سهم فراوری انرژی پاک چقدر است؟

به گزارش سفر به روسیه، بر اساس آخرین آمار توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر، مقدار برق فراوری شده از منابع پاک تا خاتمه شهریور امسال به 6910 میلیون کیلووات ساعت رسیده است.

سهم فراوری انرژی پاک چقدر است؟

به گزارش خبرنگاران، ایران یکی از پر پتانسیل ترین کشورهای دنیا در حوزه انرژی های تجدیدپذیر است، پیش بینی می گردد که در کشور حدود 100 هزار مگاوات ظرفیت احداث نیروگاه های تجدیدپذیر وجود داشته باشد. البته در حال حاضر تنها 903 مگاوات نیروگاه نصب شده در کشور داریم که عمدتاً سرمایه گذاران آن ها خصوصی هستند و دولت برق فراوریی آن ها را خریداری می نماید.

عمده این 903 مگاوات را نیروگاه های خورشیدی تشکیل می دهند و نزدیک به همین اندازه هم نیروگاه های بادی در کشور وجود دارد، الباقی هم اشکال دیگر از نیروگاه ها مبتنی بر انرژی های تجدیدپذیر هستند.

شایان ذکر است که از سال 1392 تا امروز، ظرفیت نصب شده انرژی های تجدیدپذیر پنج برابر افزایش یافته است، یعنی از 172 مگاوات به 903 مگاوات رسیده ایم. دلیل فرایند نه چندان سریع اجرای این طرح ها، اتکای کامل وزارت نیرو به سرمایه گذاران بخش خصوصی بوده و شرایط کشور با توجه به تحریم های مالی، سرمایه گذاری بخش خصوصی را با اخلال روبرو نموده است.

هرچند که توسعه تجدیدپذیر ها کند بوده اما پتانسیل های بالای ایران در این حوزه اجازه توقف فعالیت انرژی های پاک را نداده است، بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی سازمان انرژی های تجدیدپذیر، آخرین شرایط توسعه این انرژی در کشور حاکی از آن است که در شهریور امسال با فراوری حدود 172 میلیون کیلووات ساعت انرژی تجدیدپذیر در کشور از انتشار 111 هزار تن گاز گلخانه ای و بعلاوه 0.7 هزار تن آلاینده های محلی تا سرانجام این ماه جلوگیری شده است.

علاوه بر این فراوری این اندازه انرژی تجدیدپذیر باعث صرفه جویی 38 میلیون لیتری آب در تیرماه شده و علاوه بر این، صرفه جویی در مصرف سوخت های فسیلی به اندازه 49 میلیون مترمکعب معادل گاز طبیعی را محقق نموده است.

در حال حاضر تعداد مولدهای تجدیدپذیر مختص مشترکین (محدود به ظرفیت انشعاب) تا سرانجام شهریورماه به 5505 واحد با مجموع ظرفیت 70 هزار و 806 کیلووات رسیده است.

بعلاوه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر تا شهریور امسال صرفه جویی 1520 میلیون لیتری آب را به همراه داشت. علاوه بر این انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق صرفه جویی در مصرف سوخت های فسیلی به اندازه 1963 معادل میلیون مترمکعب گاز طبیعی را تا شهریورماه محقق کرد.

مجموع ظرفیت انرژی خورشیدی کشور تا سرانجام شهریورماه با فراوری 455.48 مگاوات به 50.38 درصد رسیده و مجموع ظرفیت انرژی بادی کشور با فراوری 310.2 مگاوات بالغ بر 34.31 درصد است. بعلاوه در این بین زیست توده با فراوری 10.56 مگاوات تنها 1.17 درصد، برق آبی کوچک با فراوری 104.7 مگاوات 11.59 درصد و بازیافت تلفات حرارتی با فراوری 4 مگاوات 0.44 درصد سهم دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1772

به "سهم فراوری انرژی پاک چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم فراوری انرژی پاک چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید