کشت بدون خاک زمین را حفظ می نماید

به گزارش سفر به روسیه، به گزارش خبرنگاران، هیدروپونیک یا آب کشت، یکی از روش های خلاقانه فراوری محصولات کشاورزی بدون خاک و سم و با کمترین احتیاج به آب (با استفاده از محلول مغذی) است. در این نوع کشت، متخصصان احتیاجهای غذایی گیاه را اندازه گیری نموده و به جای خاک با استفاده از آبی که به گیاه داده می گردد با افزودن عناصر ریزمغذی و درشت مغذی و نگه داشتن گیاه توسط مواد نگهدارنده بی اثر مانند پرلیت، عملا احتیاج به خاک منتفی می گردد. آب کشت، روشی است که نسبت به راهکارهای سنتی در کشاورزی مزیت های زیادی دارد. این فرایند به آب کمتری احتیاج داشته، کاملا استریل است و بازدهی بیشتری نیز دارد. در روش هیدروپونیک، آلودگی خاک مشغله ذهنی گلخانه دار نیست و احتیاجی به ضدعفونی نخواهد بود. چون آب به صورت چرخشی در حرکت است، در مصرف آب صرفه جویی شده و هزینه تمام شده فراوری، کاهش پیدا می نماید.

کشت بدون خاک زمین را حفظ می نماید

کشت در خاکهای هیدروپونیک کتابی تألیف وحید الهامی است که ضمن اشاره به مزایا و معایب کشاورزی بدون خاک، به موضوعاتی همچون تکثیر گیاهان به روش آب کشت، گیاهان سازش پذیر با کشت های بدون خاک، کنترل بیماری ها، اثرات رشد گیاهان و آزمون های گیاهی، نکات مهم در علائم کمبود عناصر غذایی، محیط های نگهدارنده و محیط های کشت آلی و مخلوط می پردازد.

مزایای کشاورزی بدون خاک

کشت بدون خاک مزیت های متعددی نسبت به کشت خاک محور دارد که در کتاب حاضر به بعضی از آن ها اشاره شده است: کشت بدون خاک را می گردد در محیط های کنترل شده و در هر جایی انجام داد، چراکه به حاصلخیزی زمین متکی نیست. در نتیجه کشت بدون خاک از تغییرات زیست محیطی تأثیر نمی پذیرد. کشت بدون خاک در مصرف آب صرفه جویی می نماید. در کشاورزی خاک محور، محصولات آب را از زمین می گیرند. کشت بدون خاک، راه حلی برای کمبود فزاینده آب است، چراکه این شیوه کشاورزی، حجم آب مصرفی محصولات را رصد و کنترل می نماید.

کشاورزی بدون خاک، احتیاجی به استفاده از مواد شیمیایی سمی ندارد. برخلاف کشاورزی خاک محور که در آن کشاورزان باید افزایش بازدهی محصول از کود استفاده نمایند و جهت دفع آفات و علف های هرز سم پاشی نمایند. در واقع بهتر است بگوییم کشت بدون خاک به آفت کش های کمتری احتیاج دارد، بنابراین آلودگی روان آب ها با استفاده از این نوع کشت به حداقل می رسد. کشت بدون خاک زمین را حفظ می نماید. با افزایش سریع احتیاج دنیا به غذا، بسیاری از کشورها زمین کشاورزی کم آورده اند. کشت بدون خاک، مسأله تحلیل رفتن زمین های کشاورزی را حل می نماید.

معایب کشاورزی بدون خاک

در کنار مزایای فراوان، این نوع کشت معایبی هم در مقایسه با کشت خاک محور دارد که در ادامه به آن ها اشاره می گردد: به علت سطح بالای رطوبت، محصولات کشت شده با استفاده از این رویکرد، بیشتر در معرض حملات پاتوژن های عوامل بیماری زا هستند، در نتیجه گیاهان فراوری شده با این روش، بیشتر مستعد مرگ سریع هستند. دفع ضایعاتی مثل پشم سنگ که به عنوان محیط رشد این نوع کشت استفاده می گردد، مشکل است. مهمترین عیب این روش آن است که به سرمایه گذاری بالایی احتیاج دارد، زیرا بسیاری از سیستم های مورد استفاده در این روش باید اتوماتیک باشد.

نخستین چاپ کتاب کشت در خاکهای هیدروپونیک در 92 صفحه با شمارگان 500 نسخه به بهای 32 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاهیان راهی بازار نشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 2 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 2 اردیبهشت 1400 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1504

به "کشت بدون خاک زمین را حفظ می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشت بدون خاک زمین را حفظ می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید