خبرنگاران رشد 6 برابری صنایع تبدیلی آذربایجان غربی

به گزارش سفر به روسیه، ارومیه- خبرنگاران- آذربایجان غربی یکی از استان های با بیشترین ظرفیت صنایع تبدیلی در کشور است که دولت تدبیر و امید با درک این موقعیت و پتانسیل، تعداد واحدهای فعال در این بخش را از حدود 50 واحد به 371 واحد رسانده که نشان دهنده رشد بیش از 6 برابری در این برهه است.

خبرنگاران رشد 6 برابری صنایع تبدیلی آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگاران، صنایع تبدیلی به دلیل فرآوری انواع محصولات موجب کاهش هدررفت منابع تولیدی، هدفمندشدن تولید، ایجاد زمینه صادرات و بالا رفتن اشتغال و درآمد بهره برداران در زمینه های مختلف شده و به معنای تمام کلمه این صنعت راه گشای توسعه و جهش تولید در بخش های مختلف به شمار می رود.

صنایع تبدیلی حلقه واسط ارتباط بین بخش صنعت و بخش های مختلف از جمله بخش مهم کشاورزی و دامداری است و زمینه مناسب برای توسعه صنایع مختلف را فراهم می کند.

افزایش بهره وری تولیدات، ایجاد فرصت های شغلی، تامین نیازهای اساسی، پیوند با دیگر بخش های اقتصادی و تامین کننده امنیت غذایی در سطح کشور و استان آذربایجان غربی از مزیت های این صنایع محسوب می شود.

با توسعه صنایع تبدیلی تولیدکنندگان مطمئن می شوند که دیگر محصول تولیدی آنها دور ریز نمی شود و با اتکا به صنایع تبدیلی می توانند با خیال راحت تولیدات خود را روانه بازار هدف کنند.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، ایجاد صنایع تبدیلی در بلندمدت و کوتاه مدت منفعت های بسیاری برای تولیدکنندگان دارد و به نوعی تکمیل کننده بخش مورد نیاز استان آذربایجان غربی است.

فعالیت 317 واحد صنایع تبدیلی در آذربایجان غربی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به تعداد صنایع تبدیلی استان، گفت: در ابتدای دولت تدبیر و امید تعداد واحدهای صنایع تبدیلی در آذربایجان غربی حدود 50 مورد بود که این میزان هم اینک به 371 واحد رسیده است.

غلامرضا بابایی ادامه داد: ظرفیت واحدهای تولیدی فعال در زمینه صنایع تبدیلی حدود 77 میلیون تن انواع محصولات است و می تواند انواع و اقسام محصول استان آذربایجان غربی را تبدیل و روانه بازار هدف کند.

وی گفت: با فعالیت این واحدهای صنعتی از ابتدای حضور دولت تدبیر و امید تا به امروز برای 15 هزار و 447 نفر از جوانان آذربایجان غربی اشتغال زایی شده است.

وی اضافه کرد: برای این واحدهای صنایع تبدیلی 11 هزار و 803 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده که رقم قابل توجهی در حوزه صنعت استان به شمار می رود.

فعالیت صنایع تبدیلی آذربایجان غربی در بخش غذایی

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به زمینه فعالیت واحدهای صنایع تبدیلی این استان، گفت: این واحدها بیشتر در زمینه صنایع غذایی و کشاورزی فعال هستند.

معصوم علی اکبری اضافه کرد: تولید آرد گندم، قند، انواع میوه و آبمیوه ها، کنسانتره خوراک دام، آرد برنج، فرآورده های گوشتی، انواع شکلات و کمپوت و غیره زمینه فعالیت واحدهای تولیدی در آذربایجان غربی است.

وی اضافه کرد: یکی از بزرگترین مزیت های این استان در بحث توسعه صنایع تبدیلی هم مرز بودن آذربایجان غربی با سه کشور خارجی است که می تواند امر صادرات را بسیار تسهیل کند.

رونق بخش کشاورزی با توسعه صنایع تبدیلی

رییس خانه صنعت و معدن آذربایجان غربی نیز گفت: بخش کشاورزی پیش درآمدی بر توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی است و این استان به جهت اینکه محل مناسبی برای کشاورزی می باشد از این امتیاز برخوردار است و رونق این بخش را در پی دارد.

محمدفاروق گرمیانی گفت: یکی از بزرگترین مزیت های آذربایجان غربی در بحث توسعه صنایع تبدیلی هم مرز بودن آذربایجان غربی با سه کشور خارجی است که در کمتر استانی در کشور وجود داشته و می تواند امر صادرات را بسیار تسهیل بخشیده و بازار خوبی برای محصولات این واحدهای تولیدی باشد.

لزوم ایجاد تنوع در تولید محصولات صنایع تبدیلی

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز با اشاره به لزوم ایجاد صنایع تبدیلی در این استان، گفت: در تولید محصولات صنایع تبدیلی نباید تنها به کنسانتره بسنده کرد و باید در تولید محصولات تنوع ایجاد کرد زیرا با تولید متنوع محصول امکان صادرات، ارزآوری افزایش قابل توجهی صورت می گیرد و محصولات ایرانی در بازارهای زیادی می تواندحضور داشته باشد.

پرویز تومرائی با اشاره به توجه کشورهای دنیا به فرآوری محصولات، اضافه کرد: فرآوری در تمام دنیا جایگاه ویژه ای دارد زیرا صنایع تبدیلی علاوه بر ایجاد ارزش اضافه کرده در محصول می تواند کشور را از واردات بی نیاز کند.

وی اضافه کرد: ایجاد و تجهیز صنایع تکمیلی در کنار مراکز تولید محصولات کشاورزی می تواند عامل مهمی برای جلوگیری از ضرر تولیدکنندگان شود و بستر مناسب برای امر صادرات محصولات متنوع را فراهم کند.

وی تاکید کرد: توسعه صنایع تبدیلی بقای کشاورزی را در آذربایجان غربی تضمین می کند و سرمایه گذاری بیشتر در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی ضرورتی اجتناب ناپذیر به عنوان پشتوانه غذایی و کشاورزی است.

وی گفت: سالانه حدود پنج میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی در این استان تولید می شود که بازار داخلی فقط 30 درصد آن را جذب می کند و مابقی آن باید به خارج از کشور صادرات شود.

صنایع تبدیلی و تکمیلی در کشاورزی از آن جهت که موضوعات مرتبط با غذا، کشاورزی و صنایع وابسته به آن را شامل می شود همیشه در محافل اقتصادی مهم است.

با توجه به شرایط بسیار مناسب آذربایجان غربی می توان گفت که توجه به سرمایه گذاری در این حوزه، پرداخت تسهیلات لازم به واحدهای فعال برای بازسازی و به روزرسانی ماشین آلات موجود و قرار دادن سرمایه در گردش کافی به آنها قادر خواهد بود در مدت زمان کوتاهی این استان را با جهش بزرگی در این بخش روبرو سازد.

عمده صنایع آذربایجان غربی در بخش صنـایع تبدیلی میوه، مواد غذایی و کانی غیر فلزی متمرکز شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 7 آبان 1399 بروزرسانی: 7 آبان 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1152

به "خبرنگاران رشد 6 برابری صنایع تبدیلی آذربایجان غربی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رشد 6 برابری صنایع تبدیلی آذربایجان غربی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید