افزودن موضوع میراث فرهنگی به محتوای درسی دانش آموزان

به گزارش سفر به روسیه، ایلنا/ براساس آخرین اخبار واصله، افزودن موضوع میراث فرهنگی به محتوای درسی دانش آموزان آنالیز شد.

افزودن موضوع میراث فرهنگی به محتوای درسی دانش آموزان

نشست تخصصی کودک و میراث فرهنگی به همت دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه با مشارکت ستاد معرفی و آموزش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار گردید.

لیلا کفاش زاده (مسئول دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه) با تشریح فعالیت های این مرکز از سال 1389 با نگاه آموزشی به بچه ها در حوزه میراث فرهنگی، به ارتباط گسترده این مرکز با نهادهای مرتبط با حوزه میراث فرهنگی اشاره نمود و گفت: برگزاری کارگاه های آموزشی با موضوعات میراث فرهنگی، ارتباط گسترده با نهادهای مرتبط نظیر آموزش و پرورش و شورای کتاب، برپایی جلسات قصه گویی در موزه ها، شرکت در نمایشگاه ها و… نمونه ای از اقدامات این مرکز برای شناساندن موضوع میراث فرهنگی به بچه ها است.

او در ادامه به تشکیل کارگروه کودک و میراث فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اشاره و توضیح داد: این کارگروه با مدیریت دفتر کودک و نوجوان و عضویت کارشناسان پژوهشکده های پژوهشگاه میکوشد در حوزه های مرتبط با میراث فرهنگی نظیر باستان شناسی، مردم شناسی، حفاظت و بازسازی، ابنیه و بافت های فرهنگی تاریخی، زبان شناسی، گردشگری و… با برنامه ریزی های هدفمند زمینه آموزش و آگاهی بچه ها از میراث گذشتگان را فراهم آورد.

علیرضا تابش (مشاور معاون میراث فرهنگی و دبیر ستاد معرفی و آموزش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) در ادامه این نشست با ابراز خرسندی از فعالیت های گسترده و ارتباطات به جا، اصولی و صحیح دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حوزه کودک و میراث، بر توجه بیشتر به مقوله معرفی و آموزش در حوزه میراث فرهنگی تاکید نمود.

او با تأکید بر توسعه فعالیت موزه ها و پایگاه های ملی و جهانی میراث فرهنگی در بخش کودک توضیح داد: طبق دستورالعملی که در حال تدوین و ابلاغ به ستادها موزه ها و پایگاه ها است، این مراکز ملزم می شوند بصورت مجزا به مقوله کودک پرداخته و فعالیت هایی را در این خصوص تعریف و اجرا نمایند.

مصیب امیری (رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری) نیز با مهم برشمردن امر آموزش وآگاهی بخشی در حوزه میراث فرهنگی از دوران کودکی، بر ترویج قصه گویی و مرتبط کردن این مقوله با میراث فرهنگی تأکید کرد.

او گفت: آموزش باید در گام نخست از معلمان و مربیان شروع و سپس با بچه ها ادامه یابد.

امیری با اشاره به وارد کردن موضوع میراث فرهنگی به محتوای درسی توضیح داد: در صورت انجام فعالیت های گسترده در حوزه کودک و نوجوان باز هم به تمام بچه ها ایران دسترسی نداریم یا آنها امکان حضور در این برنامه ها و مکان های تاریخی را ندارند پس برترین راه برای نقش آفرینی بیشتر، وارد کردن موضوع میراث فرهنگی به محتوای درسی با همکاری وزارت آموزش و پرورش است که مورد تأکید مقام عالی وزارت نیز واقع شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 26 شهریور 1401 بروزرسانی: 26 شهریور 1401 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 2076

به "افزودن موضوع میراث فرهنگی به محتوای درسی دانش آموزان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزودن موضوع میراث فرهنگی به محتوای درسی دانش آموزان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید