افزایش قیمت جهانی اورانیوم در پی ناآرامی های قزاقستان

به گزارش سفر به روسیه، در پی افزایش ناآرامی ها در قزاقستان، بزرگترین صادر کننده اورانیوم، قیمت این فلز در دنیا افزایش یافت.

افزایش قیمت جهانی اورانیوم در پی ناآرامی های قزاقستان

خبرنگاران - در پی توسعه تظاهرات ضد دولتی در قزاقستان، بهای دنیای اورانیوم به سرعت افزایش یافته است. قزاقستان بزرگترین صادرکننده این فلز رادیواکتیو دردنیا است.

به گزارش بلومبرگ، بر اساس داده های UxC، شرکت پیشرو در تحقیقات و تحلیل بازار سوخت هسته ای، قیمت اورانیوم از 42 دلار در روز سه شنبه، به 45.25 دلار در روز چهارشنبه افزایش یافت. این آشفتگی در بازار اورانیوم می تواند در نهایت منجر به این گردد که کشورهای خارجی برای تامین اورانیوم خود به جای قزاقستان به کشور های دیگر روی آورده و منجر به افزایش سهام شرکت های اورانیوم در آمریکای شمالی و استرالیا گردد.

این کشور آسیای مرکزی، بیش از 40 درصد اورانیوم دنیا را فراوری می نماید، همزمان با افزایش ناآرامی ها در این کشور، اینترنت قطع و تمام پروازها به قزاقستان و از قزاقستان به طور کامل متوقف شد. در پی این اعتراضات، روسیه و متحدان این کشور در سازمان امنیت پیمان جمعی، پس از درخواست قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان برای یاری، نیرو های حافظ صلح اعزام کردند.

با افزایش قیمت سوخت در قزاقستان در روز های نخست سال 2022 تظاهرات های مردمی در شهر ژان اوزن یکی از شهر های نفت خیز قزاقستان شروع و کم کم به شهر های بزرگ از جمله آلماتی، مرکز این کشور کشیده شد. این اعتراضات به سرعت توسعه یافت و به بزرگترین اعتراض در یک دهه گذشته در قزاقستان بدل شد. در این اعتراضات بیش از 200 نفر دستگیر شده و حدود 13 نفر جان خود را از دست داده اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 9 اسفند 1400 بروزرسانی: 9 اسفند 1400 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1909

به "افزایش قیمت جهانی اورانیوم در پی ناآرامی های قزاقستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش قیمت جهانی اورانیوم در پی ناآرامی های قزاقستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید