حمام شیخ سلماس؛از جاذبه های تاریخی آذربایجان غربی، عکس

به گزارش سفر به روسیه، این حمام در منطقه مرکزی شهر سلماس قرار گرفته و دسترسی به آن آسان است. سلماس یکی از شهر های کهن استان آذربایجان غربی است که در 90 کیلومتری شمال ارومیه واقع شده است.

حمام شیخ سلماس؛از جاذبه های تاریخی آذربایجان غربی، عکس

گذشته از نقش مالی استان آذربایجان غربی در خرید و فروش و تجارت بین ایران و سایر کشورها و همچنین تاثیر آن در اقتصاد کشاورزی، آذربایجان غربی شهرهایی دارد که با دارا بودن قدمت تاریخی، آثار تاریخی فراوانی نیز دارند که گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می نمایند.

شهر سلماس نیز با قدمتی تاریخی و طبیعتی بکر از شهر های گردش پذیر استان آذربایجان غربی بوده و پشینیه تاریخی آن به چندین هزار سال می رسد. سلماس در تحولات تاریخی و سیاسی ایران نقش بسزایی داشته و به علت اصول شهر سازی مدرنی که دارد لقب اولین شهر شطرنجی ایران را به خود گرفته است.

اگر قصد خرید بلیط هواپیما و سفر به استان آذربایجان غربی و شهر باستانی، تاریخی و زیبای سلماس را داشتید، توصیه می گردد که حتما از اثر تاریخی حمام شیخ این شهر نیز بازدید کنید.

چرا بازدید از حمام شیخ سلماس پیشنهاد می گردد؟

حمام شیخ سلماس جز آثار ملی به حساب می آید و دیدن آن ما را با یکی از اصیل ترین جاذبه های تاریخی آشنا می سازد.

حمام شیخ با قرار دریافت در بافت قدیمی شهر نظر هر بیننده ای را به سوی خود جلب می نماید.

حمام شیخ علاوه بر قدمت تاریخی، به دلیل سبک معماری سنتی و ارزشمندش اهمیت و ارزش بالایی دارد.

این حمام به دلیل قرار دریافت در مرکز شهر سلماس دسترسی مناسبی به امکانات رفاهی دارد.

تاریخچه حمام شیخ سلماس

این مجموعه فرهنگی و تاریخی بی نظیر پس از زلزله سال 1309 در زمان حکومت پهلوی اول (رضا خان) در بخش جدید شهر با معماری سنتی ایرانی به همت مرحوم محمد طسوجی در مدت سه سال احداث شد و حمام در حدود سال 1312 مورد بهره برداری نهاده شد. این حمام بعد ها توسط شخصی به نام حاج مجتبی انتظاری، معروف به شیخ، اداره می شد و به همین دلیل به حمام شیخ شهرت یافت و زبانزد خاص و عام شد. حمام شیخ تا سال 1364 مورد استفاده قرار می گرفت و پس از فوت شیخ تعطیل شد. در 25 اسفند ماه سال 1379 به تلاش سازمان میراث فرهنگی این حمام در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. اکنون حمام شیخ سلماس پس از پنج دوره بازسازی و بازسازی به مجموعه فرهنگی و هنری و نمایشگاه آثار مردم شناسی تبدیل شده و پذیرای مسافران نوروزی شهر سلماس است.

معماری حمام شیخ سلماس

مساحت این حمام تاریخی 860 متر مربع بوده و دارای پلان مستطیل شکل است. آب این حمام از دو نهر جنوبی و غربی شهر تامین می شد. آب سرد در یک انبار سر پوشیده و آب گرم در یک انبار دیگر آماده می شد. ظروف عظیم مسی به نام تیان برای تهیه آب گرم حمام مورد استفاده قرار می گرفت. آب گرم با سوخت هیزم و فضولات حیوانی تهیه می شد.

حمام شیخ دارای دو بخش عمومی و خصوصی بود که هفته ای دو روز به خانم ها و بقیه روز ها به آقایان اختصاص داشت. در پی حمام از مصالحی همچون سنگ های معدنی با ملات ماسه و آهک استفاده شده است و دیوار های این حمام تاریخی با تلفیق سنگ و آجر و به سبک معماری تفلیسی کادر شده است که موجب ایجاد سطح اتکا بیشتر و جلوگیری از نفوذ رطوبت به بخش های فوقانی است. این حمام دارای 7 گنبد است که عظیمترین گنبد آن سربینه یا رختکن نام دارد. گنبد مرکزی حمام بر روی 8 ستون سنگی تراش دار بنا شده است. ستون ها و سر ستون ها از طریق سرب به هم متصل شده اند.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید

بازدید از این مجموعه رایگان بوده و زمان پیشنهادی برای بازدید از آن حدود 1 تا 2 ساعت است.

نحوه دسترسی به حمام شیخ سلماس

حمام شیخ سلماس در مرکز شهر و در خیابان سوره ای واقع شده است که می توانید با سیستم حمل و نقل عمومی، تاکسی یا خودروی شخصی به راحتی به آن دسترسی داشته باشید.

بهترین زمان سفر به سلماس

آذربایجان غربی در حالت کلی دارای آب و هوای کوهستانی است. در گرم ترین ماه های سال مانند تیر و مرداد نیز در مناطق ییلاقی این استان آب و هوای خنکی وجود دارد. بهترین زمان سفر به شهر سلماس بهار و تابستان است.

اماکن و جاذبه های دیدنی نزدیک به حمام شیخ سلماس

مسجد جامع سلماس: 300 متر

کلیسای هفتوان سلماس: 3.7 کیلومتر

امامزاده کهنه شهر: 14 کیلومتر

نقش برجسته خان تختی: 17.9 کیلومتر

هتل های نزدیک حمام شیخ سلماس

هتل نور: 350 متر

هتل شاهین: 450 متر

خانه معلم سلماس: 450 متر

هتل آتا: 3.7 کیلومتر

هتل اصیل زاده: 7.3 کیلومتر

رستوران های نزدیک حمام شیخ سلماس

رستوران مجلل حاجی بابا: 68 متر

چلوکبابی تبریز: 110 متر

چلوکبابی و غذا خوری حاج داداش: 220 متر

رستوران ستاره سهیل: 450 متر

رستوران لیمون: 550 متر

منبع: گردشبان
انتشار: 14 آبان 1399 بروزرسانی: 14 آبان 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1166

به "حمام شیخ سلماس؛از جاذبه های تاریخی آذربایجان غربی، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمام شیخ سلماس؛از جاذبه های تاریخی آذربایجان غربی، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید