گردشگری ایران، ظرفیت ها و سهم بازار

به گزارش سفر به روسیه، طی چند سال اخیر هرگاه صحبت از صنعت گردشگری، سیر و سیاحت و جهانگردی به میان می آید از سوی صاحب نظران و مخاطبان اینگونه عنوان می گردد که ایران جز ده کشور برتر جهان از نظر جاذبه های گردشگری بوده، سابقه طولانی درگردشگری و سفر دارد، کشور چهارفصل است و …. علاوه بر همه اینها در اسلام هم نسبت به سفر و گردش در زمین توصیه های فراوانی شده است. اما همین که بحث به سمت سهم ما از این بازار رو به رشد و پویا سوق پیدا می نماید حرفی برای گفتن وجود ندارد چرا که درآمد ایران از صنعت گردشگری بسیار ناچیز است. وجود این تناقض علل مختلفی دارد که بارها در محافل مختلف دولتی و خصوصی بیان شده و حتی در دوره های مختلف راهکارهایی برای پیشبرد اهداف و چشم اندازهای پیش بینی شده مطرح بوده است. اما تا به امروز هیچ کدام از این موارد اثر بخش نبوده تا آنجا که حتی سهم پیش بینی شده در چشم انداز 20ساله کشور دست نیافتنی به نظر می رسد. اما اگر بخواهیم با طرح این مساله و کالبد شکافی آن علل ضعف را در این صنعت بیان کنیم می بایست ساختار کشورهای پیروز در این صنعت را الگو قرار داده و از تجربیات آن ها استفاده نماییم.

گردشگری ایران، ظرفیت ها و سهم بازار

اگر علاقمند به سفر با بهترین مجری تور کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

ایران در صدر مهمترین جاذبه های گردشگری جهان

باتوجه به موارد ذکر شده در بالا می توان گفت که کشور ما از نظر زیرساخت های طبیعی و منابع جذب توریست و جاذبه های گردشگری از غنای بالایی برخوردار است. دلیل براین ادعا می تواند تعلق دریافت عنوان دارنده بهترین جاذبه های گردشگری جهان به ایران از سوی روزنامه های انگلیسی فایننشال تایمز، گاردین و تلگراف می باشد. که هریک در گزارشهایی مستقل ایران در صدر مهمترین دارنده جاذبه های گردشگری جهان در سال 2014معرفی وسفر به ایران خاطره ای ماندگار از کشوری تاریخی و دارای فرهنگی غنی همچنین دارای چشم انداز و مناظری زیبا و برخوردار از استقبال گرم مردم ومسئولین توصیف نموده اند. اما واقعیت این است که ابراز وجود در این صنعت تنها با داشتن جاذبه های گردشگری امکان پذیر نیست و احتیاج به مطالعه و تحقیقات گسترده تر در این زمینه می باشد.

در جدول زیر صنعت گردشگری به اقسام مختلف تقسیم شده و ظرفیت های موجود در کشورمان با سهم بازار هرکدام از طبقات مقایسه شده است. همچنین عوامل به وجود آورنده آنها و کشورهای غنی در زمینه های مختلف ارائه شده است.

هدف از ارایه جدول فوق شناخت ظرفیت های بالقوه در جنبه های مختلف گردشگری است که می بایست با برطرف موانع و استفاده بهینه از منابع به حداکثر درآمد از این بخش ها رسید و همچنین در مورد مواردی که ظرفیت های مناسب وجود ندارد تصمیم گیریهای مناسب صورت پذیرد. در کنار وجود منابع طبیعی و تاریخی که ایران سهم بالایی در آنها را به خود اختصاص داده مواردی وجود دارد که سهم ما را از بازارهای جهانی گردشگری کاهش داده است. از جمله آنها می توان به تحریم های اخیر جامعه جهانی ، تبلیغات سوء در جامعه جهانی علیه ایران و همچنین عدم ارائه ظرفیت ها و جاذبه های گردشگری ایران در سطوح بین المللی اشاره کرد.

علاوه بر این ها، زیرساخت های مناسب جهت جذب گردشگران و حفظ آنها در کشور وجود ندارد که می بایست به صورت بنیادی به این موارد رسیدگی و در راستای گسترش و بهبود آنها گامهای اساسی برداشته گردد. از جمله آنها می توان به موارد روبرو اشاره کرد:

- کمبود هتل ها و اقامتگاه های مناسب برای گردشگران خارجی (هتل های 4 و 5 ستاره)

- عمر بالای سیستم حمل و نقل هوایی و همچنین محدودیت های موجود در پروازها و گستردگی آنها (عدم دسترسی به کلیه نقاط کشور با هواپیما)

- عدم وجود آموزش در مورد برخورد در جامعه با گردشگران (شامل آشنایی ضعیف مردم با زبان بین المللی)

- عدم وجود موسسات گردشگری در جهان که به جذب توریست برای ایران مشغول به کار باشند (عدم برگزاری تورهای ایرانگردی در نقاط مختلف جهان)

- برای بهبود فضای گردشگری و جذب توریست می بایست تمام موارد ذکر شده در حد مطلوبی گسترش یابند تا بتوان در صندلی واقعی ایستاد و از منابع موجود حداکثر استفاده را نمود.

پرواضح است که گسترش صنعت گردشگری می تواند جانشین خوبی برای فروش ثروت هایی مثل نفت وگاز باشد و همچنین در کاهش بیکاری، افزایش سطح درآمد ملی، ارز آوری و سایر مسائل اجتماعی و مالی برای کشور مفید واقع گردد.

منبع: الی گشت
انتشار: 21 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 644

به "گردشگری ایران، ظرفیت ها و سهم بازار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری ایران، ظرفیت ها و سهم بازار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید