مصطفی کواکبیان: اولویت های مجلس چندان مردمی نیست

به گزارش سفر به روسیه، مصطفی کواکبیان، دبیر کل حزب مردم سالاری و کننده ادوار مجلس، در گفت وگویی مفصل گفت: فرایند کاری کنندگان در مجلس چند اشکال جدی دارد. نخست اینکه واقعا توجه ندارند که از طریق درگیر شدن با دولت نه تنها چیزی گیرشان نمی آید؛ بلکه همان کار هایی را هم که تمایل دارند برای مردم انجام دهند، از دست می دهند. مشاهده می کنید که همین اواخر بالاخره با دولت هماهنگ کردند و این قانون حمایت یا بسته معیشتی به هر نحوی به مرحله تصمیم گیری برای اجرا رسید؛ در حالی که می توانستند این کار را از ابتدا انجام دهند، نه اینکه دولت و مجلس هرکدام جدا یک چیزی را مصوب کنند و بعد هم ببینند که برای این کار منابع وجود ندارد و آن منابع را هم که مجلس در نظر گرفته بود، دولت قبلا در موارد دیگری مصرف کرده است.

مصطفی کواکبیان: اولویت های مجلس چندان مردمی نیست

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.

به گزارش ایلنا، او اضافه نمود: زمانی که ما در مجلس دهم حضور داشتیم، به ما وکیل الدوله می گفتند؛ در حالی که این منصفانه نبود؛ به این دلیل که هیچ کس در آن مجلس بیشتر از من از دولت انتقاد نمی کرد؛ یعنی ما هم به دولت کمک می کردیم و هم نقدها را به دولت مطرح می کردیم؛ اما نمایندگان این مجلس بیشتر در جهت پرخاش و حمله به دولت حرکت کردند که در این مسئله هم دو بار با واکنش رهبری روبرو شدند.

کواکبیان مطرح نمود: اشکال سومی که می توان به فرایند عملکرد مجلس وارد کرد، این است که نمایندگان کنونی حاضرند به خاطر یک دستمال قیصریه را به آتش بکشند؛ به عنوان مثال مجلس در هفتم خرداد شروع به کار کرد؛ اما یک ماه بعد یعنی اواخر تیر مشاهده شد که طرح اصلاح انتخابات ریاست جمهوری از سوی نمایندگان مطرح شده است؛ یعنی در زمانی که هنوز کمیسیون ها به درستی شکل نگرفته بود و این در حالی است که بحث اصلی شعار های آنان توجه به معیشت مردم بود؛ اما این طرح در ابتدای کار مجلس نشان می دهد که اولویت های نمایندگان چندان هم مردمی نیست و بیشتر اولویت ها متعلق به گروه خودشان است.

او درباره طرح اصلاح قانون انتخابات گفت: زمانی که پیش نویس آن را دیدم، سه اقدام را دنبال کردم. ابتدا در خانه احزاب هر سه فراکسیون طرحی را به تصویب رساندیم و نامه ای برای مجلس نوشتیم؛ اما مجلس توجهی به نامه نکرد. بعد هم در حزب درباره آن بحث و مصاحبه داشتیم و اقدام سوم اینکه در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات یک اطلاعیه صادر کردیم و در آن حداقل 10 مورد از اشکالاتی را که در پیش نویس وجود داشت، متذکر شدیم. تا اینجا هم تعیین شد که ظاهرا این لباسی است که برای امثال رئیس مجلس دوخته می شود و قرار نیست که واقعا یک مقدار فضای بازتری در پیش داشته باشیم.

نماینده پیشین مجلس اضافه نمود: البته بعید می دانم همه این هایی را که تصویب کردند، شورای نگهبان تأیید می کند؛ اما معمولا روش شورای نگهبان این طور بوده است که در گذشته اجازه ورود به این گونه مسائل را نمی داد؛ اما اکنون نمایندگان مجلس فعلی به آن وارد شده اند و شاید این درخور توجه باشد. همچنین برای هیئت رئیسه مجلس بی نیازی به استعفا را تصویب کردند و در واقع به نظر می رسد که همه شرایط در حال رقم خوردن به سود آقای قالیباف است.

من به مسائلی که درباره مباحث شهرداری و عملکرد ایشان مطرح می شود، کار ندارم؛ اما آقای قالیباف باید قبل از هر چیزی نگران از دست دادن کرسی ریاست مجلس باشد، به این دلیل که طیف درخور توجهی از نمایندگان اگر متوجه شوند که ایشان قصد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را دارد، بعید است که در انتخابات بعدی هیئت رئیسه که سه هفته قبل از انتخابات ریاست جمهوری است، باز هم به او رأی دهند. به هر حال مصوبات مجلس برای اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری ضربه به جمهوریت نظام است.

او همچنین درباره نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان، گفت: این نهاد تنها مختص به انتخابات 1400 است. این مهم ترین نکته است به این دلیل که شورای سیاست گذاری هم فقط برای انتخابات مجلس دهم تشکیل شده بود؛ اما بعد یک باره گفتند که حالا باید آسیب شناسی کنیم و برویم به سمت انتخابات شورا ها در سال 96 و باید در این زمینه هم نظر بدهیم و این تا انتخابات 98 هم ادامه پیدا کرد؛ بنابراین این نکته مهم است که این نهاد فقط برای انتخابات 1400 باشد.

نکته دوم اینکه اشخاص حقیقی در این نهاد جدید واقعا به عنوان مشاور تلقی شوند، نه به عنوان عضوی که حق رأی داشته باشند و این یک گام به جلو است و نکته سوم این است که تعداد اشخاص حقیقی حدود یک سوم احزاب باشد.

او همچنین درباره احتمال همکاری علی لاریجانی با اصلاح طلبان در انتخابات آینده مطرح نمود: من وقتی آقای قالیباف را دیدم (که خیلی راحت رئیس مجلس شد) گفتم هزار رحمت به لاریجانی، اما این به مفهوم آن نیست که می خواهیم ایشان را کاندیدای ریاست جمهوری کنیم. خیلی خوب است که آقای لاریجانی خودش یک حزب تشکیل دهد و به فعالیت حزبی روی بیاورد که در این صورت خواهد توانست نیرو های حزبی خود را در این ساختار ساماندهی کند.

منبع: فرارو
انتشار: 18 بهمن 1399 بروزرسانی: 18 بهمن 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1356

به "مصطفی کواکبیان: اولویت های مجلس چندان مردمی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصطفی کواکبیان: اولویت های مجلس چندان مردمی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید