کشف عفونت دراسکلت بانوی7 هزارساله

به گزارش سفر به روسیه، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به نمایش اسکلت بانوی 7هزار ساله تهران در موزه ملی، از عفونت استخوان آن و احتمال مرگش به همین علت اطلاع داد.

کشف عفونت دراسکلت بانوی7 هزارساله

به گزارش عصر چهارشنبه از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محمود تولایی رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک انسانی بقیه الله الاعظم (عج) در پژوهشکده حفاظت و بازسازی آثار فرهنگی -تاریخی گفت:

مطالعات ژنتیک باستان شناسی روی بقایای انسانی کشف شده در کاوش های اجرا شده در منطقه ها مختلف کشور می تواند اطلاعات مربوط به الگوی ژنتیکی اقوام و نژادهای گوناگون را به باستان شناسان نشان دهد.وی با بیان بخشی از مقاله خود تحت عنوان علم ژنتیک، ابزار کنکاشی نوین در کاوش های باستان شناسی توضیح داد: نشانگرهای DNA هسته ای به طور گسترده در مطالعات نژادی کاربرد دارند. رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک انسانی بقیه الله الاعظم(عج) با بیان این که استفاده از mtDNA پیشرفت های زیادی در مطالعات باستانی و انسان شناسی ایجاد نموده است اضافه کرد:استفاده از mtDNA در شناسایی و آنالیز نمونه های به دست آمده از منطقه ها مختلف باستانی برای معین کردن درخت واره انسانهای معاصر و خاستگاه آنها در منطقه ها مختلفی از جمله آسیا، آمریکا، اروپا و آفریقا اجرا شده است.تولایی با اشاره به غفلت از استفاده ژنتیک باستان شناسی در کشور گفت:ایران دارای تاریخ کهن و تمدن غنی است و ضروریست روی نمونه های بقایای انسانی کشف شده از کاوشهای مختلف در اقصی نقاط کشور آزمایش های ژنتیک اجرا شده و اطلاعات مربوط به الگوی ژنتیکی اقوام و نژادهای مختلف حاصل گردد.وی با اشاره به استخراج DNA نمونه بقایای اسکلتی تپه حصار دامغان از نظر آنتروپولوژی در این مرکز، از آمادگی مرکز تحقیقات ژنتیک انسانی بقیه الله الاعظم (عج) برای همکاری با پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اطلاع داد. تولایی انجام پروژه مشخص مدیریت شهدای گمنام با روش مولکولی را فلسفه وجودی مرکز تحقیقات ژنتیک انسانی بقیه الله الاعظم (عج) بیان کرد و گفت:یافتن DNA از بافت های سلولی به مراتب دشوارتر از نمونه خونی است.

امکان انتقال اسکلت بانوی 7هزارساله به محل کشف

فتح الله نیازی دیگر سخنران این نشست با ارایه گزارشی از اقدامات حفاظتی و انتقال اسکلت بانوی 7 هزار ساله تهران از محل کشف در خیابان مولوی به موزه ملی این اقدامات را شامل آنالیز اولیه حفاظتی، استحکام بخشی و ثبت اولیه اسکلت، خاک اطراف آن، طراحی و ساخت محفظه حفاظتی موقت در محل کاوش، جداسازی و انتقال اسکلت به موزه ملی ایران، آنالیز شرایط نگهداری و ضدعفونی قبل از نمایش اثر در موزه اعلام نمود. کارشناس و پژوهشگر پژوهشکده حفاظت و بازسازی آثار فرهنگی -تاریخی، با اشاره به نمایش اسکلت بانوی 7هزار ساله همزمان با هفته پژوهش در موزه ملی ایران توضیح داد که در صورت تصمیم بر انتقال مجدد اسکلت انتقال آن امکان پذیر خواهد بود. پرستو عرفان منش مسئول آزمایشگاه فرسودگی زیستی دیگر سخنران این نشست با اشاره به بخشی از مطالعات و آنالیز های اجرا شده روی اسکلت بانوی 7 هزار ساله تهران توضیح داد که پس از کاوش باستان شناسی محوطه ای در خیابان مولوی تهران و پیدا شدن اسکلت یک زن در این محوطه مطالعات و آنالیز های علمی روی آن انجام گرفت. او با بیان اینکه در ابتدا مطالعات آنتروپولوژی به منظور تشخیص جنس و آنالیز آسیب های وارده بر اسکلت انجام شد اضافه کرد:به همین منظور در ابتدای امر مطالعات X.ray برای آنالیز شکستگی ایجاد شده در ناحیه کتف مورد ارزیابی نهاده شد که عفونت استخوانی را در آنالیز ها نشان داد.عرفان منش یکی از احتمالات مرگ بانوی 7هزارساله را همین عفونت استخوانی اعلام نمود. به گفته این کارشناس، در ادامه مطالعات آزمایشات FT-IR و XRD برای تجزیه و تحلیل های عناصر تشکیل دهنده استخوانی انجام گرفت که با توجه به نتایج حاصله تحلیل های ساختار کریستالی استخوان را برای کارشناسان عنوان نمود . وی اضافه کرد:در ادامه تحقیقات، مطالعات بافتی و سلولی با یاری میکروسکوپ های الکترونی صورت گرفت تا بتوان تغییرات بافتی که در طی سالیان سال ایجاد شده است را برای کارشناسان نمایش دهد.منبع: ایرنامنبع: کجارو
انتشار: 14 بهمن 1400 بروزرسانی: 14 بهمن 1400 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1881

به "کشف عفونت دراسکلت بانوی7 هزارساله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف عفونت دراسکلت بانوی7 هزارساله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید