مقاله: شش داروی جدید زیست فناوری ایرانی کدامند؟

به گزارش سفر به روسیه، یکی دیگر از مهمترین شش داروی جدید زیست فناوری ایرانی، فاکتور هفت است. فاکتور هفت یک فاکتور مربوط به انعقاد خون و ضد خونریزی است که به شکل تزریقی ارائه می گردد. این دارو در درمان خونریزی هموفیلی A. و B. موثر است. هموفیلی یا خون تراوی نوعی بیماری ارثی است که در آن خون در محل بریده شده بند نمی آید و بیشتر در مردان دیده می گردد. عارضه خونریزی در هموفیلی می تواند بسته به شدت اختلال ژنتیک، درجات مختلفی نیز داشته باشد. هموفیلی نوعی اختلال در تمام نژاد ها و بدون ترجیح نژادی است. میزان شیوع هموفیلی A. از هموفیلی B. بیشتر است.

مقاله: شش داروی جدید زیست فناوری ایرانی کدامند؟

زیست فناوری شامل فنونی است که از موجودات زنده برای ساخت یا تغییر محصولات، ارتقا کیفی گیاهان یا حیوانات و تغییر صفات میکروارگانیسم ها برای کاربرد های ویژه استفاده می نماید. امروزه ما شاهد رونمایی از 6 داروی جدید بیوتکنولوژیک ایرانی شامل 2 قلم داروی نوترکیب و 4 نوع ماده اولیه دارویی هستیم:

علائم این بیماری، ضعیف شدن ماهیچه ها و همچنین خستگی مفرط است. بیماری ALS می تواند از دست یا پا و یا ماهیچه هایی که برای حرف زدن و بلعیدن به کار می فرایند، آغاز گردد. مثلا بیمار متوجه می گردد که مرتب پایش پیچ می خورد، غذا و نوشیدنی به گلویش می پرد، یا مثلا در بستن دکمه های لباس یا باز و بسته کردن شیر آب مشکل دارد. این بیماری به طور مرتب پیشرفت نموده و جسم تحلیل می رود. علت قطعی این بیماری تعیین نیست.

داروی لتروزول تبدیل آندروژن ها به استروژن را به وسیله مهار سیستم آنزیمی آروماتاز مهار می نماید. کاهش استروژن ها منجر به کاهش توده توموری و تاخیر در پیشرفت رشد تومور در سرطان سینه در زنان می گردد. این دارو هورمونی بوده و در پیشگیری از گسترش تومور ها نقش دارد. درواقع لتروزول یک مهارنماینده غیراستروییدی آنزیم آروماتاز (مهارنماینده سنتز استروژن) است. استروژن ها در تحریک یا ادامه رشد بعضی از انواع سرطان سینه مؤثر هستند.

منبع مقاله: شش داروی جدید زیست فناوری ایرانی کدامند؟

انتشار: 19 آبان 1400 بروزرسانی: 19 آبان 1400 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1788

به "مقاله: شش داروی جدید زیست فناوری ایرانی کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاله: شش داروی جدید زیست فناوری ایرانی کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید