سازمان تجارت جهانی در پرونده فوکوشیما از ژاپن حمایت می نماید

به گزارش سفر به روسیه، تهران - خبرنگاران - روزنامه کره ای نوشت؛ انتظار می رود که سازمان تجارت جهانی از شکایت ژاپن بر علیه کره جنوبی به دلیل منع واردات مواد غذایی از فوکوشیما پس از فاجعه هسته ای سال 2011 شمال شرق ژاپن، حمایت کند.

سازمان تجارت جهانی در پرونده فوکوشیما از ژاپن حمایت می نماید

به گزارش روز دوشبنه خبرنگاران به نقل از روزنامه چوسان ایلبو، ماه فوریه سال 2018 میلادی، سازمان تجارت جهانی در شکایت ژاپن بر علیه کره جنوبی بابت جلوگیری از واردات محصولات دریایی فوکوشیما واقع در شمال شرق ژاپن، حق را به ژاپن داد؛ اما سئول برای این رای درخواست تجدیدنظر داد.

اگر کره جنوبی در این دادگاه بازنده گردد، تنها 15 ماه تا لغو ممنوعیت واردات فرصت دارد و این حکم ممکن است درگیری های میان این دو همسایه یعنی کره جنوبی و ژاپن را که در حال حاضر به دلیل اتفاقات اخیر پر تنش شده است را افزایش دهد.

دولت کره جنوبی واردات محصولات دریایی از فوکوشیما یا نزدیکی آن را از سال 2011 میلادی را ممنوع اعلام و سال 2013 میلادی نیز هشت بخش دیگر ژاپن را مشمول این ممنوعیت کرد.

پیشتر سازمان تجارت جهانی از کره جنوبی خواست تا مطابق با تعهداتش به عنوان عضو این سازمان بین المللی به این ممنوعیت ها خاتمه دهد.

ژاپن ماه مه سال 2015 میلادی شکایت خود را به سازمان تجارت جهانی تسلیم کرد و این سازمان نیز در حکم اولیه خود ممنوعیت واردات محصولات غذایی فوکوشیما توسط کره جنوبی را محدودیت بیش از حد تجارت نامید.

ظاهرا سئول مدارک علمی قانع کننده برای حمایت از ادعاهای خود ارائه ننموده است. یک مقام دولتی کره جنوبی پذیرفت که ممنوعیت کنونی در مقایسه با استانداردهای جهانی بسیار سختگیرانه است.

کره می تواند در خصوص محدود سازی ممنوعیت های مربوط به فکوشیما با ژاپن مذاکره و سازش کند اما تنش ها باعث شده است تا مذاکرات دیپلماتیک این دو کشور به شدت کاهش یابد.

به گفته لی جائین در دانشگاه ملی سئول، در صورت از دست دادن درخواست تجدید نظر، سئول گزینه های زیادی نخواهد داشت؛ بهترین گزینه معطل کردن ژاپن با طولانی تر کردن مدت مذاکره است.

لی اضافه کرد، اگرچه کره جنوبی کشوری است که از قوانین و الگوهای سازمان تجارت جهانی پیروی می نماید اما این موضوع می تواند به شهرت سئول آسیب برساند.

کره جنوبی پیشتر اعلام نموده بود که ممنوعیت واردات محصولات دریایی از فوکوشیما و نزدیکی این منطقه ادامه خواهد داشت و دولت سئول همه کوشش خود را برای اطمینان یافتن از اینکه غذای مسموم وارد سفره مردم نگردد، به کار خواهد گرفت.

**آساق**9470**1663**

منبع: ایرنا
انتشار: 4 تیر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 158

به "سازمان تجارت جهانی در پرونده فوکوشیما از ژاپن حمایت می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازمان تجارت جهانی در پرونده فوکوشیما از ژاپن حمایت می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید