جامائیکا کجاست؟

به گزارش سفر به روسیه، جامائیکا کشوری است دورافتاده در جزیره ای میان منطقه کارائیب. در این مقاله با این کشور بیشتر آشنا می شویم.

جامائیکا کجاست؟

جامائیکا کشوری است جزیره ای در دریای کارائیب. عمده ویژگی این کشور به واسطه موقعیت جغرافیایی، جاذبه های طبیعی زیبا و منحصربه فرد آن است. از طرفی با توجه به قدمت این منطقه، جاذبه های تاریخی و فرهنگی آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. مجموع این موارد جامائیکا را به مقصدی مجذوب نماینده برای ماجراجویی های علاقه مندان تبدیل نموده است.

با این مقدمه، به سراغ بعضی از ویژگی ها و مشخصات جامائیکا می رویم.

معرفی | تاریخ | جغرافیا | جمعیت شناسی | فرهنگ | ورزش | اقتصاد | حمل و نقل | جاذبه ها

معرفی

جامائیکا نام کشوری است در قاره آمریکا. این کشور در نزدیکی استوا و در یکی از جزایر حوزه کارائیب قرار گرفته است. کینگستون (Kingston) مرکز و بزرگ ترین شهر آن محسوب می شود. از طرفی جامائیکا با توجه به ویژگی هایش که در ادامه به آن ها اشاره می شود، از مهم ترین کشورهای منطقه به شمار می رود.

تاریخ

بر اساس مستندات کشف شده قدمت سکونت بشر در جامائیکای امروزی به زمان سرخ پوستان و دیگر بومی های منطقه در قرن 4 پیش از میلاد مسیح باز می شود. پس از گذشت قرن های متمادی در سال 1494 کریستف کلمب اولین غیربومی بود که در این منطقه پا نهاد. در آن موقع سواحل جنوبی جامائیکا با داشتن بالغ بر 200 قبیله از جمعیت بیشتری برخوردار بود.

با شروع قرن 16 و در پی ورود اسپانیایی ها، این منطقه به تصرف حکومت اسپانیا عایدی. این حکم رانی تا اواسط قرن 17، سال 1655 ادامه داشت و پس از آن، نوبت به حکومت بریتانیا بر این منطقه رسید.

در طی سال های تحت تسلط بریتانیا، جامائیکا به پیشرفت های چشمگیری در زمینه های گوناگون دست یافت. جامائیکا توانست به یکی از بزرگ ترین صادرنماینده های شکر تبدیل شود. از طرفی احداث خطوط راه آهن و سیستم پستی مدرن از جمله دیگر خدمات نوین در حد فاصل این سال ها بود.

در سال 1962 بود که جامائیکا با برقراری نظام پارلمانی به استقلال دست یافت. با این وجود این کشور کماکان ملکه بریتانیا را به طور نمادین ملکه خود می داند. امروزه نیز این کشور به فرایند رو به رشد خود ادامه داده و به یکی از کشورهای پیشرو در منطقه خود تبدیل شده است.

جغرافیا

جامائیکا جزیره ای است در دریای کارائیب که سومین جزیره بزرگ آن نیز محسوب می شود. این کشور با مساحتی 11 کیلومتر مربعی به واسطه موقعیت اقلیمی خود از طبیعت کم نظیری برخوردار است. از ارتفاعات بلند و کوهستانی جامائیکا تا سواحل آرمیده در کنار کارائیب همگی خواستگاه پدیده های طبیعی شگفت انگیزی هستند. جمع این موارد آب و هوای گرم و با رطوبت بالا را برای این منطقه به همراه دشته است.

جمعیت شناسی

جمعیت جامائیکا نزدیک به 3 میلیون نفر است. بیش از 90٪ از این تعداد را سیاه پوستان آفریقایی تشکیل داده اند؛ در حالی که دورگه ها و آسیایی ها دیگر نژاد ساکنین این منطقه هستند.

زبان جامائیکایی پاتویس (Patois) زبانی است برگرفته از زبان انگلیسی که به وسیله بسیاری از مردم صحبت می شود. از طرفی زبان انگلیسی زبان رسمی جامائیکا محسوب می شود. همین موضوع، این کشور را به سومین کشور پرجمعیت انگلیسی زبان در قاره آمریکا تبدیل می نماید.

دین غالب مردم جامائیکا مسیحیت است؛ با این وجود ادیان و اعتقادات مذهبی نیز کمامان در این منطقه هواداران خود را دارند. بعلاوه یهودیت نیز از دیگر ادیان این مردم به شمار می رود. جالب است بدانید جامائیکا از بیشترین مقدار کلیسا به نسبت مساحت در دنیا بهره مند است.

فرهنگ

با توجه به تاریخ این منطقه و سکونت سرخ پوستان و بومی ها، طبیعتا مردم جامائیکا از فرهنگ منحصربه فرد و ویژه ای بهره مند هستند. اعتقادات، ادیان و مذاهب محلی که در رگ های ساکنین اصلی جامائیکا نهادینه شده و در تک تک آثار فرهنگی و هنری آن ها به وضوح قابل مشاهده است.

زمانی که از هنر جامائیکا صحبت می شود، نمی توان از موسیقی رگی (Reggae) که از این کشور شکل گرفت، صحبت نکرد. سبکی که به وسیله هنرمند بومی این کشور، باب مارلی (Bob Marley) به معروفیت دنیای دست یافت.

ورزش

پس از استقلال این کشور و حضور هر چه بیشتر در رقابت های گوناگون، ورزش بخش جدانشدنی از زندگی مردم جامائیکا شده است. همین امر ورزشکاران و قهرمانان بسیاری را در ادوار مختلف برای این کشور به ارمغان آورده است. در دهه های اخیر جامائیکا صدها ورزشکار را در کلاس دنیای در مسابقات گوناگون مانند دو و میدانی، کریکت و بوکس معرفی نموده است.

به طور کلی شاخص ترین رشته برای مردم این کشور، مسابقات مختلف دو و میدانی است. این کشور قهرمانان بسیاری در رقابت های پرتاب دیسک، پرش و دو داشته است که مشهورترین و پرافتخارترین آن ها، یوسن بولت (Usain Bolt)، سریع ترین مرد دنیا است.

اقتصاد

اقتصاد جامائیکا از نهادهای دولتی و خصوصی تشکیل شده است. از طرفی به واسطه مقدار سالیانه سفر یک میلیون جهانگرد به این منطقه، صنعت توریسم از اصلی ترین منابع عایدی این کشور محسوب می شود. از دیگر صنایع جامائیکا که به رونق اقتصاد این کشور یاری می نمایند، می توان به کشاورزی و معدن کاری اشاره نمود. به طور کلی جامائیکا از لحاظ مالی در شرایط مطلوبی در منطقه خود برخوردار است.

حمل و نقل

همان طور که اشاره شد، به لطف بریتانیا، جامائیکا خیلی زود به سرویس های خدماتی مانند راه آهن دست پیدا کرد. همین امر شروعی بود برای شرایط خوب این کشور در موضوع حمل و نقل در میان دیگر کشورهای منطقه. امروزه جامائیکا از 21 هزار کیلومتر خطوط جاده ای، 272 کیلومتر خطوط راه آهن، 3 فرودگاه بین المللی و بعلاوه ده ها بندر برای حمل و نقل بهره می برد.

جاذبه ها

همه عوامل ذکر شده جامائیکا را به مقصدی مجذوب نماینده برای سفرهای گردشی تبدیل می نماید. جاذبه های متعددی برای سلایق مختلف در این کشور پیدا می شود. چه علاقه مند به تفریحات ساحلی و آبی باشید و چه اهل سافاری و کوهنوردی، جامائیکا پذیرای ماجراجویی های هیجان انگیز در زمینه های گوناگون است و تنها کمی کنجکاوی برای سفر به این کشور احتیاج است.

منبع: کجارو / en.wikipedia.org
انتشار: 29 بهمن 1400 بروزرسانی: 29 بهمن 1400 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1898

به "جامائیکا کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جامائیکا کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید