ردپای عمو سام در تشدید شورش های اجتماعی قرقیزستان

به گزارش سفر به روسیه، آمریکا همیشه در کوشش بوده در جهان با ترفندهای مختلف نفوذ خود را افزایش دهد؛ از این موضوع کشورهای آسیای مرکزی به خصوص قرقیزستان نیز مستثنی نبوده و اخیرا نیز تجمعات اعتراضی در این کشور با حمایت واشنگتن برگزار شده است.

ردپای عمو سام در تشدید شورش های اجتماعی قرقیزستان

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در بیشکک، روزنامه قرقیزی دیلا در مطلب اخیر خود با اشاره به برگزاری چندین تجمع اعتراضی در قرقیزستان این گونه تحولات را با افزایش فعالیت سفارت آمریکا در شهر بیشکک مرتبط مطرح نمود.

در این مطلب آمده است: در روز بین المللی زنان در تاریخ 8 مارس امسال حتی با توجه به اینکه این روز تعطیل بود تمام کارکنان سفارت آمریکا سر کار بودند.

به طور کلی هر وقت در قرقیزستان تجمع های اعتراضی برگزار می گردد، تعطیلات سفارت آمریکا لغو می گردند در صورتی که سفارت های دیگر کشورها در قرقیزستان چنین اقدامات مشکوک را انجام نمی دهند.

در روز بین المللی زنان در قرقیزستان چه تحولاتی رخ داد؟ فمینیست های مقیم شهرهای بیشکک و اوش برگزاری تجمع غیرقانونی را در برنامه خود قرار دادند و بعضی از کارکنان سفارت آمریکا با حضور در این تجمعات از آنها حمایت کردند.

همچنین در این تجمع خبرنگاران رسانه های خارجی غربی و اتباع انگلیس، کانادا و ژاپن در میدان پیروزی شهر بیشکک جمع شده و به دنبال افزایش تنش در این کشور بودند.

در این تجمع نمایندگان کشورهای مذکور آماده حمله نمایندگان جنبش های ملی گرایان به فمینیست ها بودند زیرا جنبش های ملی گرایان از قبل در شبکه های اجتماعی درخواست توقف این تجمع را داده بودند.

پس از تهدید جنبش های ملی گرایان قرقیزستان به برگزاری تجمعات غیر قانونی مقامات سفارت آمریکا بلافاصله نسبت به این تحولات واکنش نشان دادند و پیغام اعتراضی را منتشر کردند.

در این پیغام سفارت آمریکا به طور شدید از فعالیت دولت قرقیزستان انتقاد کرد و حتی از کلمات غیردیپلماتیک استفاده شده است.

نکته مهم این است که چرا سفارت دیگر کشورها در امور داخلی قرقیزستان دخالت نمی کند؟

در گذشته وزارت امور خارجه قرقیزستان با چنین اقدامات سفارت آمریکا برخورد می کرد به عنوان مثال در سال 2016 بیشکک با اشاره به ادعای واشنگتن درباره نقض حقوق بشر در قرقیزستان اطلاعات درباره نقض حقوق بشر در آمریکا را منتشر کرد اما این دفعه وزارت خارجه قرقیزستان هیچ واکنشی نشان نداد.

اینگونه اقدامات بعضی از کشورهای خارجی غرب گرا و هواداران آنها در قرقیزستان غیر قابل قبول است که برای درک آن و اهداف آمریکا باید تحولات دیگر را آنالیز کنیم.

کوشش آمریکا برای بی ثباتی دائم در قرقیزستان

سال گذشته در روز بین المللی زنان نیز هم تضاد فکری رخ داد که در آن هم ردپای سفارت آمریکا دیده می گردد.

فمینیست ها درخواست برگزاری تجمع اعتراضی علیه خشونت خانگی را ارائه دادند اما پشت پرده هدف آنها تشدید شورش های اجتماعی بود.

شهرداری بیشکک در ابتدا اجازه برگزاری تجمع را نداد اما پس از انتقاد از طرف سازمان های غیردولتی غربی مجبور به موافقت با این موضوع شد.

پس از برگزاری این تجمع کشورهای غربی به اهداف خود رسیدند، برگزار نمایندگان این تجمع اعتراضی پرچم های همجنس بازان را در دست داشتند و در خیابان های مرکزی بیشکک آن را نمایش دادند.

بعضی نمایندگان سازمان های غیردولتی در شبکه های اجتماعی نوشتند: این نخستین تجمع همجنس بازان در آسیای مرکزی بود. ما بسیار راضی هستیم که قرقیزستان در زمینه تقویت دموکراسی به موفقیت های جدی رسید. امروز پرچم همجنس بازان را در بیشکک در معرض عموم نهاده شد.

در آن موقع نمایندگان ملی گرایان حتی انتظار نداشتند که غرب برنامه تبلیغات همجنس بازان در قرقیزستان راه اندازی کرد.

این اقدام برای مردم قرقیزستان بسیار ناراحت نماینده است زیرا اکثریت جمعیت مردم مسلمان هستند و گروه کوچک با نفوذ تحصیل نموده در کشورهای اروپایی و آمریکا از چنین تبلیغاتی حمایت می نمایند که تشدید درگیری فکری بین آنان منجر به بی ثباتی سیاسی در کشور می گردد.

علاوه بر این در تاریخ 27 مارس سال 2019 در آستانه سفر رسمی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به قرقیزستان کلزنا امایوا و نورلان کریمشاک اف نمایندگان سازمان های غیردولتی غربی در مقابل سفارت روسیه تجمع اعتراضی برگزار کردند و شعارهای مانند ولادیمیر پوتین متجاوز است و با حضور نظامیان روسیه در دریاچه ایسیق کول مخالفیم مطرح شد.

برگزاری این تجمع پیشنهاد سازمان های آمریکایی برای تخریب روابط دوجانبه روسیه و قرقیزستان بود.

پلیس سریع این 2 نفر را بازداشت کرد و سازمان های غیردولتی نیز بار دیگر دولت قرقیزستان را به نقض حقوق بشر متهم کردند.

اما در حال حاضر 2 نفر مذکور در آمریکا به سر می برند زیرا زندگی در این کشور هدف و آرزوی این دو شهروند قرقیز بود.

همینطور که می بینیم مقامات سفارت آمریکا و متحدانش به طور دائم کوشش برای تشدید شورش های اجتماعی و گسترش بی ثباتی در قرقیزستان را انجام می دهند.

به تازگی وزارت آمریکا باز هم گزارش درباره دفاع از حقوق بشری در قرقیزستان در سال 2019 را منتشر کرد که در آن بار دیگر به نقض حقوق همجنس بازان، زنان و بچه ها در این کشور اشاره شده است.

انتهای پیغام/.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 27 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 854

به "ردپای عمو سام در تشدید شورش های اجتماعی قرقیزستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ردپای عمو سام در تشدید شورش های اجتماعی قرقیزستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید