تاریخچه جام حذفی ایران؛ یک مربی جوان اولین جامش را می گیرد

به گزارش سفر به روسیه، دو تیم فولاد و استقلال در حالی فینال جام حذفی را برگزار می نمایند که استقلالی ها با 10 قهرمانی و 5 اسم نایب قهرمانی پرافتخارترین تیم این رقابت ها هستند و امشب در نقش دنیا این فرصت را دارند تا خود را دست نیافتنی تر نمایند. این در حالی است که حریف آن ها یعنی فولاد تا به امروز رنگ فینال را ندیده است و این نخستین تجربه شاگردان نکونام در فینال این رقابت ها است.

تاریخچه جام حذفی ایران؛ یک مربی جوان اولین جامش را می گیرد

پرسپولیس با 6، سپاهان و ذوب آهن با 4 و ملوان با 3 قهرمانی در جام حذفی، دیگر تیم های پر افتخار این رقابت ها هستند. هم چنین شاهین اهواز با یک قهرمانی و جنوب اهواز با یک نایب قهرمانی، تیم های خوزستانی هستند که توانسته اند فینال این رقابت ها را تجربه نمایند.

آبی های مرکز سال گذشته هم پیروز شدند که با شکست پرسپولیس در نیمه نهایی، به فینال صعود نمایند اما باخت 3 بر 2 برابر تراکتور مانع از قهرمانی یازدهم آن ها در این رقابت ها شد. فرهاد مجیدی که سال گذشته و در ملاقات برابر تراکتور، روی نیمکت استقلال بود و امروز(دوشنبه) در پی جبران است.

اولین قهرمانی استقلال در این رقابت ها در سال در سال 1357 برابر هما رقم خورد و آخرین قهرمانی آن ها هم به برد یک بر صفر برابر خونه به خونه بابل در سال 1397 برمی شود که تک گل استقلال را در آن ملاقات، مامه تیام، مهاجم فعلی فنرباغچه ترکیه به ثمر رساند.

فقط 3 تیم پرسپولیس، ذوب آهن و سپاهان توانسته اند 2 دوره متوالی قهرمان این رقابت ها شوند. با وجود 3 قهرمانی در جام حذفی، ملوان بند انزلی پس از استقلال ناکام ترین فینالیست تاریخ این رقابت ها است و 4 بار به مقام دوم این رقابت ها بسنده نموده است.

استان تهران با 17 قهرمانی که به وسیله تیم های استقلال، پرسپولیس، صباباتری، نفت، سایپا و بهمن به دست آمده، بیش ترین نماینده قهرمان را در کشور داشته است و اصفهان با 8 و گیلان با تیم بندر انزلی با 3 قهرمانی در رده های بعدی هستند.

هیچ کدام از مربیان استقلال و فولاد یعنی فرهاد مجیدی و جواد نکونام سابقه قهرمانی در جام حذفی را به اسم مربی نداشته اند و برنده شدن در بازی امشب، می تواند تجربه شیرینی را برای آن ها به ارمغان داشته باشد.

علی پروین با قهرمانی در سال های 1371، 1366 و 1378 با پرسپولیس و علی دایی با قهرمانی در سال 1390، 1389 و 1396 با تیم های پرسپولیس و نفت تهران، پرافتخارترین مربیان این رقابت ها هستند و امیر قلعه نویی، یحیی گل محمدی، لوکا بوناچیچ و منصور پورحیدری هم تا به امروز 2 بار کاپ قهرمانی جام حذفی فوتبال ایران را بالای سر برده اند.

به جز ایران، کشور کرواسی با 3 قهرمانی، بیشترین نماینده را در بین مربیان فاتح جام حذفی داشته است.

باید دید جدال امشب فولاد و استقلال با سرنوشتی خوش برای کدام مربی پایان پیدا می نماید زیرا چه فرهاد مجیدی و چه جواد نکونام، در صورت قهرمانی در این رقابت ها به نخستین جام خود در دوران مربی گری شان دست پیدا خواهند کرد.

منبع: فرارو
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1693

به "تاریخچه جام حذفی ایران؛ یک مربی جوان اولین جامش را می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه جام حذفی ایران؛ یک مربی جوان اولین جامش را می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید