خبرنگاران تعامل ضعیف بخش فراوری و دانشگاه مانع توسعه پژوهش در گناباد است

به گزارش سفر به روسیه، گناباد- خبرنگاران- یکی از استادان دانشگاه آزاد اسلامی گناباد گفت: تعامل ضعیف بین دانشگاه و بخش فراوری عامل کندی و مانع توسعه کمی و کیفی فعالیتهای پژوهشی مشترک در این شهرستان است.

خبرنگاران تعامل ضعیف بخش فراوری و دانشگاه مانع توسعه پژوهش در گناباد است

دکتر سید سعید حسینی روز یکشنبه طی گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه نمود: مدیران بخش های فراوریی گناباد برای برطرف مسائل خود نگاه علم محور و پژوهش محور نداشته و احتیاج به مراجع علمی احساس نمی نمایند و دانشگاهها و مراکز آموزش عالی هم به طور شایسته توانمندیها و قابلیت های خود را در عرصه های فناوری و پژوهشی معرفی نکرده اند.

وی ادامه داد: باید جلسات مشترک برای آنالیز نقاط ضعف فعالیتهای پژوهشی با حضور مسوولان و دست اندرکاران ذیربط بین بخش فراوری و دانشگاهها تشکیل شده و مسائل و مسائل این بخش مورد آنالیز قرار گیرد.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی گناباد گفت: سازمانهای نظارتی و متولی فراوری اعم از جهادکشاورزی، ادارات صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی می توانند با درخواست از واحدهای فراوریی و تعاونی زیرپوشش خود احتیاجها و مسائل آنها را به مجامع دانشگاهی منتقل نمایند و این مقدمه ای برای برگزاری جلسات مشترک بین دانشگاهها و واحدهای فراوریی است.

وی اضافه نمود: بخش فراوری با تعامل مستمر و طلب همکاری در برطرف مسائل خود از دانشگاهها و با بهره گیری از انتها نامه های نظری دانشجویان و سوق دادن آنها در جهت مالی می تواند در جهت افزایش همکاریهای مشترک گام بردارد و از ظرفیت دانشگاهها در این عرصه بیشتر بهره بگیرد.

حسینی ادامه داد: فعالیت های پژوهشی مبتنی بر احتیاجهای جامعه نیست و پژوهشهای دانشگاهی و علمی بیشتر حول نوشتن مقالات غیرکاربردی است و بودجه های تحقیقاتی در راستای شناسایی و ریشه یابی مسائل و پیدا کردن راه چاره های مناسب برای برطرف آنها نیست.

وی گفت: اغلب استادان دانشگاهها از پژوهش به عنوان ابزاری در راستای فعالیت علمی و ارتقای سازمانی خود بهره می گیرند و بخشهای فراوریی، صنعتی، اداری و خدماتی هم رویکرد مناسب پژوهشی ندارند و پژوهش یک ابزار ریشه یابی مسائل و ارائه راهکارهای مناسب برای آنها به شمار نمی رود بلکه یک وسیله نمایش علمی و برطرف ابهامات این واحدها است.

این استاد دانشگاه اضافه نمود: تجربه جهان نشان داده است که فراوری حاصل پیشرفت علم است و علم در امتداد پژوهش رشد پیدا می نماید و در این راستا پژوهش از مولفه های مهم بسترساز جهش فراوری است.

وی ادامه داد: روش مناسبی برای عرضه کالاهای غیرملموس و خدماتی که توسط متخصصانی نظیر جامعه شناسان، اقتصاددانان و دانش آموختگان رشته مدیریت انجام می گردد در جامعه وجود ندارد و تنها به مفهوم فراوری ملموس و عینی انواع محصولات صنعتی و حوزه اقتصاد و خدمات مالی سودآور توجه می گردد.

مرکز شهرستان 90 هزار نفری گناباد در 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

منبع: ایرنا
انتشار: 3 بهمن 1399 بروزرسانی: 3 بهمن 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1323

به "خبرنگاران تعامل ضعیف بخش فراوری و دانشگاه مانع توسعه پژوهش در گناباد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تعامل ضعیف بخش فراوری و دانشگاه مانع توسعه پژوهش در گناباد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید