واکنش قاهره به افتتاح سدالنهضه از سوی اتیوپی

به گزارش سفر به روسیه، به گزارش خبرنگاران به نقل از رای الیوم، وزارت خارجه مصر به شروع عملیات فراوری برق از سد النهضه واکنش نشان داد و اعلام نمود که شروع بهره برداری از سد النهضه، پافشاری اتیوپی در نقض تعهدات آدیس آبابا بر اساس توافقنامه اعلامیه اصول 2015 تلقی می گردد.

واکنش قاهره به افتتاح سدالنهضه از سوی اتیوپی

وزارت خارجه مصر گفت: پس از اقدامات یکجانبه مرحله اول و دوم آبگیری سد النهضه از سوی اتیوپی، مصر اقدام امروز آدیس آبابا در شروع بهره برداری سدالنهضه را به مثابه پافشاری اتیوپی در نقض توافق آبی سال 2015 تلقی می نماید.

لازم به ذکر است که نخست وزیر اتیوپی بدون اینکه با مصر و سودان در مورد آبگیری و فعال سازی سد النهضه به توافقنامه ای دست پیدا کند، طی مراسمی امروز فاز اول فراوری برق از این سد را افتتاح کرد.

آبی احمد که به همراه جمعی از مسئولان بلند پایه اتیوپی به نیروگاه فراوری برق سدالنهضه رفته بود با فشار دادن دکمه ای اولین توربین فراوری برق این نیروگاه را روشن کرد.

شروع عملیات فراوری برق از سدالنهضه مرحله ای مهم در این پروژه جنجالی به شمار می رود. سد النهضه که بزرگترین پروژه فراوری برق در افریقا به شمار می رود ساخت آن در سال 2011 میلادی به وسیله اتیوپی شروع شد.

اتیوپی می گوید زمانی که این پروژه چهار میلیارد دلاری به طور کامل عملیاتی گردد، اقتصاد این کشور را که به شدت از خشکسالی و جنگ آسیب دیده، متحول می نماید، اما مصر که در پایین دست رودخانه نیل و این سد قرار گرفته است و برای تامین آب آشامیدنی و آبیاری به این رودخانه وابسته است، می گوید که وجود این سد یک تهدید جدی برای تامین منابع کشورش است.

سه کشور تا به امروز چندین دور مذاکرات برای دستیابی به توافق مشترک برگزار نموده اند اما نتیجه ای در برنداشته است. اتیوپی برای ساخت سد النهضه 4.2 میلیارد دلار هزینه نموده است و در پی فراوری بیش از 5000 مگاوات برق از این سد است که دو برابر فراوری کنونی برق این کشور است.

مصر در تامین 90 درصد از آب شرب خود به رود نیل وابسته است و هرگونه کاهش حقابه این کشور از نیل، آثار اجتماعی و مالی ویرانگری بر مصر خواهد داشت، این در حالی است که آدیس آبابا تصریح دارد که سد النهضه در تبدیل این کشور به قطب انرژی منطقه نقش آفرین است و می تواند علاوه بر درآمدزایی به فقرزدایی در این کشور منجر گردد.

در این میان، اختلافات سه کشور بر سر اندازه آب رهاسازی شده از سوی اتیوپی در صورت بروز کم آبی متمرکز است، با عملیاتی شدن این سد، اتیوپی می تواند به بزرگترین کشور صادر کننده برق در آفریقا با فراوری 6000 مگاوات برق تبدیل گردد.

سد النهضه بر روی رود نیل آبی در کشور اتیوپی و در 40 کیلومتری مرز سودان قرار گرفته است، این سد با 145 متر ارتفاع و طول 1800 متر و با گنجایش 74 میلیارد متر مکعب، بزرگترین سد آبی برقی آفریقا و دهمین سد بزرگ دنیا است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 خرداد 1401 بروزرسانی: 4 خرداد 1401 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1983

به "واکنش قاهره به افتتاح سدالنهضه از سوی اتیوپی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش قاهره به افتتاح سدالنهضه از سوی اتیوپی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید