خبرنگاران باغ های گردشگری یزد به 100 مورد می رسد

به گزارش سفر به روسیه، یزد - خبرنگاران- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد با اشاره به احیای باغ های ایرانی در استان گفت: در اجرای این طرح تعداد باغ های گردشگری تا سرانجام کار دولت تدبیر و امید در سال آینده به 100 مورد می رسد.

خبرنگاران باغ های گردشگری یزد به 100 مورد می رسد

جهت دریافت خدمات طراحی ویلا و باغ با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی یزد، سید مصطفی فاطمی اضافه نمود: در اجرای این طرح کوشش شده است تا علاوه بر بازسازی کوشک ها و دیگر اجزای باغ های ایرانی شاخص استان، سرمایه گذاران نیز به بازسازی خانه باغ ها و باغ های ایرانی بپردازند.

وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر حدود 60 باغ گردشگری در استان به بهره برداری رسیده است، توضیح داد: هم اکنون در اجرای این طرح، دیگر دستگاه ها نظیر شهرداری ها نیز به کمک میراث فرهنگی آمدند.

فاطمی از بازسازی و بازسازی 20 باغ ایرانی دیگر اطلاع داد و گفت: اگر به پیشینه باغ در دنیا بنگریم، ایرانیان مبتکر ایجاد آن بودند و این ابتکار ایرانیان، ابتدا توسط اعراب به اسپانیا و سپس به قاره اروپا انتقال یافت و پردیس های ایرانی در اروپا به پارک های اروپایی تبدیل شده است.

وی با بیان این که ما باغ های ایرانی را به عنوان محصول غربی به ایران باز گرداندیم، گفت: در حالی شاهد این اتفاق هستیم که ریشه پارک ها نیز از باغ های ایرانی گرفته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی یزد اظهار کرد: باغ های تاریخی یزد با معماری اصیل ایرانی و اسلامی و قدمت چند هزار ساله از مواریث ارزشمند گذشتگان و گویای هنر و سختکوشی مردم خوش نام این منطقه است.

وی طراحی و ساخت باغ های تاریخی با وجود کمبود آب در استان را نشانگر نبوغ استعدادها و خلاقیت معماران و باغسازان یزدی عنوان نمود و گفت: مردم این منطقه توانسته اند با کوشش و قناعت و پشتکار قطعه ای از بهشت را در بیابان خلق نمایند.

فاطمی تنوع در قدمت و معماری را از ویژگی های باغ های تاریخی یزد بیان نمود و اضافه نمود: علاوه بر اینها، کاربری ها و اشکال متنوع این باغ ها مانند خانه باغ ها، چهارباغ های زیبای ایرانی، باغ مزرعه ها، باغ های پذیرایی و باغ های حیوانات نیز از دیگر شاخصه های باغ های تاریخی استان است.

وی از باغ دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز به عنوان 2 باغ ایرانی ثبت شده در فهرست آثار دنیای یادکرد و گفت: باغ های ناجی، نمیر تفت، تیتو بافق، خان یزد و باغ علی نقی خان دارای قابلیت ثبت در این فهرست است.

فاطمی گفت: باغ های جدیدی مانند باغ خوشنویس مهریز و آریا باغ آقا هاشم در تفت، آماده بهره برداری با کاربری گردشگری است.

منبع: ایرنا
انتشار: 8 آذر 1399 بروزرسانی: 8 آذر 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1218

به "خبرنگاران باغ های گردشگری یزد به 100 مورد می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران باغ های گردشگری یزد به 100 مورد می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید