بندر اوکتائو قزاقستان ورود به بازار آسیای میانه را تسهیل می نماید

به گزارش سفر به روسیه، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین با اشاره به اینکه بندر اوکتائو قزاقستان یکی از بنادر فعال دریای خزر است، گفت: استفاده از ظرفیت این بندر می تواند فرصت بسیار خوبی برای صادرات کالاهای ایرانی به آسیای میانه باشد و اتاق قزوین نیز برای افزایش سهم کالاهای تولیدی این استان در بازار کشورهای آسیای میانه به توسعه روابط با این بندر نگاه ویژه ای دارد.

بندر اوکتائو قزاقستان ورود به بازار آسیای میانه را تسهیل می نماید

با ما همراه باشید تا با بهترین شرایط تور ویتنام با یکی از بهشت های روی زمین آشنا شوید و زیبایی های هوشی مین و هانوی را در سفر دلپذیری تجربه کنید.

مهدی بخشنده در این ملاقات ضمن معرفی توانمندی های استان قزوین اضافه نمود: استان قزوین در کنار استان های تبریز، مشهد اصفهان و شیراز، جزو پنج استان برتر کشور در بحث فراوریات است که عمدتاً این فراوریات محصول بیش از 4200 واحد فراوریی کوچک و متوسط است.

او با اشاره به مزایای مالی ایران برای کشور قزاقستان مطرح کرد: مزایای ما برای این کشور می تواند جذب نیروی کار در دو سطح ساده و نیمه ماهر، تقویت شرکت های توزیع و حمل ونقل برای این کشور، ک مک به ارتقا نقش کریدوری و لجستیکی در قزاقستان باشد.

بخشنده با اشاره به انتخاب استان اوکتائو قزاقستان برای توسعه مبادلات، گفت: این شهر یکی از بنادر فعال دریای خزر است و عمده محصولات قزاقستان در این بندر مبادله می گردد که تا ظرفیت یک و نیم میلیون تن صادرات محصولات مختلف دارد.

رئیس اتاق قزوین اضافه نمود: آنچه ما پیش بینی کردیم در این بندر ایجاد نیروگاه های سبز است که ایران به تکنولوژی های روز دنیا در این زمینه دست یافته، همچنین ارائه محصولات کشاورزی استان قزوین به بندر اوکتائو جهت صادر به سایر کشورهای منطقه است و استان قزوین ظرفیت بسیار خوبی در فراوریات شوینده و آرایشی و بهداشتی دارد که می توان از این بندر به عنوان ظرفیتی برای صادرات استفاده کرد.

بخشنده توضیح داد: امروزه باید با تمرکز بر انتقال تکنولوژی و صدور محصولات، ضمن ایجاد اشتغال در کشورهای مبدأ صادرات، از ظرفیت های کشورهای مقصد صادرات نیز استفاده کنیم.

به گفته او آنالیز ها نشان می دهد صنایع بسته بندی میوه برای کشورهای cis بسیار مفید و پربازده است و می توان حوزه خوبی برای سرمایه گذاری مشترک باشد.

او گفت: همچنین انتقال دانش صنایع بسته بندی غلات، میوه خشک، همچنین صنایع فراوری و بسته بندی آرد، سردخانه های نگهداری مواد غذایی به این استان می تواند موجب گردد تا محصولات خود را به وسیله دریا از قزاقستان به سایر کشورهای منطقه صادر کنیم چراکه ما به تکنولوژی ساخت سیلوهای ذخیره سازی دست یافته ایم.

رئیس اتاق قزوین توضیح داد: در حوزه روان سازی صادرات نیز آمادگی داریم تا کالاها به صورت بالک از ایران صادر و در قزاقستان بسته بندی گردد تا قسمتی از این محصولات در کشور قزاقستان وارد بازار مصرف شده و مابقی آن را به سایر کشورهای منطقه صادر کنیم.

در ادامه اسخت اورازبای، سفیر قزاقستان در تهران با اشاره به بازدید از شهرک های صنعتی قزوین گفت: در بازدید از واحدهای فراوریی مستقر در این شهرک ها تعیین بود که قزوین جزو قوی ترین استان های ایران ازنظر ظرفیت های مالی است و با توجه به نتایجی که برای هر دو طرف ایجاد می گردد آماده همکاری با این استان هستیم.

او اضافه نمود: جو سیاسی ایران و قزاقستان به این صورت است که قزاقستان جزو کشورهای انگشت شماری است که در سخت ترین زمان در شرایط تهدید از سوی آمریکا، هرگز پیمان شکنی ننموده و این امر موجب ایجاد همکاری های بیشتر می گردد.

سفیر قزاقستان در تهران اظهار کرد: با توجه به سفرهای اخیر به سایر استان های ایران، ظرفیت استان های دیگر قابل مقایسه با استان قزوین نبوده و حتی در شرایطی که هیچ امکاناتی وجود ندارد از استان قزوین توانسته محصولات کشاورزی همچون سیب را به قزاقستان صادر کند.

اورازبای با بیان اینکه ایران و قزاقستان برای افزایش مناسبات علاقه مند هستند، گفت: البته هزینه های موجود مشکلاتی را ایجاد نموده است اما عملاً استان قزوین بسیار پیشروتر از سایر استان های دیگر برای ایجاد همکاری با قزاقستان است.

او اضافه نمود: بسیاری از کالاهایی که ایران فراوری می نماید، مورد استقبال مردم قزاقستان است اما مشکل راه، سختی هایی را به وجود آورده که احتیاج به برنامه ریزی کارشناسی دارد.

سفیر قزاقستان در تهران توضیح داد: قزاقستان بیش از 300 میلیارد دلار سرمایه در ظرف 20 سال اخیر جذب نموده که بیش از 70 درصد تمام سرمایه گذاری های خارجی است که وارد آسیای میانه شده و این اتفاق بسیار بزرگی است که نشان می دهد سرمایه گذاران خارجی، ثبات و مقررات و قوانین قزاقستان را بهتر می پذیرند.

اورازبای اضافه نمود: طبق آخرین رتبه بندی بانک دنیای که هرساله از بین کشورهای دنیا انجام می دهد از 190 کشور در دنیا، قزاقستان رتبه 25 دنیا را داراست.

او یادآور شد: سال گذشته این رتبه 28 بود که نشان از پیشرفت قزاقستان و اعتماد سرمایه گذاران به این کشور به عنوان فضایی امن است. قزاقستان رابطه مالی خوبی با تمام دنیا دارد و ازآنجایی که ایران ازنظر تاریخ و تمدن به قزاقستان نزدیک است باید از این ظرفیت استفاده نموده و راهی را به وجود بیاوریم که تجار دو طرف از آن استفاده نمایند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 25 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 657

به "بندر اوکتائو قزاقستان ورود به بازار آسیای میانه را تسهیل می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بندر اوکتائو قزاقستان ورود به بازار آسیای میانه را تسهیل می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید