جنگل های مخروبه گیلان قابلیت تبدیل شدن به باغ چای

به گزارش سفر به روسیه، خبرنگاران/گیلان 8000 هکتار جنگل های مخروبه و نیمه مخروبه گیلان قابلیت تبدیل شدن به باغ های چای مکانیزه را دارند.

جنگل های مخروبه گیلان قابلیت تبدیل شدن به باغ چای

جهت دریافت خدمات هزینه ساخت ویلا دوبلکس با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش خبرنگاران، عبدالله میرحسینی مقدم مشاور فنی سازمان چای کشور گفت: براساس آنالیز های انجام شده در استان گیلان حدود 8000 هکتار جنگل های مخروبه ونیم موجود است که بافت خاک آن اسیدی است.میزان بارندگی سالیانه آن در این سایت ها 1800-1200 میلی متر است.

وی اضافه نمود: این جنگل ها کاملاً در حاشیه دریای خزر قرار گرفته اند و با یک سرمایه گذاری زیربنائی حداقل در مدت زمان 10 سال تبدیل به باغ های چای مکانیزه و نیمه مکانیزه به صورت مجتمع باغ و کارخانه(احیای کشت و صنعت)می شوند.

میرحسینی ادامه داد: این کار هم به فراوری ملی که همان اقتصاد مقاومتی است و هم اشتغال پایدار را ایجاد می نماید.اجرای این امر احتیاج به یک برنامه مدون تمام عیار کارشناسی دارد،ولی قابل اجراء و شدنی است.

مشاور فنی سازمان چای کشورخاطر نشان کرد:همچنین حدود 20 هزار هکتار مزارع برنج تحت کشت ارقام کم بازده در بالادست شبکه های آبیاری سد سفیدرود وجود دارد که در گذشته های نه چندان دور از تبدیل بخشی از جنگل های مخروبه در مناطق کم شیب به مرور زمان تبدیل به مزارع برنج شده اند.

وی اضافه نمود: با آنالیز کارشناسی طی یک برنامه مدون زیر بنائی، این مناطق می توانند، تبدیل به باغ های چای مکانیزه و نیمه مکانیزه بصورت مجتمع باغ وکارخانه(کشت و صنعت ها و یاشرکتهای سهامی زراعی)شوند که البته احتیاج به آنالیز دقیق کارشناسی دارد.

میرحسینی تصریح کرد: اگر این امر صورت گیرد با توجه به قیمت جهانی چای و برنج به ازای هر کیلو چای خشک فراوریی می توان 5 کیلو برنج وارد کرد یعنی ارزش مالی یک کیلو چای خشک فراوریی برابر با 5 کیلو برنج است.

وی گفت: ارتقاء فراوری ملی در بخش کشاورزی و توجه به این محصول با ارزش و استراتژیک کشوری و منطقه ای بدلیل آن که در همه کشورهای چای خیز جهان نه امکان افزایش سطح زیر کشت و نه افزایش عملکرد در واحد سطح وجود دارد بسیار مهم است.

مشاور فنی سازمان چای کشور یادآور شد: با برنامه ریزی و سرمایه گذاری بلندمدت برای این محصول می توان علاوه بر یاری به فراوریی ملی، از یک سو اشتغال پایدار و از سوی دیگر بستر گردشگری با محیط زیست و طبیعت مناسب ایجاد کرد. این مهم یعنی رسیدن به اقتصاد مقاومتی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 733

به "جنگل های مخروبه گیلان قابلیت تبدیل شدن به باغ چای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگل های مخروبه گیلان قابلیت تبدیل شدن به باغ چای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید