پذیره نویسی پرابهام سرخابی ها

به گزارش سفر به روسیه، پذیره نویسی سهام تازه ناشی از سلب حق تقدم در افزایش سرمایه شرکت های فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس، یکشنبه 15 اسفند 1400 برگزار گردید.

پذیره نویسی پرابهام سرخابی ها

قبل از توصیف موضوع، به عنوان کارشناس باید عرض کنم که سرمایه گذاری در پذیره نویسی ها با ریسک های مختلفی (اعم از ریسک های تجاری، صنعتی، معاملاتی و...) همراه بوده و تصمیم گیری برای خرید سهام در پذیره نویسی هر یک از این دو باشگاه یا معاملات ثانویه، باید بر اساس گزارش ها و اطلاعات منتشرشده از سوی ناشر (در سامانه کدال) باشد. بنابراین تصمیم گیری برای خرید سهام مذکور نباید مبتنی بر عوامل غیراقتصادی از جمله هواداری باشد. آنالیز صورت های اقتصادی، گزارش ارزشیابی سهام و سایر اطلاعات منتشرشده در سامانه کدال باید آنالیز گردد یا اینکه باید از خدمات نهادهای اقتصادی دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار استفاده گردد.

نام شرکت های مذکور روی تابلوی نارنجی بازار پایه درج شده است و همان طور که می دانید، در طول هفته، دامنه نوسان قیمت، حداکثر 2درصد است و معمولا سهام این بازار صورت های اقتصادی شفافی ندارند. توصیه هایی که ذکر شد به عنوان کارشناس بازارسرمایه بود.

نکات مثبت ورود سرخابی ها به بازار

به عنوان فعال بازار سرمایه معتقدم، زمانی که پذیره نویسی هایی مانند استقلال و پرسپولیس وارد بازار سرمایه می شوند، توجه آحاد جامعه را به خود جلب می نمایند و بازارسرمایه می تواند بیش از پیش بدرخشد و بالا برود؛ این امر، به طورکلی ضریب نفوذ بازارسرمایه را در مقایسه با دیگر بازارها بالا می برد.

وجود باشگاه های قدیمی که حدود 50سال است، اجازه ورود به بازارسرمایه را پیدا نکرده اند، نکته مثبت و قابل ذکر است که می توانیم آنها را از سال آینده روی تابلوی معاملات ببینیم.

طیف نوی از سهامداری با رویکرد تعصبی در بازار آغاز به رشد می نماید.

فصل نوی از سهامداری به نیت پشتیبانی از یک تیم ظهور می نماید که در بازار خرسی می تواند بسیار موثر باشد.

شاید حلقه گمشده که هیجان خرید و ورود نقدینگی به بازارسرمایه است، بعد از مدت ها به واسطه این دو باشگاه پیدا شده باشد.

بدون هیچ تبلیغاتی، بازارسرمایه توانسته است خودش را به گروه وسیعی از طرفداران متعصب معرفی کند و این می تواند نکته مثبتی برای کل بازار باشد.

به وضوح جرات مندی در تصمیمات مدیران بازار سرمایه و سطوح بالاتر به چشم می خورد و ظاهرا در چارچوب منطق پیش می رود.

در حال حاضر فعالان سوال های فکری زیادی دارند؛ از جمله اینکه چرا ورود این دو باشگاه به بازار سرمایه با تعجیل انجام می گردد؛ به طوری که حتی طرفداران فرصت نمی نمایند، کد بورسی دریافت نمایند؟ چرا قبل از عید نوروز باید این پذیره نویسی انجام گردد؟ آیا توان مدیریت این دو باشگاه را قبل از عید دارند؟ حدود 50سال است که این دو باشگاه می خواهند در بورس عرضه شوند؛ این همه تعجیل در تصمیم گیری برای چه بود؟ آیا پنج الزامی که به وسیله فرابورس برای این دو باشگاه ایجاد شده بود، رعایت شد؟ آیا به مشکلاتی که قرار است بعد از عرضه هیجانی این دو باشگاه بر بازار سرمایه حاکم گردد، اطلاع دارند؟ با وجود هیجان خرید این دو باشگاه، احتمال اینکه طرفداران در ابتدای کار با قیمت های چند برابر ارزش ذاتی معامله نمایند، وجود دارد. آیا تضمینی وجود دارد که سهام این دو باشگاه بعد از مدتی با همین ارزش به فروش برسند؟

نکات منفی پذیره نویسی ها

پذیره نویسی ها همیشه باعث ایجاد فشار فروش در بازار می شوند و از عمق بازار می کاهند. در مورد استقلال و پرسپولیس بعید نیست که این اتفاق مجددا تکرار گردد.

جذب نقدینگی سرخابی ها احتمالا براساس فروش سهام در بازار تامین می گردد؛ چون فرصتی برای گرفتن کد بورسی و ورود سهامدار نو به بازار نیست.

مطمئنا باتوجه به صورت های اقتصادی این دو باشگاه که شرایط جالبی ندارند، زمان پذیره نویسی طولانی خواهد بود و با توجه به تعطیلات نوروز، مدت زیادی باید منتظر بازگشایی باشیم.

تجربه پذیره نویسی سهامی را داریم که سال ها بازگشایی نشده اند و احتمال اینکه این دو باشگاه به سرنوشت آنها دچار شوند، دور از فکر نیست.

احتمال اینکه تامین نقدینگی به صورت کامل در روز اول انجام نگردد، بسیار زیاد است؛ همان طور که در قانون پذیره نویسی ها تا یک ماه، فرصت خرید برای پذیره نویسی موجود است، احتمال اینکه فردای پذیره نویسی مجددا به فروش برسند، بسیار زیاد است که البته به استقبال سهامداران از این پذیره نویسی بستگی دارد.

در روز بازگشایی، احتمال اینکه توازن بازار به هم بخورد، وجود دارد که می تواند جریان نقدینگی را به سمت خود راهنمایی کند.

تصمیمات عجولانه مسوولان برای پذیره نویسی قبل از عید، احتمال فشار از خارج از بازارسرمایه را به شدت بالا می برد.

به طور کلی ترجیح می دهم، در این پذیره نویسی ها دیدگاه یک معامله گر را داشته باشم تا دیدگاه کارشناس بازارسرمایه. بعلاوه ترجیح می دهم، به این پذیره نویسی ها از زاویه اقتصادی رفتاری نگاه کنم.

ارزش معنوی این باشگاه ها به مراتب بیشتر از ارزش ذاتی آنهاست؛ چون این دو باشگاه، طرفداران متعصبی دارند که حاضرند سهام این باشگاه را بخرند؛ صرفا به علت هواداری، در حالی که این امر که سود سهامداری، نصیب باشگاه می گردد یا خیر، بحثی است که می توان به طور مفصل درباره آن صحبت کرد.

همان طور که می دانید، توصیه به خرید و تشویق به خرید یک سهم در چارچوب قوانین بازارسرمایه، تخلف محسوب می گردد. بنابراین توصیه ای به خرید برای سهامداران ندارم و صرفا توصیه می کنم که رفتارهای سهم را از کدال یا مجاری قانونی پیگیری نمایند و تصمیم نهایی خود را در مورد خرید سهم بگیرند. طبیعتا بعد از تجربه ناموفق صندوق های ETF پالایش یکم و دارایکم، هیچ فرد یا ارگانی تشویق به خرید نمی نماید و تصمیم نهایی به عهده سهامدار خواهد بود و سهامداران بعد از تماشا دو سال پرهیجان در بازار، می توانند درست ترین تصمیم را بگیرند.

در مجموع، بازگشایی این دو سهم را نقطه عطفی برای بورس می دانم که به احتمال زیاد، می تواند نقطه ای برای صعود بیشتر و ورود سهامدار نو به بازارسرمایه باشد.

*کارشناس بازار سرمایه

*منبع: دنیای اقتصاد

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 6 خرداد 1401 بروزرسانی: 6 خرداد 1401 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1984

به "پذیره نویسی پرابهام سرخابی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پذیره نویسی پرابهام سرخابی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید