دلایل گرانی گوشت اعلام شد ، قیمت لاشه گوشت گوسفندی کیلویی چند؟

به گزارش سفر به روسیه، رئیس شورای تأمین کنندگان دام گفت: دام زنده در آسیای میانه به ازای هر کیلوگرم، 3.7 یورو است که تقریباً با قیمت رسمی دام در ایران برابری می نماید.

دلایل گرانی گوشت اعلام شد ، قیمت لاشه گوشت گوسفندی کیلویی چند؟

به گزارش خبرنگاران، از اواخر اردیبهشت سال گذشته و با حذف ارز ترجیحی قیمت بعضی از کالاهای اساسی و محصولات پر مصرف غذایی، با افزایش قیمت قابل توجهی روبرو شد. علاوه بر حذف ارز 4200 تومانی، افزایش دنیای قیمت نهاده های دائمی هزینه فراوری گوشت مرغ و گوشت قرمز را تشدید کرد.

مقایسه قیمت هر کیلو گوشت قرمز، قبل از حذف ارز ترجیحی با هفته های اخیر، حکایت از افزایش 2 برابری قیمت این کالای اساسی دارد. اما بااین وجود، آنالیز بعضی مقایسه های اجرا شده از قیمت گوشت در ایران و بعضی از کشورها، حکایت از اعداد و ارقام عجیبی دارد.

در بعضی از اخبار منتشر شده می خوانیم؛ قیمت دام زنده گوسفندی به کیلویی 187 هزار تومان رسیده است. همین گوسفند زمانی که به شقه تبدیل می گردد، تب بازار را بالاتر هم می برد؛ به طوری که قیمت آن در میدان میوه وتره بار بهمن تهران به 350 تا 400 و در سایر بازارهای کشور به بیشتر از 400 هزار تومان می رسد. اما قیمت گوشت در ایران چندبرابر فقیرترین کشورهای دنیا است ازجمله مغولستان، روآندا و تانزانیا. شاخص قیمت گوشت در این کشورها به ترتیب 45.7 واحد، 47 واحد و 47.9 واحد است. اما همین شاخص در ایران به بیشتر از 106 واحد می رسد.

چرا گوشت قرمز در بعضی کشورها نسبت به ایران مقرون به صرفه تر است؟

در همین رابطه، منصور پوریان، رئیس شورای تأمین کنندگان دام در مورد علت مقرون به صرفهی قیمت گوشت در بعضی از کشورها نسبت به ایران شرح داد: طبیعتاً هزینه فراوری گوشت در ایران نسبت به کشورهای مرتعی مانند روسیه، ارمنستان، گرجستان و مغولستان به علت شرایط آب وهوایی خشک و نبود مراتع کافی، گران تر تمام می گردد. دام زنده در آسیای میانه به ازای هر کیلوگرم، 3.7 یورو است که تقریباً با قیمت رسمی دام در ایران برابری می نماید.

پوریان با اشاره به عدم مشکل در تأمین گوشت مورداحتیاج بازار، گفت: در حال حاضر گوشت قرمز در بازار بسیار فراوان است؛ اما مشکل اصلی و عاملی که مردم را آزار می دهد، قیمت گوشت است؛ در واقع شرایط به گونه ای است که مردم در خرید گوشت گوساله و گوسفندی ناتوان هستند.

عوامل گرانی گوشت قرمز

وی در مورد عوامل گرانی گوشت در بازار اظهار کرد: در حال حاضر علت گرانی گوشت، به فراوانی عنصر اصلی که دام زنده است ارتباطی ندارد؛ بلکه شرایط موجود در کف بازار، افزایش سرسام آور محصولات مرتبط با فراوری گوشت، افزایش هزینه های اجاره و نگهداری محل های فروش و پرورش دام و حمل ونقل باعث بالارفتن قیمت تمام شده گوشت برای مصرف کنندگان شده است.

پوریان ادامه داد: عده ای بیان می کنند که گوشت در بازار با کمبود روبرو است؛ اما این موضوع کاملاً غیرکارشناسی است و صحت ندارد. در بحث عرضه دام زنده یا گوشت هیچ مسئله ای وجود ندارد و به فراوانی یافت می گردد. بعلاوه دولت برای اینکه مردم بتوانند گوشت به قیمت مناسب تهیه کنند، تصمیم به واردات گرفت که بخشی از آن در انتهای سال گذشته و ابتدای امسال به صورت گرم و منجر اجرا شده است.

ایران می تواند از کشورهای آفریقایی گوشت وارد کند

وی در مورد واردات گوشت از کشور کنیا و ظرفیت بسیار خوب این کشور در زمینه تأمین گوشت اظهار کرد: کنیا از تأمین کنندگان گوشت کشورهای حوزه خلیج فارس مانند امارات قطر کویت و عمان نیز به شمار می رود. بعلاوه قیمت گوشت وارداتی از کنیا بسیار مناسب بوده و از نظر کیفیت نیز رقابت پذیر است.

رئیس شورای تأمین کنندگان دام اضافه نمود: درگذشته بخش قابل توجهی گوشت گوساله، از برزیل وارد می شد؛ اما ازآنجایی که حمل ونقل کالا از این کشور به ایران بسیار بالا و زمان بر است، بنابراین کشور کنیا می تواند جایگزین خوبی برای بازار گوشت گوساله در ایران باشد.

قیمت گوشت قرمز ثبات می یابد؟

پوریان در مورد قیمت گوشت در بازار اظهار کرد: قیمت لاشه گوشت گوسفندی درجه 1 در بازار، 320 هزار تومان و برای مصرف کننده 350 هزار تومان است. در مورد لاشه گوشت گوسفندی در بازار نوساناتی وجود دارد؛ اما این نوسانات قابل کنترل هستند.

وی اضافه نمود: قیمت لاشه در اوایل هفته گذشته تا 385 هزار تومان افزایش پیدا نموده بود؛ اما قیمت آن کاهش یافت و به 350 هزار تومان رسید؛ دام زنده نیز که نسبت به ابتدای هفته گذشته کاهش قیمت داشته ایم، در محدوده 180 هزار تومان است. این کاهش قیمت ازآنجایی که واردات گوشت به اندازه فراوانی در حال اجرا است ادامه دار خواهد بود و شاهد ثبات قیمت گوشت در روزهای آینده خواهیم بود.

رئیس شورای تأمین کنندگان دام با بیان اینکه واردات ممکن است به فراوریکنندگان آسیب برساند اظهار کرد: وقتی واردات افزایش میابد بازار مصرف از لحاظ قیمتی کنترل می گردد؛ اما فراوری داخل بلااستفاده خواهد ماند و به علت هزینه های بالای فراوری گوشت، فراوریکنندگان ما آسیب می بینند.

پوریان ادامه داد: اما برای فراوریات داخل نیز راه چاره وجود دارد و فراوریکنندگان گوشت می توانند برای جبران هزینه های خود، گوشت های فراوری شده را صادر کنند و این موضوع نیز مستلزم آزادسازی صادرات گوشت است.

وی با بیان اینکه کل برنامه ریزی برای بازار مصرف بر اساس واردات تنظیم شده است، گفت: قرار است به اندازه زیادی گوشت وارد گردد تا به وسیله واردات، کل احتیاج بازار از نظر کیفیت و قیمت مناسب تأمین گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 مرداد 1402 بروزرسانی: 3 مرداد 1402 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 2210

به "دلایل گرانی گوشت اعلام شد ، قیمت لاشه گوشت گوسفندی کیلویی چند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل گرانی گوشت اعلام شد ، قیمت لاشه گوشت گوسفندی کیلویی چند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید