به گزارش سفر به روسیه، تبریز - خبرنگاران - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی گفت: مستندنگاری و نقشه برداری 90 درصد از مجموعه بازار جهانی تبریز انجام شد.

خبرنگاران مستندنگاری و نقشه برداری 90 درصد از مجموعه بازار جهانی تبریز

احمد حمزه زاده روز پنجشنبه در آستانه روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی در گفت و گو با خبرنگاران اضافه نمود: مستندنگاری 10 درصد باقی مانده عناصر تاریخی بازار، اجرای فاز 3 مجموعه حسن پادشاه و اجرای سیستم هوشمند اعلان حریق در مجموعه بزرگ بازار جهانی تبریز از اقدامات مهم آینده این اداره کل و پایگاه جهانی بازار در راستای حفاظت و استواری این اثر ارزشمند است.

وی با اشاره به اهم اقدامات انجام شده در بازار جهانی تبریز در مدت 6 سال گذشته، گفت: در سال های اخیر اقداماتی مانند اجرای 60 درصدی فاضلاب در مجموعه بازار، نصب شیرهای هیدرانت آتش نشانی در 30 نقطه از بازار به دنبال آتش سوزی اردیبهشت سال گذشته، اطفای حریق سرای ایکی قاپیلی در کمتر از 3 ساعت و بازسازی مجموعه های صادقیه، حسن پادشاه و چهارمنار است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی گفت: روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی فرصتی برای بالا بردن آگاهی عمومی در مورد تنوع میراث جهانی و کوشش های مورد نیاز برای حمایت، حفاظت و آسیب سنجی آن ها است.

حمزه زاده، با بیان اینکه در سال های اخیر این اداره کل به طور مستمر به بازسازی و ساماندهی ابنیه و محوطه های تاریخی استان پرداخته است، ادامه داد: بازار جهانی تبریز که شاهراه اقتصادی و دروازه تجاری غرب کشور محسوب می گردد به سبب قدمت، سازه منحصربه فرد و پویایی در سال 2010 در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید و این اداره کل و پایگاه جهانی بازار نیز در این راستا اقدامات بازسازیی و حفاظتی ویژه ای را برای استواری این بنای جهانی اتخاذ کرده است.

به گزارش خبرنگاران، بازار تاریخی تبریز که پیشینه آن دست کم به هزار سال پیش باز می گردد، با مساحتی نزدیک به 27 هکتار به عنوان یک بلوک شهری و کامل ترین سازمان­ اجتماعی در بازارهای ایران، در سال 1389 به شماره 1346 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

این بازار با حدود یک کیلومتر مربع مساحت بزرگ ترین و مهم ترین بازار سرپوشیده در سطح جهان به شمار می رود که از بازارچه ها، دالان ها، تیمچه ها، سراها و کاروانسراهای متعددی تشکیل یافته و پیش تر به جهت قرار دریافت تبریز بر سر چهارراه جاده ابریشم و گذر روزانه هزاران کاروان از کشورهای مختلف آسیایی، آفریقایی و اروپایی از آن، این شهر و بازار آن از رونق بسیار خوبی برخوردار بوده است.

بازار تاریخی تبریز در حال حاضر با داشتن حدود 5 هزار و 500 باب حجره، مغازه و فروشگاه، 40 گونه شغل، 35 باب سرا، 25 باب تیمچه، 30 باب مسجد، 20 باب راسته و راسته بازار، 11 باب دالان، 5 باب حمام و 12 باب مدرسه به عنوان اصلی ترین مرکز داد و ستد مردم تبریز و ایران شناخته می گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 21 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 906

به "خبرنگاران مستندنگاری و نقشه برداری 90 درصد از مجموعه بازار جهانی تبریز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مستندنگاری و نقشه برداری 90 درصد از مجموعه بازار جهانی تبریز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید