خبرنگاران زخم کهنه شهرک صنعتی کلات نیازمند مرهم توجه مسوولان

به گزارش سفر به روسیه، مشهد- خبرنگاران- تنها شهرک صنعتی شهرستان کلات با گذشت 25 سال از افتتاح آن اکنون زخم های کهنه و ناسوری برداشته است و بیش از هر درمانی نیازمند توجه مسوولان به این منطقه مرزی و سخت گذر است.

خبرنگاران زخم کهنه شهرک صنعتی کلات نیازمند مرهم توجه مسوولان

فرماندار کلات در تشریح شرایط این شهرستان و آخرین اوضاع این مجموعه صنعتی به خبرنگار خبرنگاران گفت: با گذشت 25 سال از افتتاح ناحیه صنعتی زاوین در این شهرستان، تنها سه واحد در این مجموعه صنعتی فعالیت دارد.

مهدی ناصری افزود: 30 قطعه زمین تا به امروز برای استفاده صنایع در تنها شهرک صنعتی شهرستان کلات واگذار شده که از این تعداد، هشت واحد به بهره برداری رسیده ولی فقط سه واحد آن فعال است.

وی یک واحد تولید قلم مو، کارگاه تولید اجاق گاز و آبگرمکن و کارخانه تولید آجر را سه واحد صنعتی فعال در ناحیه صنعتی زاوین شهرستان کلات ذکر و بیان کرد: پنج واحد تولیدی دیگر به دلیل مسائل مالی و بدهی مالیاتی و بانکی هم اکنون غیرفعال هستند و از طرف دیگر شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی حاضر به ارائه زمین برای فعالان جدید در این ناحیه صنعتی نیست.

فرماندار کلات ادامه داد: برای واگذاری زمین به متقاضیان، توان سنجی به درستی انجام نشده و افرادی وارد مقوله فعالیت در ناحیه صنعتی زاوین شدند که اهلیت فعالیت در این حوزه را نداشته اند لذا گرفتار مسائل اداری و موانع تولید شده و از طرف دیگر با طلبکاران حقیقی و حقوقی مجموعه نیز با مشکل روبرو شدند.

وی گفت: شرکت شهرکهای صنعتی نیز حدود 2 سال است به درخواستهای جدید برای متقاضیان فعالیت در تنها شهرک صنعتی شهرستان پاسخ نداده است و اداره صنعت، معدن و تجارت و شرکت شهرکهای صنعتی برای بررسی مسائل با فرمانداری همکاری لازم را ندارند.

ناصری افزود: با وجود منابع سرشار آبی در این شهرستان مرزی و کوهستانی، نیروی کار ارزان، زمین مناسب و وجود بخش کشاورزی و دامداری و فراهم بودن زمینه فعالیت صنایع تبدیلی، فعالیت صنعتی در این شهرستان نزدیک به صفر است.

وی همچنین به سابقه فعالیت 25 ساله این ناحیه صنعتی در کلات اشاره و بیان کرد: سرشماری های اجرا شده در سالهای 85، 90 و 95 نشان می دهد، رشد جمعیت این شهرستان کوچک، مرزی و محصور طی 20 سال گذشته به واسطه مسائل ایجاد شده منفی بوده است اما امیدواریم با ایجاد اشتغال پایدار در سرشماری سال 1400 شاهد تثبیت و افزایش جمعیت کلات باشیم.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی هم در خصوص مسائل ناحیه صنعتی زاوین به خبرنگار خبرنگاران گفت: هیچ مسئله ای برای واگذاری زمین به متقاضیان جدید برای فعالیت در این ناحیه صنعتی وجود ندارد و واگذاری زمین به متقاضیان جدید با معافیتها و تخفیف های خوبی همراه است.

رضا شجاعی افزود: در حال حاضر از 6 سوله کارگاهی در این ناحیه صنعتی سه مورد واگذار شده است و همکاری خوبی دراین زمینه وجود دارد.

وی ادامه داد: با این حال کلینیک صنعت را برای رفع مسائل این ناحیه صنعتی به منظور عارضه یابی مسائل مجموعه و استفاده از ظرفیتهای مغفول ناحیه صنعتی زاوین ترتیب خواهیم داد و در صورت لزوم برای رفع مسائل، موضوع را در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مطرح خواهیم کرد.

خراسان رضوی با 49 شهرک و ناحیه صنعتی مصوب، 40 شهرک قابل واگذاری و 2 هزار و 682 واحد صنعتی بهره برداری شده، زمینه اشتغال 77 هزار و 218 نفر را فراهم کرده است.

بر اساس آخرین سرشماری رسمی جمعیت شهرستان کلات 37 هزار نفر است که 12 هزار نفر از این تعداد در 2 شهر کلات نادر و زاوین و بقیه در 49 روستای بالای 20 خانوار این شهرستان سکونت یا زندگی عشایری دارند.

منبع: ایرنا
انتشار: 19 اسفند 1399 بروزرسانی: 19 اسفند 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1415

به "خبرنگاران زخم کهنه شهرک صنعتی کلات نیازمند مرهم توجه مسوولان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران زخم کهنه شهرک صنعتی کلات نیازمند مرهم توجه مسوولان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید