تعداد کتابخانههای عمومی در سوئد رو به کاهش است

به گزارش سفر به روسیه، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در خوزستان، کاترینا میچنیک استاد گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه گوتنبرگ سوئد امروز چهارشنبه 26 آذرماه در دومین روز همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی که با همکاری انجمن ارتقای علمی کتابخانه های عمومی ایران، نهاد کتابخانه های عمومی کشور و به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان به صورت برخط و مجازی برپا شده است، ضمن معرفی خود، گفت: کاترینا میچنیک هستم و در کتابخانه دانشگاه گوتنبرگ سوئد فعالیت می کنم. مدرک دکترای علوم کتابخانه و اطلاعات دارم. رساله دکترای من درباره پذیرش کتابخانه های عمومی سوئد از سوی جامعه و اینکه چگونه این پذیرش ممکن است به چالش کشیده شود و ارتقا یابد، بوده است.

تعداد کتابخانههای عمومی در سوئد رو به کاهش است

وی سپس به ارائه گزارشی درباره شرایط کتابخانه های عمومی کشورش پرداخت و بیان کرد: جمعیت کشور سوئد کمی بیش از 10 میلیون نفر است. بزرگترین شهر سوئد، استکهلم پایتخت این کشور است. سوئد به 290 شهرداری تقسیم شده و این موضوع از این جهت برای ما مهم است که بدانیم شهرداری ها مسئولیت کتابخانه های عمومی را بر عهده دارند. از لحاظ جمعیت و اقتصاد نیز بین شهرداری ها تفاوت های زیادی وجود دارد چراکه بعضی شهرها دارای جمعیت زیاد و بعضی کم هستند. شهرداری های سوئد هم دارای اقتصاد خوب و هم اقتصاد ضعیف اند. شهرداری ها می توانند باعث ایجاد فرصت ها و چالش های متفاوتی برای کتابخانه های عمومی سوئد شوند.

وی یکی از چالش های پیش رو در سوئد را مسافت زیاد تا کتابخانه های عمومی بیان نمود و افزود: محل زندگی بعضی از مردم فاصله زیادی نسبت به کتابخانه عمومی دارند و دسترسی آنها به کتابخانه سخت است. هر سال کتابخانه ملی سوئد به جمع آوری و انتشار آمار کتابخانه های عمومی می پردازد. فرایند کلی سوئد به سمت کاهش تعداد کتابخانه های عمومی در حال حرکت است تا سال 2015 در سوئد 1145 کتابخانه عمومی وجود داشت اما در سال 2018 به تعداد 1109 کتابخانه کاهش یافت.

کاترینا میچنیک با اشاره به اینکه دلایل مختلفی برای کاهش مراجعه مردم به کتابخانه های عمومی وجود دارد، بیان کرد: فاصله طولانی نسبت به کتابخانه ها و نداشتن زمان، از جمله این دلایل هستند. اما در خدمات آنلاین کتابخانه های عمومی مانند امانت کتاب های الکترونیکی کتابخانه، شاهد افزایش آن هستیم.

وی در ادامه به ارائه انواع خدمات کتابخانه های در سوئد پرداخت و گفت: در سوئد خدمات و فعالیت های متفاوتی وجود دارد که هدف شان تسهیل دسترسی به کتابخانه های عمومی و خدمات به آن هاست. به طور مثال یک کتابخانه سیار اتوبوسی داریم و این شاید یکی از رایج ترین خدمات برای دسترسی به افراد خارج از کتابخانه است و اتوبوس های سیار متفاوتی وجود دارند که بعضی از آن ها در شهرها برای دسترسی به بچه ها پیش دبستانی مورد استفاده قرار می گیرند و سایر کتابخانه های سیار اتوبوسی در حومه شهرها مورد استفاده قرار می گیرند.

کتابدار دانشگاه گوتنبرگ سوئد نمونه ای دیگر از خدمات کتابخانه ای سوئد را پروژه بوک استارت عنوان و بیان نمود: این پروژه حاصل همکاری بین کتابخانه های عمومی و مراقبت های دوران کودکی و مهدکودک هاست هدف این پروژه بچه ها خردسال و والدینشان هستند از طریق این پروژه تشویق والدین برای صحبت کردن، مطالعه و آهنگ خواندن به همراه بچه ها اجرا می شود؛ تا زبان و علاقه کودک به مطالعه گسترش یابد. از آن جایی که بعضی از والدین دسترسی به کتابخانه های عمومی برایشان سخت است، بعضی شهرداری ها در سوئد به عنوان بخشی از این پروژه به خانه ها سر می زنند. کتابداران با والدین در خانه ها ملاقات می کنند و چندین کتاب با خودشان به همراه می آورند و با والدین درباره اهمیت مطالعه برای بچه ها صحبت می کنند.

وی فعالیت همیشگی در حوزه یادگیری در کتابخانه های عمومی سوئد در طول هفته را فعالیت دیجیتال ذکر کرد و افزود: فعالیت دیجیتال شامل بسیاری از فعالیت های یادگیری متفاوتی است که در طی آن مخاطبان آموزش می بینندکه چطور برنامه های کامپیوتری را دانلود کرده و چگونه با مکالمه ویدیویی از طریق پیام رسان ها ارتباط برقرار کنند. جامعه هدف در اغلب این فعالیت ها افراد مسن هستند که بعضی از آن ها ممکن است با ابزارها و خدمات دیجیتالی مشکل داشته باشند اما از حضور همه در این فعالیت ها استقبال می شود.

سخنران سوئدی همایش کارکرهای اجتماعی کتابخانه های عمومی در ایران، درباره یک نمونه الهام بخش از کتابخانه شهر مالمو بیان کرد: شهر مالمو در جنوب سوئد واقع شده است و سومین و بزرگترین شهر در سوئد است که حدود 350 هزار نفر جمعیت دارد اما یک سوم از ساکنان مالمو خارج از سوئد متولد شده اند. این افراد از 180 کشور به مالمو مهاجرت کرده اند. در نتیجه مالمو شهری است که ترکیبی از زبان ها و فرهنگ های مختلف را در خود دارد. همچنین جمعیت شهر مالمو بسیار جوان است و تقریبا 50 درصد از جمعیت شهر کمتر از 35 سال سن دارند و این امر شرایط خاص و چالش هایی را برای کتابخانه ها در این شهر ایجاد می کند. بخش عظیمی از جمعیت مالمو زبان مادری غیر از سوئدی دارند، کتابخانه های عمومی در مالمو فعالیت های زیادی را با هدف قرار دادن این گروه انجام داده اند. اما آنچه درباره مالمو جالب است، سرمایه گذاری های خاصی است که در شهر اجرا شده که بسیار الهام بخش بوده و بسیاری از کتابداران دیگر کتابخانه های عمومی سوئد را تحت تاثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: یک مثال جالب و الهام بخش دیگر از مالمو اقدامی است که روی خانواده هایی اجرا شده که زبان مادری شان زبانی غیر از سوئدی است. اگر این گروه ها نتوانند به زبان سوئدی صحبت کنند، به سختی می توان به آن ها دسترسی داشت. برای مثال کتابخانه های مالمو در ارتباط برقرار کردن با عرب ها پیروز بوده اند. وقتی با این خانواده ها ارتباط برقرار کردند، بسیاری از آنها نمی توانستند زبان سوئدی را صحبت کنند، اما کتابخانه های مالمو با استفاده از یک صفحه فیس بوک که به زبان عربی بود، به خانواده ها دسترسی پیدا کردند. همچنین کتابخانه ها در مورد فعالیت های کتابخانه و خدمات کتابخانه با استفاده از فیلم به خانواده ها اطلاع رسانی می کردند. بعضی از این فیلم ها به زبان عربی بودند و تاثیر زیادی روی خانواده ها می گذاشتند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 29 دی 1399 بروزرسانی: 29 دی 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1315

به "تعداد کتابخانههای عمومی در سوئد رو به کاهش است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعداد کتابخانههای عمومی در سوئد رو به کاهش است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید