پول ورزش در توکیو برای چه خرج می گردد؟ ، سهمیه هایی که رنگ و بوی گردشگری دارد

به گزارش سفر به روسیه، در حالی بعضی مدیران و روسای فدراسیون ها از کسب سهمیه المپیک خوشحالند و تبلیغات گسترده ای نیز درباره اش می نمایند که به نظر می رسد برنامه ریزی جدی برای تبدیل آن به مدال وجود ندارد و صرفا پر کردن آمار و ارقام است.

پول ورزش در توکیو برای چه خرج می گردد؟ ، سهمیه هایی که رنگ و بوی گردشگری دارد

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا ارزان قیمت هستید با ما همراه شوید

به گزارش خبرنگاران به نقل از فارس، کمتر از 8 ماه به المپیک توکیو باقی مانده و کشورهای مختلف برای قدرت نمایی در این میدان بزرگ، در تکاپو هستند تا بیشترین سهمیه را کسب نموده و با کاروانی پرقدرت در المپیک شرکت نمایند. ورزش ایران نیز از این امر مستثنی نیست و ورزشکاران با حضور در میادین مختلف، برای کسب سهمیه کوشش می نمایند. کاروان ما تاکنون 29 سهمیه المپیک 2020 توکیو را کسب نموده است.

* المپیک میدانی برای به رخ کشیدن قدرت سیاسی

المپیک همواره میدان بزرگی برای به رخ کشیدن قدرت سیاسی است. بالا رفتن پرچم کشورهای مختلف، سرمایه گذاری هنگفت برای کسب مدال، برگزاری کمپ های برون مرزی، مراسم رژه و لباس کاروان و ...، همه و همه برای نشان دادن قدرت سیاسی در یک میدان ورزشی مانند المپیک است.

کشورهای قدرتمند مانند آمریکا، چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و ... علاوه بر افزایش سهمیه، به دنبال مدال المپیک هستند و کاروان بزرگ را نشانه پتانسیل و قدرت یک کشور می دانند؛ هر چند به نظر می رسد پشت این کاروان بزرگ برنامه های زیادی نیز نهفته است.

* کسب سهمیه مهم است یا مدال آوری؟

کشورهای مختلف در هر دوره حضورشان در المپیک برنامه هایی دارند که به دنبال پیاده کردن آن در درازمدت هستند. با توجه به اینکه تعداد زیادی از المپین ها در المپیک به مدال نمی رسند، برنامه ریزی خاصی وجود دارد تا در رقابت های جهانی و بازی های بعدی به نتیجه برسند؛ موضوعی که مورد غفلت مسئولان ورزش کشور قرار گرفته، همین برنامه ریزی است.

اگرچه کسب سهمیه در گام اول موضوع مهمی برای موفقیت یک کشور محسوب می گردد اما نباید در کنار آن، بهبود رکوردها و البته مدال آوری را فراموش کرد. هر چند به نظر می رسد بعضی روسای فدراسیون ها کسب سهمیه را نشانه قدرت می دانند و برنامه ای برای تبدیل این سهمیه ها به مدال ندارند. بعضی نیز بر این باور هستند با کسب سهمیه کار بزرگی نموده و رسالت خود را انجام داده اند!

کارشناسان ورزشی نیز اعتقاد دارند در کنار کسب سهمیه، باید برنامه ریزی جدی برای مدال آوری داشت. بهرام افشارزاده دبیرکل اسبق کمیته ملی المپیک در این باره گفت: برای المپیک باید به صورت گلخانه ای عمل کنیم. می توان اردوی فشرده برگزار کرد و سرمایه گذاری انجام داد. ما زمان زیادی نداریم. باید روی رشته هایی که می دانیم مدال دارند به صورت گلخانه ای برنامه ریزی کنیم. الان باید افرادی خبره بنشینند و نتایج مسابقات و رکوردهای ورودی را بررسی نمایند. ما اگر حتی 200 سهمیه هم بگیریم، اما اگر این سهمیه ها به مدال نرسد چه فایده ای دارد؟

  • تیراندازی با کمان قهرمانی آسیا | وزیری سهمیه المپیک گرفت

در فاصله کوتاهی که به المپیک مانده هرگونه غفلت و عدم توجه به ورزشکاران منجر به از دست رفتن مدال می گردد. تمرکز روی ورزشکارانی که می توانند برای کاروان ایران مدال آور باشند یا ورزشکارانی که در آینده و رقابت های دیگر می توانند پرچم کشورمان را به اهتزاز درآورند، یک نکته اساسی است.

حمید سجادی معاون اسبق وزارت ورزش در این باره گفت: خود کسب سهمیه یک نوع افتخار و پیروزی است. کسب سهمیه، حضور در المپیک و البته کسب مدال یک نوع موفقیت و ارزش است. ما هم باید هنر کسب سهمیه و هم حفظ آن را داشته باشیم. اگر روزها و هفته های منتهی به المپیک خوب تمرین نکنیم، میدان نبینیم، اردو نرویم، تغذیه مناسب نداشته باشیم، نتیجه ای که می خواهیم حاصل نمی گردد.

سجادی به این موضوع تاکید دارد بهبود رکورد در رشته هایی مانند وزنه برداری، دوومیدانی و ... حتی اگر منجر به مدال هم نگردد، ارزش محسوب می گردد.

* استفاده از جوانان مستعد برای نتیجه گرایی در آینده

در بازی های المپیک تعداد زیادی از سهمیه ها به کشورها اختصاص دارد. به نظر می رسد با برنامه ریزی روی جوانان مستعد می توان در آینده به مدال و هدف مورد نظر رسید. داشتن یک تیم پشتیبان در بازی هایی همچون المپیک، در آینده میان و درازمدت نتیجه ای قابل قبول برای کاروان ایران به دنبال خواهد داشت.

صحبت های کارشناسان نشان می دهد حضور در المپیک فقط کسب سهمیه و برنامه ریزی یک ماهه و یک ساله نیست؛ حضور در این رویداد بزرگ، تدارک المپیکی و سرمایه المپیکی احتیاج دارد. دغدغه های اقتصادی، نبود مهمات و تجهیزات، لغو اردوهای تدارکاتی و ... نکات ضعفی است که یک کشور را از کسب نتیجه مطلوب در المپیک دور می نماید.

  • ایران دو سهمیه تکواندو المپیک 2020 را گرفت
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 587

به "پول ورزش در توکیو برای چه خرج می گردد؟ ، سهمیه هایی که رنگ و بوی گردشگری دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پول ورزش در توکیو برای چه خرج می گردد؟ ، سهمیه هایی که رنگ و بوی گردشگری دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید