بزرگترین مجموعه حشرات و کنه ها در دانشگاه شهید چمران اهواز قرار گرفته است

به گزارش سفر به روسیه، عضو هیئت علمی گروه گیاه پزشکی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: مجموعه حشرات و کنه های اهواز در این دانشگاه با وجود هزاران نمونه بومی و غیر بومی عظیم ترین کلکسیون در نوع خود پس از موزه های تهران است.

بزرگترین مجموعه حشرات و کنه ها در دانشگاه شهید چمران اهواز قرار گرفته است

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات شرایط گرفتن ویزای دانشجویی کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

مهدی اسفندیاری، عضو هیات علمی گروه گیاه پزشکی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز در مصاحبه با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، گفت: مجموعه حشرات و کنه های اهواز که در گروه گیاه پزشکی دانشکده کشاورزی قرار گرفته است، از سال 1341 به همت بعضی اساتید و با ارائه درس حشره شناسی در دانشکده کشاورزی ملاثانی راه اندازی شده است.

اسفندیاری اضافه نمود: این مجموعه بیش از 55 سال قدمت دارد و گونه های موجود در آن به همت اساتید و دانشجویان سراسر کشور جمع آوری شده که 90 درصد این گونه ها بومی و 10 درصد نیز نمونه های غیر بومی هستند؛ به عنوان مثال، مجموعه کفشدوزک ها که توسط محمدسعید مصدق جمع آوری شده، مجموعه ای کمیاب در ایران و کشور های همسایه است. همچنین گونه های غیربومی مجموعه حشرات و کنه ها نیز یکی از مهم ترین بخش ها است که شامل بعضی نمونه های کشف شده جدید در جهان است.

عضو هیات علمی گروه گیاه پزشکی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه مجموعه حشرات و کنه های اهواز در این دانشگاه با وجود هزاران نمونه بومی و غیر بومی عظیم ترین مجموعه در نوع خود پس از موزه های تهران است و بعضی مجموعه های آن نه تنها در ایران، بلکه در کشور های همسایه نیز بی نظیر است، اضافه نمود: بهبود شرایط این مجموعه در دانشگاه شهید چمران اهواز الزامی است و مجموعه حشرات و کنه های دانشگاه جزو مراکز مهم این دانشگاه است که برای نگهداری هرچه بهتر و توسعه آن به امکانات بیشتری از جمله محیط ایزوله و استاندارد احتیاج است که امیدواریم در این خصوص مسئولان بتوانند همکاری های بیشتری را با این مجموعه گران بها داشته باشند.

وی ابراز کرد: حشرات در گرده افشانی گیاهان بسیار مؤثرند و اهمیت این مسئله به قدری است که اخیرا کشور آلمان طرح حفاظت از تنوع زیستی حشرات را با صرف هزینه های زیادی اجرا نموده است. همچنین فایده بعضی از حشرات مانند زنبور عسل و یا کرم ابریشم در زندگی انسان نیز بسیار آشکار است و بعضی دیگر از حشرات به طور طبیعی حشرات مضر را کنترل می نمایند؛ حشراتی نیز هستند که آفت های کشاورزی محسوب می شوند و هرساله هزینه های بسیاری برای کنترل آن ها پرداخت می گردد و به طور کامل نیز کنترل پذیر نیستند.

مسئول مجموعه حشرات و کنه های دانشگاه شهید چمران اهواز اذعان کرد: در بخش پزشکی نیز پشه مالاریا، سالانه تعداد بسیاری را به کام مرگ می کشد و در حوزه دامپزشکی هم حشراتی هستند که دام های کوچک و عظیم را به خطر می اندازند. با وجود کشف بسیاری از گونه های حشرات که هم برای زندگی انسان مفید هستند و هم مضر، همچنان گونه هایی هستند که هنوز کشف نشدند که این مسئله نشان دهنده اهمیت و گستردگی این گونه است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 آبان 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1194

به "بزرگترین مجموعه حشرات و کنه ها در دانشگاه شهید چمران اهواز قرار گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگترین مجموعه حشرات و کنه ها در دانشگاه شهید چمران اهواز قرار گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید