ایجاد نیروگاه های نو برق در خوزستان باعث پایداری فراوری صنایع می گردد

به گزارش سفر به روسیه، رئیس اتاق اهواز با بیان اینکه ایجاد نیروگاه های گازی و تجدیدپذیر باعث پایداری فراوری در صنایع استان می گردد گفت: واحدهای فراوریی خوزستان در ایام سرد سال دچار محدودیت مصرف گاز، و در تابستان با مشکل قطع برق روبه رو هستند.

ایجاد نیروگاه های نو برق در خوزستان باعث پایداری فراوری صنایع می گردد

شهلا عموری در شصت و ششمین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان افزود: انرژی در زنجیره عرضه به عنوان کالای نهایی و در فرآیند فراوری بسیاری از کالاها و خدمات نقش تأثیرگذاری دارد.

وی ادامه داد: به منظور پایش و آنالیز نحوه توزیع سهمیه برق تخصیص یافته در ایام پیک ویژه خوزستان، رعایت عدالت، نحوه قطع، و چگونگی اطلاع رسانی ضرورت دارد و در این زمینه باید کمیته ای با عضویت دستگاه های متولی و نمایندگان بخش خصوصی تشکیل گردد.

دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با تأکید بر اینکه تشویق واحدهای صنعتی برای ایجاد نیروگاه های کوچک مقیاس در مجاورت کارخانجات می تواند به تأمین بخشی از برق موردنیاز صنایع در زمان پیک یاری کند گفت: علاوه بر این پیشنهاد می گردد که در شهرک های صنعتی خوزستان سیاست های تشویقی جذب سرمایه گذار برای احداث نیروگاه های گازی یا تجدیدپذیر به کار گرفته گردد.

دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان افزود: لازم است برنامه زمانی عملیات بازسازی و تعمیر در شرکت های فولادی به زمان پیک مصرف برق (تابستان) انتقال یابد.

وی ادامه داد: صنایع خوزستان در فصول مختلف با چالش تأمین انرژی روبه رو بوده اند که نگرانی هایی را در بین فراوریکنندگان و صاحبان کسب وکار ایجاد نموده است.

دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با اشاره به تأمین نشدن انرژی (برق و گاز) موردنیاز و یا قطع آن به وسیله دستگاه های خدمات رسان در مقطع زمانی خاص گفت: این شرایط باعث بروز خسارت های ناشی از تحقق نیافتن فراوری و یا اشکالات فنی در تأسیسات صنایع شده است.

عموری افزود: با توجه به پیوسته بودن فرآیند فراوری در کارخانجات صنعتی، هر مرحله قطعی انرژی موجب از بین رفتن مواد اولیه فراوری و وارد آمدن آسیب شدید به دستگاه های خطوط فراوری و درنتیجه کاهش قابل ملاحظه محصولات فراوریی شده است.

وی با اشاره به نام گذاری سال جاری با عنوان فراوری، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها اعلام کرد: قطعی انرژی (برق و گاز) علاوه بر تحمیل خسارت قابل توجه به واحدهای فراوریی، زمینه تعطیلی و تعدیل نیروی انسانی بعضی واحدهای فراوریی را نیز موجب شده است.

رئیس اتاق اهواز افزود: آنالیز کارشناسی نشان می دهد که نحوه قطع و محدود کردن انرژی نیز دارای ایراداتی در فرآیند و نحوه اجرا است که باعث رعایت نشدن حقوق قانونی واحدهای فراوریی شده است.

عموری با بیان اینکه برای به حداقل رساندن قطعی انرژی در منطقه ها و نواحی صنعتی باید تمهیدات و راهکارهای کاربردی جدی را در پیش گرفت گفت: اعلام دقیق ساعت قطعی و تعهد انجام برنامه ارائه شده در زمان مشخص شده به منظور کاهش آسیب به تجهیزات، حفظ واحدهای فعال و اشتغال نیروی انسانی از جمله این راهکارها است.

وی افزود: در این بین لازم است که دولت به اجرای مفاد قوانین و مقررات پرداخت خسارت ناشی از قطع برق مطابق با مفاد قراردادها و ماده 25 قانون بهبود مستمر محیط کسب وکار و آیین نامه اجرایی آن توجه داشته باشد.

دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان ادامه داد: در بازه زمانی که واحدهای فراوریی، به علت قطعی و یا نوسان برق دچار مشکل در فراوری شده اند، باید به عنوان روز تعطیل محاسبه و مشمول محاسبه مالیات نگردند.

به گفته او، صنایع حوزه پتروشیمی، فولاد و نوردی، صنایع غذایی، کانی های غیرفلزی و واحدهای فراوریی مستقر در شهرک های صنعتی به ترتیب بیشترین سهم در مصرف برق خوزستان را به خود اختصاص داده اند.

قیمت گذاری حامل های انرژی ویژه صنایع بازنگری گردد

استاندار خوزستان نیز در این نشست، با اشاره به اینکه قیمت گذاری حامل های انرژی ویژه صنایع با چالش هایی برای واحدهای فراوریی همراه شده است گفت: این نحوه از قیمت گذاری به ویژه در زمینه افزایش بهای نرخ گاز، نیازمند بازنگری است.

صادق خلیلیان توضیح داد: برابر قانون بودجه سال 1400، مبنای افزایش قیمت گاز برای صنایع بالادستی و میان دستی به ویژه پتروشیمی ها، بر اساس فوب خلیج فارس است.

وی ادامه داد: بر این اساس، نرخ سوخت واحدهای پالایشگاهی، پتروشیمی، فولادی و سایر واحدهای فراوری فلزات و کانی های فلزی برابر 30 درصد، واحدهای سیمانی 10 درصد و سایر صنایع (به غیراز نیروگاه) 10 درصد نرخ میانه خوراک گاز تحویلی به شرکت های پتروشیمی، مشخص شده است.

خلیلیان با اشاره به اینکه محاسبه گاز مصرفی صنایع بر اساس نرخ شناور، باعث شده تا بیشتر صنایع پایین دست دچار چالش جدی شوند اعلام کرد: نبود ثبات در نرخ گاز و غیرقابل پیش بینی بودن هزینه ها، امکان محاسبه هزینه های فراوری به صورت شفاف و دقیق از شرکت ها گرفته شده و تصمیمات مدیریتی و حسابرسی شرکت های نیز با مسائل متعددی همراه شده است.

وی گفت: به منظور برنامه ریزی برای قیمت تمام شده محصولات فراوریی، مطابق با خواسته فعالان بخش خصوصی، موضوع تثبیت قیمت گاز ویژه صنایع به وسیله مراجع مربوطه در سطح ملی مورد پیگیری و آنالیز قرار گیرد.

استاندار خوزستان افزود: با توجه به اینکه بر اساس قانون بودجه سال جاری، تعرفه گاز ویژه صنایع، به صورت ماهیانه قیمت گذاری می گردد، لازم است نرخ این حامل های انرژی به موقع اعلام گردد تا شرکت های فراوریی با مسئله ای در برنامه ریزی برای فراوری و صادرات محصولات خود نداشته باشند.

خلیلیان بعلاوه به احتمال اعمال محدودیت ناشی از مصرف گاز در خوزستان و کشور اشاره نمود و گفت: با توجه به اینکه فصل سرما شروع شده است و طبق سیاست های ملی، احتمال اعمال محدودیت مصرف گاز در صنایع وجود دارد، واحدهای فراوریی خرید سوخت جایگزین مانند مازوت را در دستور کار قرار دهند.

استاندار خوزستان در بخش دیگری از این نشست به موضوع مسائل ناشی از قطع برق در ایام پیک برق ویژه واحدهای فراوریی اشاره نمود و افزود: برابر با قانون بهبود مستمر محیط کسب وکار و به منظور پیگیری تأمین منابع موردنیاز برای پرداخت خسارات صنایعی که در جریان قطع برق و یا گاز دچار خسارت احتمالی شده اند باید یک کارگروه با حضور دستگاه های متولی تشکیل گردد.

وی ادامه داد: بعلاوه با توجه به اهمیت ایجاد نیروگاه های برق ویژه صنایع و واحدهای فراوریی در مجاورت شهرک های صنعتی، از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای مشارکت در این زمینه دعوت گردد.

خلیلیان افزود: برای انجام این سرمایه گذاری بخش خصوصی، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خوزستان در راستای تسهیل شرایط تأمین برق موردنیاز استان ویژه صنایع، فرآیند صدور مجوزهای موردنیاز را در دستور کار قرار دهد.

وی گفت: بعلاوه به منظور برنامه ریزی توسعه ای استان با موضوع تأمین انرژی پایدار ویژه واحدهای فراوریی استان، سازوکار شروع به کار کارگروه انرژی خوزستان در دستور کار معاونت هماهنگی امور مالی استانداری قرار گیرد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 19 دی 1400 بروزرسانی: 19 دی 1400 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1852

به "ایجاد نیروگاه های نو برق در خوزستان باعث پایداری فراوری صنایع می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد نیروگاه های نو برق در خوزستان باعث پایداری فراوری صنایع می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید