جزییات عرضه مقرون به صرفه برنج ایرانی، کاهش 20 تا 30درصدی قیمت با طرح نو
به گزارش سفر به روسیه، برنج در فروشگاه های زنجیره ای با قیمت گذاری 20 تا 30درصد مقرون به صرفه تر توزیع می گردد.
به گزارش همشهری، با تغییر شیوه خرید بخش عمده ای از محصول برنج کشور، قیمت ها در بازار برنج متعادل می گردد. به گزارش همشهری، روز گذشته اخباری در زمینه تغییر شیوه خرید برنج از شالیکاران، حذف واسطه ها از مسیر عرضه برنج ایرانی و عرضه مستقیم این کالا منتشر شد که امید مصرف نمایندگان را به کاهش قیمت برنج فراوری داخلی بیشتر کرد.
جزئیات ماجرا این بود که یکی از مسئولان صنفی در حوزه برنج دیروز اظهار داشت از این پس، خرید برنج کشاورزان به صورت مستقیم و بدون واسطه در مراکز اعلام شده انجام می گردد و این محصول در فروشگاه های زنجیره ای با قیمت مناسب به دست مصرف نماینده نهایی می رسد.
محمد مختاریانی، دبیر انجمن واردنمایندگان برنج، با نام بردن از یکی از شرکت های فعال در حوزه واردات گفت: قرار است این شرکت با کاهش حاشیه سود فروش خود و حذف واسطه ها، محصول برنج کشاورزان را به صورت مستقیم به وسیله مراکز خرید اعلام شده، خریداری نموده و در فروشگاه های زنجیره ای با قیمت مناسب به فروش برساند.
اظهارات دبیر انجمن واردنمایندگان برنج کشور در شرایطی عنوان می گردد که بازار برنج بعد از بحران سال1400، پارسال را در رکود پشت سر گذاشت و قیمت برنج ایرانی با وجود کاهش نسبی، هرگز به نزدیکی قیمت های قبلی هم نرسید. از این رو هر شیوه خرید و عرضه ای که بتواند شوکی کاهشی به قیمت برنج وارد کند قطعا امید ها به بهبود وضع بازار را پررنگ تر خواهد نمود. اما جزئیات حذف واسطه از مسیر خرید برنج چیست؟
کاهش 20 تا 30درصدی قیمت
دبیر انجمن تامین نمایندگان و فراورینمایندگان برنج کشور در شرح این مطلب به همشهری گفت: هدف ما در بازار برنج کشور این است که ضمن حمایت از کشاورز، قیمت تمام شده نیز کاهش یابد، به این معنا که کشاورز برنج را بدون واسطه به خریدار برساند. مسیح کشاورز اضافه نمود: سیستم سنتی خرید و عرضه برنج به این شکل بود که عده ای برنج را به صورت سلف خری از مرحله کشت تا برداشت از کشاورز می خریدند و این برنج را در زمان دلخواه و با قیمت دلخواه به فروش می رساندند، کمااین که بخشی از برنج برداشت سال گذشته با همین شیوه در انبار واسطه ها موجود است.
او با احتکار خواندن این شیوه خرید، آن را تهدیدی برای بازار برنج دانست و اضافه نمود: بسیاری از این واسطه ها با بالا بردن غیرمنطقی قیمت، بازار برنج ایرانی را در سال های اخیر به هم زدند و با توجه به رکود بازار برنج در سال گذشته، بعضی برنجکاران هم از این مسیر دچار زیان شدند. به گفته دبیر انجمن تامین نمایندگان و فراورینمایندگان برنج در شیوه جایگزین خرید واسطه ای، قرار است شرکت های طرف قرارداد با فروشگاه های زنجیره ای با خرید مستقیم برنج از کشاورز، محصول را بسته بندی و مستقیما در فروشگاه های زنجیره ای توزیع نمایند.
کاهش قیمت برنج در بازار
به گفته این مقام صنفی، تمامی فروشگاه های زنجیره ای با ارتباط مستقیم با شرکت های طرف قرارداد خود در این طرح مشارکت دارند و بخش عمده ای از محصول برنج کشور با این شیوه با قیمت مناسب تر به دست مصرف نماینده می رسد. دبیر انجمن تامین نمایندگان و فراورینمایندگان برنج کشور، اجرای این روش عرضه را باعث تعدیل قیمت در بازار برنج دانست و گفت: بخش دیگری از محصول که با شیوه سنتی عرضه می گردد نیز به تبع کاهش قیمت در فروشگاه های زنجیره ای، نمی تواند با قیمت غیرمتعارف در خرده فروشی ها عرضه گردد و این امر به تعدیل کلی قیمت منجر می گردد.
منبع: فرارو