کدام پادشاهان عرب فارغ التحصیل مدارس نظامی انگلیس هستند؟

به گزارش سفر به روسیه، خبرنگاران: رابطه نزدیک و صمیمانه میان حاکمان بعضی کشورهای منطقه خلیج فارس و دولت های غربی، به ویژه انگلیس بر کسی پوشیده نبوده، اما شاید دانستن این نکته جالب باشد که رهبران ارشد بعضی از این کشوها فارغ التحصیل مدارس نظامی انگلیس هستند.

کدام پادشاهان عرب فارغ التحصیل مدارس نظامی انگلیس هستند؟

برای دیدن بریتانیای کبیر با تور انگلیس همراه باشید.

به گزارش خبرنگاران، سایت شبکه خبری بی بی سی امروز با انتشار گزارشی به آنالیز موضوع تحصیل شاهزادگان و رهبران کشورهای عرب منطقه خاورمیانه در آموزشگاه نظامی سلطنتی انگلیس پرداخته و علاوه بر اهداف خود این افراد از حضور در آموزشگاه مذکور، به اهداف دولت انگلیس از آموزش آن ها نیز اشاره نموده است.

در این مطلب به طور خلاصه آمده است:

از سال 1812 تاکنون، آموزشگاه نظامی سلطنتی سندهرست مکانی بوده که افسران ارتش انگلیس در آنجا آموزش می دیده اند. افرادی که وارد این آموزشگاه می شوند، طی یک دوره 44 هفته ای، از نظر جسمی و فکری مورد سنجش قرار گرفته و همچنین با ارزش ها و معیارهای ارتش انگلیس آشنا می شوند.

اما علاوه بر افسران آینده ارتش انگلیس، در سندهرست سنتی مبنی بر پذیرش دانشجو از خارج از کشور نیز وجود دارد. بسیاری از خانواده های سر شناس خاورمیانه پسران و دختران خود را به این آموزشگاه فرستاده اند. شاید سر شناسترین فرد از این می ان، ملک حسین اردن باشد.

چهار تن از افرادی که هم اکنون در کشورهای عربی حاکم هستند، از جمله فارغ التحصیلان سندهرست و کالج های وابسته به آن هستند: ملک عبدالله اردن، ملک حمد بحرین، شیخ تمیم قطر و سلطان قابوس عمان. از جمله حاکمان پیشین کشورهای عربی که وابسته به این کالج بوده اند نیز می توان به شیخ سعد، امیر کویت و شیخ حمد، امیر قطر اشاره نمود. این سنت در سندهرست، از زمانی که انگلیس در منطقه خلیج فارس به عنوان یک قدرت استعماری حاضر بوده، وجود داشته است.

کدام پادشاهان عرب فارغ التحصیل مدارس نظامی انگلیس هستند؟

حبیبه حمید، استراتژیست سابق سیاست خارجی در کشور امارات، در این زمینه می گوید: یکی از چیزهایی است که انگلیسی ها در آن عالی هستند، تحکیم سلطه خود به وسیله نمایش است. زرق و برق، جشن ها، نمایش قدرت نظامی و ایجاد خوف و وحشت، همگی از سنت های نظامی انگلیس برآمده است.

مایکل استفنز، قائم مقام موسسه خدمات متحده سلطنتی قطر می گوید سندهرست جایی است که رهبران آینده، در آنجا با یکدیگر آشنا می شوند و نفوذ انگلیس در منطقه نیز به وسیله همین آموزشگاه تأمین می گردد. وی می گوید: انگلیس میزان توجهی را از نخبگان سیاسی کشورهای خلیج فارس دریافت می نماید که کشورهای دیگری در این سطح، همچون فرانسه و دیگران، از آن بی بهره اند. این امر به انگلیس اجازه می دهد تا بتواند بیش از وزن خود به ایفای نقش بپردازد.

کدام پادشاهان عرب فارغ التحصیل مدارس نظامی انگلیس هستند؟

استفنز می افزاید: شما با افرادی طرف هستید که زمانی را در انگلیس گذرانده اند. آن ها با هم دوره ای ها و همچنین آموزگاران خود ارتباطاتی برقرار می نمایند. فاکتور آشنایی در سیاست، در چارچوب منطقه خلیج فارس بسیار سودمند است.

پی تر سینکوک، وابسته نظامی سابق انگلیس در عربستان سعودی نیز می گوید: انگلیسی هایی که به سراسر دنیا رفت و آمد می نمایند - همچون خود من که یک سرباز بودم - با افرادی روبرو می شوند که در سندهرست بوده اند و همین امر سبب برقراری سریع ارتباط می گردد. فکر می کنم این بسیار سودمند است؛ به ویژه در حوزه فروش تسلیحات.

البته این عامل همیشه نیز جواب نمی دهد. به عنوان مثال، در سال 2013، با وجود دعوت شخصی دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس، امارات تصمیم گرفت از خرید جت های تایفون انگلیسی خودداری کند.

اما در دیگر موارد، این احساسات مشترک به نفع انگلیس بوده است. جین کینینمونت، قائم مقام برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در موسسه چتم هاوس می گوید: پادشاهی های خلیج فارس به منابع مهم سرمایه تبدیل شده اند. شما مشاهده می کنید که سرمایه گذار ساخت بلند ترین ساختمان در لندن، قطری ها بوده اند و اماراتی ها نیز در حوزه زیرساخت ها و توسعه میدان های نفتی سرمایه گذاری نموده اند.

دکتر کریستین کوتس اولریخسن از موسسه بیکر در هوستون معتقد است که سیاست انگلیس در منطقه خلیج فارس، یک سیاست تجاری است و ملاحظات مربوط به حقوق بشر و اصلاحات در این سیاست از اولویت برخوردار نیستند.

در سال 2012، کشور امارات مبلغ 15 میلیون پوند برای ساخت یک مرکز اقامتی جدید در سندهرست به این آموزشگاه یاری اقتصادی کرد و ساختمان مذکور، به نام حاکم امارات زاید نام گرفت. در مارس 2013، مرکز ورزشی سندهرست به نام مونس هال با عنوان سالن ملک حمد بازگشایی شد و این پس از آن بود که شیخ حمد، پادشاه بحرین - که خود در یکی از کالج های وابسته سندهرست تحصیل نموده - مبلغ 3 میلیون پوند به این آموزشگاه یاری اقتصادی کرد.

در این میان، منتقدان به سبب رفتار شیخ حمد و حکومت او با اعتراض های سیاسی بحرین در سه سال اخیر به این تغییر نام انتقاد داشتند. از زمان شروع درگیری ها بین اکثریت شیعه و اقلیت سنی حاکم در بحرین در سال 2011، بیش از 80 غیرنظامی به دست نیروهای امنیتی کشته شده اند. پی تر سینکاک که ریاست انجمن دوستی بحرین و انگلیس را بر عهده دارد می گوید امیر بحرین که همیشه نظر مساعدی نسبت به سندهرست دارد و حدود 20 تن از اعضای نزدیک خانواده اش از این مدرسه فارغ التحصیل شده اند، متوجه نشد که چرا تغییر نام این سالن ورزشی با این همه انتقاد روبرو شد.

با افزایش انتقاد ها، آموزشگاه سندهرست در بیانیه ای خاطرنشان کرد که همه یاری های اقتصادی به این آموزشگاه در چارچوب تعهدات حقوقی داخلی و بین المللی انگلیس اجرا شده و این مبالغ باعث شده که پول اقتصادیات دهندگان انگلیسی ذخیره گردد.

در اواخر دهه 1990 کوشش هایی در دولت تونی بلر صورت گرفت تا تحصیل کادرهای خارجی در سندهرست ممنوع گردد. اما حضور نخست وزیر انگلیس در مراسم تشییع جنازه ملک حسین در سال 1999 باعث شد که چنین طرحی به فراموشی سپرده گردد.

آرتور دنارو که در آن دوره مشاور امور خاورمیانه وزیر دفاع انگلیس و یکی از سران مدرسه سندهرست بوده می گوید: در آن تشییع جنازه تقریبا ًرهبران همه دنیا بودند و نخست وزیر ما تونی بلر هم بود. او دید که من چگونه با بسیاری از رهبران کشورهای مختلف در حال صحبت هستم افرادی مثل سلطان برونئی، سلطان عمان، بحرینی ها و سعودی ها. تونی بلر یک لحظه از من پرسید تو چطور همه این ها را می شناسی؟ و پاسخ من این بود که این افراد همگی در سندهرست بوده اند.

امروزه بیش از هر کشوری، سندهرست کادرهای افسری امارات متحده عربی را تعلیم می دهد. بنا به آمار ورودی ماه مه 2014 اکنون 72 کادر خارجی در این مدرسه در حال تحصیل هستند که حدود 40 درصدشان از خاورمیانه آمده اند. مریم الخواجه، رییس موقت مرکز حقوق بشر بحرین می گوید: مردم در آینده می بینند که انگلیس چگونه اوضاع خاورمیانه را به هم ریخت چون می خواست به جای ایستادن پای ارزش های حقوق بشر و دموکراسی، جت های تایفون بیشتری به بحرین بفروشد.

منبع: تابناک

منبع: تسنیم
انتشار: 9 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 542

به "کدام پادشاهان عرب فارغ التحصیل مدارس نظامی انگلیس هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام پادشاهان عرب فارغ التحصیل مدارس نظامی انگلیس هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید